سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از مهم ترین اقداماتی که برای توسعه سرمایه گذاری در کشور می‌توان انجام داد، توجه به ماهیت و پیش بینی تقاضا در کشور است.

به گزارش روابط عمومی معاونت سرمایه گذاری و طرح‌ها، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس ارشد برنامه ریزی و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب گفت: در تجزیه و تحلیل کیفی توجه به پیش بینی تقاضا بسیار مهم است. چرا که یک سوی سرمایه گذاری اصولا تقاضاست و باید به آن توجه کرد.

"میثم موسایی" تصریح کرد: تقاضا همواره در دو سطح کلان و خرد بررسی می‌شود. در سطح خرد  با شناخت کمی به بررسی مساله پرداخته می شود و از اهمیت بسیار بالایی در بررسی برخوردار است. در بررسی در سطح خرد و کلان تقاضا،  عوامل مختلفی موثر است. اما  نتیجه این دو بررسی، یک نتیجه را موجب می شود و آن هم به طور عمده اقتصادی است.

وی با اشاره به آمار گردشگران ورودی در کشور ایران تاکید کرد: بر اساس آمار گمرکی، مسافران ورودی حدود یک میلیون نفر اعلام شده است. البته در آمار ارائه شده از سوی گمرک مسافران ترانزیتی و رانندگان کامیون نیز شمارش می شوند. در صورتی که طبق تعریف گردشگر این افراد جزو گردشگران به شمار نمی آیند.

وی به  یکی از مهم ترین فاکتورها در تعریف گردشگر اشاره کرده و افزود: گردشگر کسی است که درآمدش را از کشور مبدا به مقصد به دست نیاورد. یعنی طی کردن مسیر را برای درآمدزایی انجام نداده باشد.

وی به درآمد کشور ایران از گردشگری اشاره کرده و گفت: بر اساس آمار ارائه شده کمتر از 500 میلیون دلار درآمد حاصل از گردشگران خارجی است و به این ترتیب سهم ایران از گردشگری خارجی  3  درصد کمتر از سهم جهانی  است.

وی با اشاره به نقش احساس امنیت سرمایه گذاران در کشور تاکید کرد: در مطالعات انجام شده مشخص شده است که آمار گردشگران در زمان هایی که انقلاب یا جنگی در کشوری صورت می گیرد کمتر است. در ایران نیز به همین ترتیب است. چرا که احساس امنیت یکی از فاکتورهای اصلی گردشگران برای حضور در کشورهاست. این در حالی است که سرمایه گذاران نیز به دلیل سرمایه گذاری همواره از فاکتور امنیت اجتماعی بی نصیب نبوده و به همین دلیل سرمایه گذاران نیز به دنبال کشورهایی هستند که احساس امنیت در آنها بالاتر باشد.

کد خبر 66800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز