همشهری آنلاین: شهردار تهران در جمع روسای سازمان‌ها و نهادهای ایرانی فعال در ژاپن به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های شهرداری تهران پرداخت.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران از توکیو، محمد باقر قالیباف در جریان این دیدار برخی مشکلات شهر تهران را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر این که برخی از این موضوعات ریشه در رفتار خود ما دارد و برخی دیگر حاصل مشکلات ساختاری شهر است، تصریح کرد: به عنوان نمونه مسئله زباله را مورد اشاره قرار می‌دهم. موضوعی که دقیقا با مقایسه تهران با شهری مانند توکیو ، به معضل بودن آن در شهر تهران پی می‌بریم.

وی ادامه داد : اولین مسئله این است که تولید زباله ما بسیار زیاد است و از آن بدتر اینکه همین میزان زباله تولید شده را هم بدون توجه به ضرورت مراقبت و نگهداری از شهر در خیابان‌ها رها می‌کنیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه برای حل این مشکل در تهران باید دو مسئله را مورد توجه قرار می‌دادیم ، تصریح کرد : تغییر عادات رفتاری شهروندان و همچنین رفع مشکلات ساختاری در شهرداری تهران برای حل معضل زباله مورد توجه قرار گرفت.

به گفته قالیباف اولین اقدام مدیریت شهری فرهنگ سازی برای اصلاح شرایط فعلی با محوریت نهاد خانواده و همچنین شبکه آموزشی شهر تهران بود.

وی افزود : اقدام بعدی نیز فعال کردن روش مکانیزه جمع آوری زباله مبتنی بر مشارکت خود شهروندان بود . هم اکنون اگر در تهران حضور پیدا کنید جلوی هر کوی و گذری سطل‌های ویژه جمع آوری مکانیزه زباله را مشاهده خواهید کرد. تعداد این سطل‌های خاص در بعضی کوچه‌ها و خیابانها حتی بیشتر از حد طبیعی است. به هر حال این مسیری بود که باید طی می‌شد تا تهران خود را آماده برخوردی از نوع دیگر با مشکلی به نام زباله کند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد : حتی جالب است به این نکته اشاره کنم که در بسیاری از شهرهای کوچک و شهرهای محروم کشور پاک سازی معابر به شکل متفاوت توسط مردم صورت می گیرد . یعنی آن ها خود ، شهرشان را صیانت می کنند و این فرهنگ شایسته‌ای است که بالاخره باید در تهران هم بصورت کامل شکل بگیرد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود در جمع ایرانیان مقیم ژاپن یکی دیگر از مشکلات کشور را شکاف میان تغییر و تدبیر در امور دانست و در تشریح این نظر گفت: باید توجه داشته باشیم که حالا در دوره‌ای قرار داریم که تغییرات بسیار سریع صورت می‌گیرد ولی متناسب با آن تدبیر نمی‌شود.

قالیباف مواردی همچون رفتارهای ترافیکی شهروندان، نمای بیرونی ساختمان‌ها و همچنین مسایل مربوط به زیباسازی و پاکسازی شهر را نمونه‌هایی از شکاف بین تغییر و تدبیر دانست و تاکید کرد که تدبیر برای این موارد جزء حقوق قطعی شهروندان محسوب می‌شود.

وی با بیان این مطلب که در طول 3 سال گذشته بیشترین انرژی ما صرف ساماندهی امور و همچنین به پایان رساندن کارهای ناتمام شده، خاطر نشان کرد: من فکر می‌کنم ما در حوزه مدیریت شهری باید ساختارها را بصورت کامل اصلاح کنیم چرا که مشکل ما نداشتن دانش کافی برای رفع مشکلات نیست بلکه نیازمند ساختارهایی هستیم که این طرح‌ها و روش‌های علمی را تبدیل به هنجارهای اجتماعی کرده و آنها را ماندگار سازد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره برخی از سیاست‌ها، اقدامات و برنامه‌های شهرداری تهران تصریح کرد: به هر حال امروز برخی امکانات و خدمات حق مردم است که ما باید در فکر ارائه آن‌ها باشیم. یکی از این موارد امکانی بنام مترو است . وسیله ای مدرن و کارآمد در عرصه حمل و نقل عمومی که پیش از این رشد و توسعه لازم را پیدا نکرده بود.

وی تاکید کرد: حالا ما با توجه به نیازسنجی‌های دقیقی که صورت داده ایم به این جمع بندی‌نهایی رسیده‌ایم که حداقل باید سالانه 15 کیلومتر بر طول شبکه قطارهای زیر زمینی شهر تهران افزوده شود. مرز عبور از بحران ترافیک پایتخت احداث حداقل 150 کیلومتر مترو برای تهران است.

به اعتقاد قالیباف تنها در این صورت است که وقتی ما شبکه حمل و نقل عمومی شهر را با کمک مترو، سامانه اتوبوس‌های تندرو و تاکسی کامل کردیم ، می توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که به جای بیرون آوردن وسایل نقلیه شخصی خود از شبکه حمل و نقل عمومی استفاده کنند و به این وسیله به توسعه شهر، مقابله با ترافیک و پاک شدن هوا کمک کنند.

قالیباف زیباسازی را یکی دیگر از اولویت‌های مدیریت شهر تهران و جزو حقوق اجتماعی شهروندان دانست و گفت: اگر سری به تهران بزنید متوجه می‌شوید که در بسیاری از پروژه‌های پراهمیت شهر این نگاه زیبا شناختی بوجود آمده و ما امیدواریم که شهر تهران را به شهری با هویت ایرانی و اسلامی تبدیل کنیم.

شهردار تهران در ادامه به تشریح مشخصات پروژه‌های پر اهمیت شهر تهران و بیان برخی مشکلات پیش روی آنها پرداخت.

پروژه‌هایی همچون احداث پل‌های غیر همسطح‌، احداث تونل توحید، احداث تونل نیایش صدر، به پایان رساندن پروژه‌های برج میلاد و تونل رسالت، جمع آوری آبهای سطحی، تکمیل و اصلاح شبکه فاضلاب شهری، پیاده رو و پیاده راه سازی در خیابانهای اصلی و پر تردد شهر، توسعه فضای سبز عمومی و مجموعه ای از فعالیتهای حمل و نقل ترافیکی ، از جمله پروژههای مطرح شده توسط شهردار تهران در این جلسه بود.

کد خبر 66156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز