چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گوگل ابزار جدیدی را به راه انداخت که به کارشناسان بهداشتا کمک می کند تا همه‌گیری آنفلوآنزا را در آمریکا دنبال کنند

 به گزارش خبرگزاری رویترز این ابزار جدید به نام روندهای گوگلی آنفلوآنزا Google Flu Trends استفاده می‌کند که از کلمات جستجویی که افراد در این موتور جستجوی اینترنتی به کار می‌برند، استفاده می‌کند تا تعیین کند در کجا آنفلوآنزا شعله‌ور شده است و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) در زمان واقعی آگاه کند.

 گوگل در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: "ما کشف کرده‌ایم که  برخی کلماتی که مردم برای جستجوی اینترنتی به کار می‌روند، شاخص‌های خوبی از فعالیت آنفلوآنزا هستند."

دکتر لین فینلی، رئیس بخش پایوری آنفلوانزا در CDC در این باره گفت: "آنچه که این ابزار انجام می‌دهد این است که اصطلاحات جستجوی گوگل در مورد بیماری شبه‌آنفلوآنزا و آنفلوآنزا را می‌گیرد و آنها را به صورت سیگنالی در می‌آورد که به ما می‌گوید که فعالیت آنفلوآنزا چه اندازه است."

بررسی‌ها بیانگر آن است که بین 35 تا 40 درصد همه رجوع‌های افراد به اینترنت بوسیله افرادی آغاز می‌شود که به دنبال اطلاعات بهداشتی هستند. هنگامی که افراد بیمار می‌شوند، گرایش دارند که علائم‌شان را بر روی اینترنت جستجو کنند.

 گوگل کلمات جستجویی را که به کار می‌برد، محرمانه نگه می‌دارد، اما علائم بیماری‌های شبیه به آنفلوآنزا شامل تب، درد عضلانی و سرفه هستند. عطسه کردن معمولا در عفونت با ویروس‌های دیگری مانند رینوویروس‌ها رخ می‌دهد.

 در حال حاضر  CDC برای آمار آنفلوآنزا مراکزی تکیه می‌کند که در مورد افرادی گزارش می‌کنند که باعلائم شبیه آنفلوآنزا به نزد دکترهای‌شان می‌روند، و تست‌های آزمایشگاهی ابتلای آنها را به آنفلوآنزا تایید کرده است.

اما بسیاری از افراد مبتلا به آنفلوآنزا هرگز به دکتر نمی‌روند و اغلب دکترها بیماران را به صورت علامتی درمان می‌کنند و ندرتا آنها را از لحاظ آنفلوآنزا آزمایش می‌کنند.

 در هر صورت، داده‌های پایش CDC حدود دو هفته عقب است.

نقشه گوگل از فعالیت آنفلوآنزا

 ابزار گوگل فعالیت آنفلوآنزا را در زمان نزدیک به واقعی دنبال می‌کند.

فینلی در این باره گفت: "چیزی که ما در سال گذشته هنگامی که اعتبار این مدل را تایید کردیم، این بود که این مدل داده‌های پایش آنفلوآنزا به وسیله مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها را پیش‌بینی می‌کرد."

او افزود: "این داده‌ها واقعا، واقعا به هنگام هستند. آنها توانستند که به ما بر اساسی روز به روز  حهت نسبی فعالیت آنفلوآنزا را در یک ناحیه معین بدهند. آنها حدود یک هفته جلوتر از ما بودند. از این‌ اطلاعات می‌توان به عنوان سیگنال هشداردهنده زودرسی برای فعالیت آنفلوآنزا استفاده کرد."

 این دو هفته زمانی که با این هشدار زودرس به دست می‌آید، به مردم امکان می‌دهد پیش از آنکه آنفلوآنزا به اجتماع آنها برسد، خود را واکسینه کنند."

گوگل برای این سرویس هزینه‌ای در خواست نمی‌کند. به گفته فلینی این اطلاعات به طور رایگان در همه جهان در اختیار است.

در عین حال گوگل اعلام کرد که داده‌های فردی را محرمانه نگاه می‌دارد.

 گوگل اعلام کرد: " روندهای گوگلی آنفلوآنزا را نمی‌توان برای شناسایی کاربران منفرد استفاده کرد، زیرا ما بر شمارش‌های بی‌نام و تجمع‌یافته در مورد اینکه جستجوهای اینترنتی معینی به چه تعداد در هر هفته رخ می‌دهد، متکی هستیم."

"ما بر میلیون‌ها درخواست جستجوی اینترنتی متکی هستیم که بر روی گوگل انجام می‌شود، و الگوهایی که ما در این داده‌ها مشاهده می‌کنیم، تنها در جمعیت‌های بزرگی کاربران جستجوی گوگل معنادار هستند.

آنفلوآنزا به طور تخمینی هر سال 250 تا 500 هزار نفر را در سراسر جهان می‌‌کشد.

کارشناسان علاقمندند که فعالیت آنفلوآنزا را در موارد پاندمی - همه‌گیری‌های جهانی سویه‌های جدید و مرگبار آنفلوآنزا که می‌تواند میلیون‌ها نفر را در طول چند ماه بکشد - پیگیری کنند.

کد خبر 68217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز