مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

یک متخصص زنان و زایمان گفت: یکی از راه‌های تشخیص یائسگی زودرس، قطع شدن ناگهانی عادت‌های ماهانه است.

سلامت - پزشک - دکتر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، شیرین نیرومنش، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی اظهار کرد: سن طبیعی یائسگی در خانم‌ها حدود ۴۷ تا ۵۲ سال است. در این سن عادت‌های ماهانه و قدرت باروری در اکثر خانم‌ها به پایان می‌رسد.

او ادامه داد: اگر قبل از ۳۵ یا ۴۰ سالگی در خانم‌ها تخمک گذاری‌ و عادت‌های ماهانه به طور کامل قطع شود و علائم یائسگی ایجاد شود، به آن یائسگی زودرس می‌گویند.  این متخصص زنان افزود: تخمک گذاری به دلیل اینکه منجر به باروری و حاملگی می‌شود، در سنین باروری بسیار حائز اهمیت است.  

نیرومنش بیان کرد: مسئله دیگر این است که در بدن خانمی که سیکل‌های ماهانه طبیعی دارد، هورمون استروژن و پروژسترون ترشح می‌شود؛ این دو هورمون به خصوص هورمون استروژن در سلامتی، جوانی و باروری یک خانم نقش بسیار مهمی دارد بنابراین وقتی که خانمی دچار یائسگی زودرس می‌شود، ترشح هورمون استروژن و پروژسترون قطع می‌شود و بروز مشکلاتی مانند پوکی استخوان و احتمال شکستگی‌ها افزایش پیدا می‌کند. همچنین منجر به بروز اختلالات رفتاری مثل پرخاشگری و بی‌قراری می‌شود.

او ادامه داد: در سن یائسگی قدرت باروری و تخمگ گذاری به پایان می‌رسد و علائم پیری زودرس مانند چروک شدن و شل شدن عضلات پوست و تغییرات هورمونی به صورت گر گرفتگی، بی‌خوابی، استرس، احساس گرما به طور ناگهانی و عرق کردن در فرد ایجاد می‌شود.

این متخصص زنان افزود: علت اصلی و دقیق یائسگی‌های زودرس به طور کلی قابل شناسایی نیست، ولی در بعضی از خانواده‌ها زمینه‌های ارثی وجود دارد.

نیرومنش گفت: یائسگی زودرس با استرس‌های شدید ارتباط نزدیکی دارد. در خانم‌هایی که دچار بیماری خود ایمنی هستند و به طور مکرر تحت عمل‌های جراحی کیست تخمدان قرار می‌گیرند، یائسگی زودرس بیشتر اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: یکی از راه‌های تشخیص یائسگی، قطع شدن ناگهانی عادت‌های ماهانه در خانم‌هاست، که پزشک با بررسی چنین علائمی و انجام آزمایشات و سونوگرافی به تشخیص قطعی یائسگی زودرس می‌رسد.

نیرومنش گفت: پس از بررسی سونوگرافی‌های انجام شده، مشخص می‌شود که اندازه تخمدان‌ها کوچک است و تخمک قابل ملاحظه‌ای در تخمدان‌ها دیده نمی‌شود، آزمایش‌های خون و هورمون می‌توانند کاهش هورمون‌های زنانه را تایید کند و پس از تشخیص قطعی این موضوع  بیمار باید مشاوره‌های لازم را دریافت کند.

او افزود: اگر خانمی قبل از بارداری، دچار یائسگی زودرس شود، می‌تواند با مراجعه به مراکز باروری از تخمک‌ اهدایی استفاده کند.

کد خبر 620478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha