چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

هفته‌نامه‌ی دوچرخه > بردیا بادپر: قرار است خوش بگذرد؛ تفریح همراه با هیجان، با چاشنی اضطراب و کمی ترس و فریاد. البته زیر سایه‌ی اومیکرون و همراه با خطرات همیشگی چهارشنبه‌ی آخرسال! باورتان می‌شود امسال تا روز نهم اسفند که هنوز با چهارشنبه‌سوری فاصله‌ی زیادی دارد، چهار نفر در حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری جانشان را از دست داده‌اند؟!

عكس: حامد خورشيدي/ آرشيو عكس روزنامه‌ي همشهري

در این اوضاع همه‌گیری اومیکرون و آمار بیش از ۱۵۰ مرگ کرونایی در روز، حوادث چهارشنبه‌سوری و آماده‌شدن بیمارستان‌ها برای درمان مصدومان چهارشنبه‌سوری دیگر چه داستانی است؟

«جعفر میعادفر»، رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به برنامه‌ریزی اورژانس برای کاهش آسیب‌های چهارشنبه‌سوری، از جان‌باختن چهار نفر در حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری خبر داده است.

او گفت: «اورژانس هم‌چون سال‌های گذشته این آمادگی را دارد که در جایگاه‌های از قبل پیش‌بینی‌شده، مستقر شود. بیمارستان‌های هدف نیز مشخص شده و این‌که چه مراکزی چه خدماتی را ارائه می‌کنند تا مصدومان به بیمارستان‌های هدف انتقال داده شوند. این برنامه‌ریزی‌ها به‌منظور کاهش آسیب‌های چهارشنبه‌سوری صورت گرفته است.»

  • نه به یک سور خطرناک

امسال هم مثل پنج سال گذشته، چهارشنبه‌سوری با پویش «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» در راه است و علاوه بر تهران، استان‌های گوناگون به این پویش پیوسته‌اند تا چهارشنبه‌ی آخر امسال با خطرات کم‌تری همراه باشد. ماجرای این پویش در حادثه‌ی ساختمان پلاسکو آغاز شد؛ در آخرین روز دی‌ماه سال ۱۳۹۵ که آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، به شهادت ۱۶ مأمور آتش‌نشان و جان‌باختن پنج شهروند منجر شد. گروهی از جوانان و اعضای کمیته‌ی فرهنگی خانه‌ی شهریاران جوان تهران، به‌صورت خودجوش پویش نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک را در حمایت از فداکاری و ایثار آتش‌نشانان شهید این حادثه راه‌اندازی کردند.

این پویش در فضای مجازی و در مناطق ۲۲گانه‌ی شهر تهران گسترش پیدا کرد و هم‌زمان جمعی از دانش‌آموزان مدرسه‌های شهر تهران هم به یاد شهدای آتش‌نشان با امضای طوماری حمایت خود را از پویش نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک اعلام کردند و تعهد دادند که در مراسم چهارشنبه‌سوری از مواد محترقه استفاده نخواهند کرد.

  • فقط کمی مراقبت

بگذاریم این سور، خوش بگذرد! دست خودمان است. فقط کافی است کمی مراقب باشیم. مثلاً لوازم آتش‌بازی استاندارد بخریم، از ساختن مواد محترقه‌ی دست‌ساز دست برداریم، از سوزاندن مواد غیرمتعارف مثل لاستیک و آمپول خودداری کنیم و اگر آتش روشن می‌کنیم، حواسمان به محیط اطراف باشد. در محیط‌های خطرناک آتش روشن نکنیم و یادمان باشد اومیکرون با قدرت بالای سرایت هم‌چنان هست. پس فاصله‌ی اجتماعی را رعایت کنیم.


عکس: حامد خورشیدی/ آرشیو عکس روزنامه‌ی همشهری

کد خبر 663014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha