یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

در آخرین جلسه شورای شهر تهران در هفته گذشته، به جز رسیدگی به موضوع شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی که بحث‌های داغ بسیاری را در شورای شهر به‌دنبال داشت، موضوع دیگری هم بررسی و به تصویب رسید.

موضوعی که رسیدگی آن توسط شورای شهر پایتخت بجا و البته جالب توجه بود. حدود 7 سال پیش یکی از هفته‌نامه‌های کشور گزارشی به چاپ رسانده بود که در آن به اهمیت پرچم ملی نزد ایرانیان پرداخته بود و اینکه چرا این نماد کشور پس از نصب در بسیاری از اماکن، حتی اماکن رسمی و اداری، با بی‌توجهی روبه‌رو می‌شود، چنانکه گاه می‌بینیم پرچم‌های رنگ و رو رفته و دودآلود، دیگر نشانی از 3 رنگ سبز و قرمز و سفید ندارند.

 جلسه هفته گذشته شورا به این موضوع پرداخت. در آن جلسه، طرح «پرچم، سند هویت ملی» به تصویب اعضای شورا رسید. در ماده واحده این طرح آمده است: «شورای اسلامی شهر تهران با توجه به جایگاه هویت ساز و کارکردهای فرهنگی ویژه پرچم جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور حفظ احترام، معرفی جایگاه و یکسان‌سازی رویه‌ها در ارتباط با پرچم ایران در سطح شهر تهران و... شهرداری تهران را موظف می‌کند در مدت 3 ماه آیین‌نامه و دستور‌العمل‌های اجرایی به نحوه بهره‌برداری از پرچم را برای تصویب به شورای شهر ارائه کند.»

براساس این طرح شورای شهر از شهرداری تهران خواست تا در تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های این مصوبه از مواردی همچون نصب و به افراشتن پرچم کشور در محل‌های مناسب شهر به تفکیک 5 پهنه شامل مناسبت نصب، مکان‌های نصب و مراسم پرچم بهره برداری کند.

 زمان‌بندی و تعیین چگونگی مراسم و تعویض پرچم‌های برافراشته در سطح شهر، تعیین محل خاص برای نصب و برافراشتن پرچم و اتخاذ سیاست‌های تشویقی با هدف فرهنگ‌سازی‌ در استفاده از پرچم در مراسم از دیگر موارد درخواستی شوراست که شهرداری در تدوین آیین‌نامه خود باید به آنها استناد کند.

 معصومه ابتکار از شهرداری تهران خواست که نظارت و شستشوی پرچم‌ها را مدنظر داشته باشد زیرا با وجود رنگ سفید در پرچم کشورمان این کار هرچند وقت یکبار باید صورت بگیرد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز خطاب به اعضای شورای شهر گفت: می‌خواستم پیشنهاد راه‌اندازی میدان پرچم را ارائه کنم که براساس آن در میدانی هر روز صبح مراسم پرچم به‌صورت نمادین در شهر تهران برگزار شود.

کد خبر 66636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز