شاید باورش سخت باشد اما دانشگاهی که در آن تعداد زیادی از نخبگان کشوری حضور داشته و دارند و باعث افتخارآفرینی برای کشور شده‌اند، تعداد شهدایش هم چه در دوره انقلاب و چه جنگ تحمیلی کم نیست و به بیش از ۱۳۰ نفر می‌رسد. از این تعداد ۹۰ نفر در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده‌اند و برخی هم‌ ترور شده‌اند.

دانشگاه شریف

همشهری آنلاین- مریم باقرپور: از طرفی از مجموع شهدای دانشگاه صنعتی شریف محله طرشت، ۳شهید جزو شهدای هسته‌ای هستند. با توجه به نامگذاری بیستم فرودین به نام روز ملی فن‌آوری هسته‌ای یادی از این شهدا کرده‌ایم. چراکه این شهدا بین ساکنان طرشت از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. البته به یاد شهدای فن‌آوری هسته‌ای در محوطه مقابل دانشکده کامپیوتر و فیزیک، سردیس‌هایی با مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری تهران و دانشگاه صنعتی شریف نصب شده است. یادی از این شهدا کرده‌ایم.

شهدای هسته‌ای محله طرشت

شهید دکتر مسعود علی محمدی؛کسب نخستین دکترای فیزیک ایران

«مسعود علی محمدی» سوم شهریور ۱۳۳۸ در خانواده‌ای متوسط در محله جهان پناه محدوده میدان خراسان به دنیا آمد. دبیرستان را در محله قیطریه؛ همان محلی که به شهادت رسید شروع کرد. با پایان دوران کارشناسی از دانشگاه شیراز، پذیرش یکی از دانشگاه‌های آمریکا را برای ادامه تحصویل گرفت. در سال ۱۳۶۴، همزمان با دریافت پذیرش به تهران آمد و در امتحان ورودی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شریف شرکت کرد. پس از تحقیقات، تصمیم گرفت در کشور بماند. تمامی ترم‌ها شاگرد اول می‌شد. از سال ۱۳۵۶، به دلیل علاقه‌اش به فیزیک، فعالیت هسته‌ای‌اش را آغاز کرد. سال ۱۳۶۷ مقطع دکتری خود را نیز در همین دانشگاه گذراند و نخستین دکتری فیزیک ایران را کسب کرد. مسعودعلی محمدی، با آموزش و پرورش در زمینه تغییر کتب درسی علوم چهارم دبستان و فیزیک دوم دبیرستان) همکاری به شرکت‌کنندگان المپیاد فیزیک کمک می‌کرد. او ۲۲ دیماه سال ۸۸ در یک عملیات‌ تروریستی مقابل منزلش توسط رژیم صهیونیستی شهید شد.

شهدای هسته‌ای محله طرشت

شهید مصطفی احمدی روشن؛ شوخ‌طبع بین دوستان، جدی بین همکاران

“‌مصطفی احمدی روشن» سال ۱۳۷۷ بدون شرکت در هیچ کلاس کنکوری توانست در رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف تهران قبول شود. البته همزمان با تحصیل در فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی هم فعال بود. به همین دلیل به محض ورود به دانشگاه مسئولیت معاونت فرهنگی بسیج را به عهده گرفت و بعدها کانون نهج‌البلاغه این دانشگاه را تأسیس کرد و سال ۱۳۸۱ فارغ‌التحصیل شد. او مقاله‌های زیادی به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر کرد و گفته می‌شود که خنده رو و شوخ‌طبع بود، حتی زمانی که خوابگاه می‌رفت، در هر اتاقی که می‌رفت صدای خنده و شوخی بود. اما سر کارش با هیچ‌کس شوخی نداشت. ۲۱ دی ماه ۱۳۹۰ بر اثر انفجار یک بمب مغناطیسی در میدان کتاب به شهادت رسید. شهید احمدی روشن، عضو هیئت‌مدیره یکی از شرکت‌های تأمین کالای نیروگاه هسته‌ای نطنز اصفهان بود که در زمینه تهیه و خرید تجهیزات هسته‌ای فعالیت داشت. او دی ماه ۱۳۹۰ در دومین سالگرد ترور شهید علیمحمدی در اثر انفجار بمبی که به خودرو وی متصل شده بود، به شهادت رسید.

شهدای هسته‌ای محله طرشت

شهید مجید شهریاری؛ استاد هسته ای

«مجید شهریاری» در سال ۱۳۴۵ در شهر زنجان متولد شد. او تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در زنجان، دوره کارشناسی را در رشته مهندسی الکترونیک در دانشگاه صنعتی امیرکبیر (از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۶۸)، دوره کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی هسته‌ای در دانشگاه صنعتی شریف (از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۱) و دوره دکتری در رشته مهندسی هسته‌ای را در دانشگاه امیرکبیر (از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۷) گذارند. او پس از اخذ دکتری این رشته از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به‌عنوان، عضو هیئت علمی آن دانشگاه و سپس به‌عنوان استاد دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی فعالیت داشت. دکتر مجید شهریاری صبح روز دوشنبه ۸ آذر ماه ۸۹ در بلوار ارتش، مورد سوء‌قصد قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نایل آمد. پیکر وی پس از تشییع گسترده با حضور استادان، دانشجویان، نهادهای علمی و مردم شهیدپرور ایران، در امامزاده صالح تهران دفن شد.

کد خبر 668576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha