یک بررسی جدید نشان می‌دهد که یائسگی زودرس ممکن است احتمال دچار شدن به بیماری آلزایمر را در زنان بالا ببرد.

Alzheimer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی تولید هورمون‌های جنسی زنانه مانند استروژن در طول یائسگی به طور قابل‌توجهی اُفت می‌کند و خونریزی‌های قاعدگی‌ زنان متوقف می‌شود. با اینکه زنان به طور معمول در اوائل دهه ۵۰ زندگی وارد دوران یائسگی می‌شوند، بسیاری از آنها در سنین پایین‌تر یا به علل طبیعی یا به علت مشکلات پزشکی یا درمان‌هایی مانند رحم‌برداری یائسه می‌شوند.

این بررسی جدید بزرگ که در انگلیس انجام شد، نشان داد که زنانی که قبل از ۴۰ سالگی وارد یائسگی می‌شوند، نست به زنانی که در حدود ۵۰ سالگی یائسگی‌شان شروع می‌شود، با احتمال ۳۵ درصد بیشتر ممکن است در ادامه زندگی دچار زوال عقل شوند.

همچنین این بررسی نشان داد زنانی که پیش از ۴۵ سالگی وارد دوران یائسگی می‌شوند با احتمال ۱.۳ برابر بیشتر ممکن است قبل از ۶۵ سالگی دچار زوال عقل شوند.

این پژوهشگران می‌گویند با توجه به این یافته‌ها ممکن است لازم باشد پزشکان زنانی را که یائسگی زودرس پیدا کرده‌اند، از لحاظ پایین آمدن توانایی‌ها شناختی زیر نظارت دقیق قرار دهند.

به گفته این پژوهشگران خطر بالاتر زوال عقل ممکن است به خاطر افت شدید هورمون جنسی استروژن باشد که در طول یائسگی رخ می‌دهد.

استروزن می‌تواند با فعال کردن آنتی‌اکسیدان‌های سلولی مانند گلوتاتیون میزان ApoE4 را که شایع‌ترین عامل ژنتیکی در ایجاد زوال عقل است، کاهش دهد و از میزان رسوب پلاک‌های آمیلوئیدی بکاهد.

تجمع پلاک‌های آمیلوئیدی در مغز یکی از مشخصه‌های بیماری آلزایمر است که شایع‌ترین نوع زوال عقل است.

البته این پژهشگران می‌گویند شروع یائسگی زودرس به معنای این است که کاری برای پیشگیری در برابر زوال عقل نمی‌توان انجام داد. این زنان می‌تواند با انجام ورزش منظم، شرکت در فعالیت‌های تفریحی و آموزشی، سیگار نکشیدن و مصرف نکردن الکل و حفظ وزن سالم به پیشگیری از این بیماری کمک کنند.

کد خبر 662238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha