گروه ادب و هنر: جمعی از کارگردانان سینمای کشور، شامگاه یکشنبه با حضور در نهاد ریاست‌جمهوری، با محمود احمدی‌نژاد درباره شرایط کنونی و چشم‌انداز آینده سینمای کشور سخن گفتند

 اما به گفته بیشتر حاضران، این نشست طولانی، بدون نتیجه مشخصی به پایان رسید.

ایسنا که مثل بیشتر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های دیگر در نشست یادشده، نماینده‌ای نداشت از قول داوود رسولیان می‌نویسد: "در جلسه کارگردانان با رئیس‌جمهوری وعده خاصی داده نشد" اما ادامه می‌دهد: در این جلسه علاوه بر طرح مشکلات شخصی کارگردانان، صحبت‌های کلی هم مطرح شد و نکته مهم تعامل عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با اهالی سینما بود که بالاخره صورت گرفت. [دیدار سینماگران با رئیس‌جمهوری بدون حضور مدیران دولتی سینما]

رسولیان درباره مشکلات مطرح شده خانه سینما نیز می‌گوید: «مدیرعامل خانه سینما در این جلسه به ‌تحقق نیافتن وعده‌ای که 2 سال پیش مبنی بر اختصاص 500 میلیون تومان از ناحیه اعتبارات ریاست‌جمهوری به خانه سینما داده شده صحبت کرد که در این ارتباط پاسخی داده نشد. حتی موضوعات مهم دیگری مانند بیمه محصولات سینمایی و اینکه خانواده سینما فاقد هرگونه رفاهیات هستند طرح نشد و درباره موضوع امنیت شغلی هم خیلی گذرا صحبت شد.

در این نشست که برخلاف انتظار، به‌صورت گزینشی، با دعوت از برخی سینماگران و توسط مشاور هنری رئیس‌جمهوری صورت گرفت، تنها عده‌ای از کارگردانان سینمای کشور که عموما از اعضای هیات اسلامی هنرمندان کشور بودند، حضور داشتند و برخی دیگر از دعوت‌شدگان نیز با وجود داشتن دعوت، به جلسه نرفتند. فرج‌الله سلحشور در این باره می‌گوید: «همه، مشکلات خود و سینما را مطرح کردند، اما راهکاری برای حل آن ارائه نکردند، افرادی هم که در جلسه حاضر بودند همه سینما نبودند ولی می‌شود آنها را ترکیبی از کلیت سینما دانست.

جواد شمقدری که در طول یکی دو سال گذشته، همواره از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه در حوزه سینما انتقاد کرده است، به‌طور مستقل از وزارت ارشاد این دیدار را ترتیب داده و این سبب شده است هیچ کدام از اهالی ارشاد در نشست یادشده حاضر نشوند. «احمدرضا گرشاسبی» در این‌باره به فارس می‌گوید: به‌نظرم اگر این جلسات تداوم داشته باشد تأثیر بسیار خوبی دارد، اما سؤال این است که چرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیچ‌یک از مدیران سینمایی در این جلسه حضور نداشتند.

فارس که تنها رسانه دعوت‌شده به جلسه ریاست‌جمهوری بود، علاوه بر انتشار گزارش کامل نشست، روز گذشته با بسیاری از کارگردانان حاضر در نشست، درباره نتایج کار سخن گفته است و از قول گرشاسبی ادامه می‌دهد: به‌نظر من این دیدار  بسیار مفیدی بود اما همان‌طور که در خود این دیدار اشاره کردم خیلی دیر این اتفاق افتاد و در دوره‌ای که فقط یک پنجم‌ از زمان ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد باقی مانده، این نشست صورت گرفته است. تصور نمی‌کردم این جلسه تا این حد خوب و مؤثر باشد. محیط بسیار صمیمانه و در عین حال آزادانه بود و همه بدون هیچ محدودیتی، صریح و بی‌پرده مشکلات و خواسته‌هایشان را بیان می‌کردند و آقای رئیس‌جمهوری  نیز همه این موارد را یادداشت کردند و قول دادند به همگی آنها رسیدگی کنند.

اما این پرسش باقی است که چرا برای حضور در نشستی که در فاصله یک‌پنجم باقی مانده از دولت احمدی‌نژاد، تنها یک‌بار روی‌داده و بعید است دوباره تکرار شود، تنها برخی از اهالی سینما دعوت می‌شوند؟ در دیدار معروف سینماگران با رهبر معظم انقلاب که قطعا اهمیت و حساسیت بسیار بیشتری داشته است حتی این شیوه اعمال نشد و همه اهالی سینما بدون دعوت و فیلتر، مجاز به حضور بودند. به جز این، به‌نظر می‌رسد نقش شمقدری در برگزاری نشست، آنچنان پررنگ بوده است که عملا نقش مدیران اصلی و اجرایی سینما که شاید نهایتا همه راه‌ها به آنها ختم می‌شود، کاملا حذف شده است.

این نکته وقتی عجیب‌تر می‌شود که حتی احمدی‌نژاد هم برای حل اختلافات مشاور و وزیر خود که دست کم از یک سال پیش کاملا علنی و در سطح رسانه‌ها قرار داشته است، اقدامی نمی‌کند. شاید همه اینها سبب شده است که حتی برخی از دعوت‌شدگان، نظیر ابراهیم حاتمی‌کیا، مجید مجیدی و داریوش مهرجویی نیز به نشست نروند. شمقدری در واکنش به این نکته به فارس می‌گوید: تقریبا همه سینماگران مؤثر در سینمای ایران را برای حضور در این نشست دعوت کردیم. طبیعتا کسانی احتمالا مشکلی برای مطرح کردن نداشتند.

البته شمقدری در معنای کلمه «مؤثر» توضیحی نداده است، اما ادامه می‌دهد: اکثر افرادی که لازم بود به این نشست بیایند، دعوت شدند. البته خبر دارم که عده‌ای در سفر بودند یا سر صحنه بودند و نمی‌توانستند بیایند ولی با این وجود بیش از نیمی از دعوت شدگان در جلسه حضور یافتند. اینکه چرا یک عده نیامده‌اند، باید از خودشان پرسید اما وظیفه ما این بود که همه را دعوت کنیم و تقریبا همه سینماگران مؤثر در سینمای ایران را برای حضور در این نشست دعوت کردیم. طبیعتا کسانی که حرفی برای گفتن نداشتند یا شرایط موجود را می‌پسندند و با آن مشکل ندارند، طبیعی است که موضوعی برای طرح کردن نداشته باشند و حس کنند که نیازی نیست به این جلسه بیایند.

به جز این، این پرسش که چرا تنها یک خبرگزاری برای حضور در نشست مذکور دعوت شده و عملا هیچ رسانه‌ای نبوده است نیز یکی از پرسش‌های تکراری است. شمقدری در این باره نیز به فارس می‌گوید: در این جلسه، ما تصمیم گرفتیم سینماگران بی‌پرده و بی‌پروا و به دور از ملاحظات صحبت کنند و به همین دلیل، رسانه‌های جمعی در آن حضور نداشتند تا سینماگران بتوانند حرف خود را در کمال آرامش و بدون حاشیه بزنند. این احتمال هم هست که اگر گزارش این ملاقات پخش شود، به خاطر حقوق سخنرانان و ملاحظات خود آنها، بخش‌هایی از آن حذف شود

کد خبر 66302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز