شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

آنفلوآنزا بدون شک بدترین و عذاب‌آورترین بیماری فصل زمستان است که به راحتی یک نیروی کار مفید را حدود 2هفته از تمامی فعالیت‌های روزمره اجتماعی کنار می‌گذارد.

این بیماری موذی که با بدن درد و تب بالا شناخته می‌شود در افراد مسن یا نوزادان می‌تواند با عوارض بسیار خطرناکی همراه باشد. یکی از مشکلات مهم نحوه انتقال این بیماری است که از طریق هوا و ترشحات آلوده فرد بیمار منتقل می‌شود و پیشگیری از آن را بسیار دشوار می‌کند. ارتباط بین خشکی هوا و شیوع و انتقال آنفلوآنزا نکته‌ای بود که سال‌ها دانشمندان علوم پزشکی به آن شک داشتند ولی نتایج مطالعه‌ای در دانشگاه ایالتی ارگون نشان داد رطوبت نسبی (البته نه رطوبت مطلق) با انتقال و شیوع این بیماری ارتباط دارد. رطوبتی که در اینجا مدنظر دانشمندان است رطوبتی است که با درجه حرارت هوا ارتباط دارد.

رطوبت، واقعی و مطلق اما مقدار بخار آب در هوا ست که ارتباطی با درجه حرارت نداشته و هوا را اشباع می‌کند.پروفسور جفری شامن، استاد دانشگاه ارگون و سرپرست تیم تحقیقاتی می‌گوید:« ارتباط بین رطوبت و بیماری واقعا قوی و غیرقابل انکار است. وقتی رطوبت مطلق پایین باشد ویروس آنفلوآنزا بیشتر زنده مانده و میزان انتقال بیماری به‌شدت افزایش می‌یابد.» شامن و همکارانش نتیجه گرفتند درصورت بالا بودن رطوبت مطلق ماندگاری ویروس آنفلوآنزا تا 36 درصد کاهش یافته و میزان انتقال بیماری تا 12 درصد کمتر می‌شود.

کد خبر 75272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز