همشهری آنلاین: کسی در خانه‌‌تان سرماخورده است؟ مراقب دسته در یخچال و نیز کنترل از راه دور تلویزیون باشید.

به گزارش آسوشیتدپرس یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مبتلایان به سرماخوردگی میکروب‌های‌شان را در این مکان‌ها به جای می‌گذارند، و ویروس‌های سرماخوردگی می‌توانند برای دو روز یا بیشتر در این جاها زنده بمانند.

 دانشمندان در دانشگاه ویرجینیا، که به خاطر پژوهش‌های ویروس‌شناسی‌اش شهرت دارد، سطوح خانه‌های افراد مبتلا به سرماخوردگی مورد آزمایش قرار دادند و نتایج را در اجلاس مشترک انجمن میکروب‌شناسی آمریکا و جامعه بیماری‌های عفونی آمریکا در روز سه‌شنبه 28 اکتبر (7 آبان) اعلام کردند.

دکتر بیرجیت وینتر، متخصص گوش و حلق و بینی که در این تحقیق شرکت داشته است، در این باره گفت پزشکان از مدت‌ها قبل می‌دانسته‌اند که اغلب افراد با لمس کردن سطوح آلوده به میکروب به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، نه مثلا با دست دادن با فرد بیمار.

او و همکارانش دو سال پیش نشان دادند که میکروب‌ها در  اتاق‌های هتل یک روز پس از ترک مهمانان زنده باقی مانده‌اند، و در انتظار آن هستند که به شخص بعدی که به آن اتاق می‌آید، منتقل شوند.

 پژوهشگران این بررسی جدید را  با 30 فرد بزرگسال که علائم اولیه سرماخوردگی را نشان می‌دادند، آغاز کردند. شانزده نفر از این افراد از از لحاظ رینوویروس که عامل نیمی از همه سرماخوردگی‌هاست، مثبت بودند. آنها از این افراد نام 10 مکانی را در خانه‌های‌شان پرسیدند که در 18 ساعت گذشته لمس کرده بودند، و بعد با استفاده از آزمایش DNA این مکان‌ها را از لحاظ رینوویروس مورد آزمایش قرار دادند.

 وینتر گفت: "ما دریافتیم که جاهایی در خانه که به طور معمول لمس می‌شوند، مانند درهای یخچال و دستگیره‌های در حدود 40 درصد موارد از لحاظ ویروس سرماخوردگی مثبت هستند."

همه سه نمک‌پاشی که آزمایش شدند، از لحاظ ویروس سرماخوردگی مثبت بودند. سایر نقاطی که حاوی میکروب بودند، به این شرح بودند: 6 تا از 18 دستگیره در؛ 8 تا از 14 دسته یخچال؛ 3 تا از 13 کلید چراغ؛ 6 تا از 10 کنترل از راه دور؛ 8 تا از 10 شیر دستشویی؛ و 3 تا از 4 دسته ماشین ظرفشویی.

 در مرحله بعد، پژوهشگران به طور عامدانه سطوحی را با ترشحات تنفسی این افراد آلوده کردند و بعد دست‌های این افراد را مورد آزمایش قرار دادند تا معلوم شود که آیا انگشتان این افراد هنگام زدن کلید چراغ یا سایر کارهای روزمره در خانه آلوده می‌‌شود یا نه.  بیش از نیمی از افراد مورد بررسی 48 ساعت پس از آلوده کردن سطوح، ویروس را بر روی انگشتان خود داشتند.

این بررسی را شرکت راکیت – بنکایزر (Reckitt-Benckiser)، سازنده ماده ضدعفونی‌کننده لایسول (Lysol) پشتیبانی مالی کرده بود، اما هیچکدام از فراورده‌های این شرکت در این بررسی  به کار نرفته بود. این بررسی که بوسیله پزشکانی انجام شده بود که هیچ رابطه‌ای با این شرکت نداشتند، تلاشی در جهت ایجاد اساسی برای پژوهش‌‌های آینده بر روی میکروب‌ها و شیوه‌های خلاصی از دست آنها بود.

 در یک بررسی جداگانه، دکتر دایان پاپاس و اوون هندلی از همین دانشگاه به سه بار در طی فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا در سال قبل به آزمایش میکروبی اسباب‌بازی‌ها در مطب پنج متخصص اطفال در شهر فیرفکس در ایالت وایومینگ پرداختند.

آزمایش‌ها نشان داد که قطعات ویروس‌های سرماخوردگی در 20 درصد همه اسباب‌بازی‌های مورد آزمایش وجود دارد.

 هندلی در این باره گفت: "مادرها از این مسئله اطلاع دارند. مادران کودکان‌شان را برای چک‌آپ به مطب دکتر اطفال می‌برد، بچه‌‌ها با اسباب‌بازی‌ها بازی می‌کنند و دو روز بعد آنها سرما می‌خورند."

 دکتر پل آوارتر، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه جانز هاپکینز در این باره گفت شاهدی وجود ندارد که این قطعات ویروسی یافت‌شده خودشان عفونت ایجاد ‌کنند، اما بیانگر خطر انتقال بیماری از این راه هستند. او از این تحقیق اطلاع داشت، اما در آن نقشی نداشت.

 دکترها از مدت‌ها پیش شستن مکرر دست‌ها را توصیه کرده‌اند تا از گسترش میکروب‌ها جلوگیری کنند.

یک بررسی جدید در دانشگاه میشیگان نشان داد که زدن  ماسک و استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست نیز ممکن است کمک‌کننده باشد. 

در این تحقیق حدود 1000 دانشجو که در خوابگاه زندگی می کردند این اقدامات را برای شش هفته در حین فصل آنفلوآنزای 2006-2007 انجام دادند. این افراد به سه گروه تقسیم شدند: آنهایی که ماسک می‌زدند، آنهایی که ماسک می‌زدند و از محلول ضدعفونی‌کننده دست استفاده می‌کردند،آنهایی که هیچکدام از این دو کار استفاده نمی‌کردند.

 دو گروهی که از ماسک استفاده می‌کردند، نسبت به گروهی که اقدامات پیشگیرانه انجام می‌دادند، 10 تا 50 درصد کمتر علائم سرماخوردگی - سرفه، تب، لرز -  گزارش کردند.

 پژوهشگران یادآور شدند که این بررسی "کور‌شده" (blinded) نبوده است - همه افراد می‌دانستند که دارند چکار می‌کنند، و افرادی که ماسک می‌زدند ممکن بود که با احتمال بیشتری علائم سرماخوردگی گزارش کنند، چرا که اعتقاد داشتند کارهایی که انجام می‌دهند، احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

 هزینه این تحقیق را مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا پرداخته بود.

کد خبر 67082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز