هفته‌نامه‌ی دوچرخه > بردیا بادپر: اگر این آلودگی و گرد و غبار عجیبی که ابتدای هفته به تهران آمد، تکرار نشود، اگر کرونا دوباره اوج نگیرد، بعد از دوسال می‌توانیم دوباره به‌صورت فیزیکی به نمایشگاه برویم و در هوای کتاب نفس بکشیم. البته با ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی!

عکس: حسین تهرانی/ آرشیو عکس روزنامه‌ی همشهری

سی ‌و ‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از بیست‌ و یکم تا سی ‌و یکم اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ به‌صورت فیزیکی در مصلای امام‌خمینی‌ (ره) و به‌صورت مجازی در سامانه‌ی ketab.ir
برگزار می‌شود.

بنا به‌گزارش ستاد برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌منظور تحقق عدالت فرهنگی، دسترسی همه‌ی مردم کشور به کتاب و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ناشی از ویروس کرونا، ناشرانی که در بخش فیزیکی سی ‌و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به‌صورت حضور مستقل یا ثبت‌نام موقت اقدام کرده‌اند، در نمایشگاه مجازی کتاب نیز شرکت داده خواهند شد.

طبق این اطلاعیه، ناشرانی که تمایل به شرکت در این دوره از نمایشگاه به‌صورت فیزیکی ندارند، می‌توانند صرفاً در شکل مجازی شرکت کنند.

هم‌چنین براساس گزارش‌های این ستاد، در جلسه‌هایی که با حضور کمیته‌ی حمل ‌و نقل و ترافیک سی ‌و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مدیران معاونت حمل ‌و نقل ترافیک شهرداری تهران، پلیس راهور، مدیران مترو، تاکسیرانی و اتوبوسرانی، معاونان حمل و نقل ترافیک منطقه‌ی سه‌، شش و هفت تهران و مدیر کمیته‌ی اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه برگزار شد، درباره‌ی مسائل گوناگونی بحث و گفت‌وگو شد؛ مسائلی هم‌چون پارکینگ‌ها، تسهیل دسترسی‌ها، امکان استفاده‌ی بیش‌تر از ظرفیت مترو، افزایش ظرفیت حمل‌ و نقل عمومی، همکاری پلیس راهور، احداث پایانه‌ی اتوبوسرانی و تاکسیرانی ویژه‌ی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی‌ (ره)، تشویق و ترغیب مردم برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای کاهش بار ترافیکی منطقه‌ی هفت تهران و...

هم‌چنین قرار شد تسهیلات ویژه‌ای برای مردم، شهروندان، مخاطبان و ناشران درنظر گرفته شود تا رضایت ناشران و ساکنان منطقه‌ی هفت تهران را به‌دنبال داشته باشد.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی آورده است نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از دوسال تعطیلی به‌دلیل شیوع کرونا، قرار است اردیبهشت۱۴۰۱ با ساز و کاری متفاوت برگزار شود. هرچند هنوز اطلاع‌رسانی رسمی از چند و چون برگزاری این دوره‌ی نمایشگاه انجام نشده،‌ اما قاعدتاً با توجه به شرایط کرونایی در کشور، پیش‌بینی‌ها حکایت از برگزاری نمایشگاه در ابعاد و مقیاسی کوچک‌تر از آن دارد که در طول تاریخ بیش از ۳۰‌ساله‌ی نمایشگاه وجود داشته است.

در ادامه‌ی این گزارش به نقل از «سیدعباس حسینی‌نیک»، عضو شورای سیاست‌گذاری سی و سومین دوره‌ی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، آمده است: «بدیهی است مکان و فضای نمایشگاه باید ضمن سهولت در دسترسی، دارای امکانات مناسب مقابله با همه‌گیری کرونا باشد.

از نظر دسترسی، مصلی امام خمینی‌ (ره) دارای مزیت ویژه به‌خصوص دارابودن دو ایستگاه مترو است، اما از نظر امکانات و شرایط لازم برای رعایت فاصله‌ی اجتماعی باید امکانات هردو مکان فوق را مورد ارزیابی دقیق قرار داد. وسعت فضاها و سیستم تهویه، دو مؤلفه‌ی مهم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

هم‌چنین از نظر ساعات برگزاری، ممکن است در گذشته برای فروش کتاب‌های عرضه‌شده در نمایشگاه به زمان کافی طی روز نیاز بوده است؛ ولی در وضعیت نمایشگاهی می‌تواند ساعات برگزاری نمایشگاه محدودتر از قبل باشد.»

باید منتظر هفته‌ی پایانی اردیبهشت باشیم تا نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران را هم زیر سایه‌ی کرونا تجربه کنیم.


عکس: حسین تهرانی/ آرشیو عکس روزنامه‌ی همشهری

کد خبر 669681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha