گروه ادب و هنر - نداانتظامی: اگر 3 حرف اول معنویت، اندیشه، هنر را کنار هم بگذارید به جشنواره ماه می‌رسیم.

این 3 کلمه بنیان و اساس نمایش‌های شرکت‌کننده در دوره‌های پیشین و پنجمین دوره جشنواره تئاتر ماه است. تعداد متون رسیده به جشنواره 1002 نمایشنامه بوده که از  این تعداد اثر، 126 متن پذیرفته شد که 106 متن در بخش صحنه‌ای شامل 61 متن از تهران و 45 متن از شهرستان بود و در بخش خیابانی از میان 216 متن و طرح رسیده به‌دلیل عدم‌درک و دریافت روشن از ویژگی‌های تئاتر خیابانی، نزدیک به 200 متن مورد قبول واقع نشد.

فریدون علیاری که به همراه عزت‌الله انتظامی، شهرام گیل آبادی، حسین پارسایی و حمیدرضا افشار به داوری 34 نمایش صحنه‌ای و 17 نمایش خیابانی پرداخته است، درباره تاثیر و نقش این جشنواره می‌گوید:«جشنواره‌ها، جایگاهی برای جوانان است که بتوانند نمایش و اثرشان را به معرض دید و قضاوت بگذارند.»

به‌نظر این مدرس دانشگاه، رشد کیفی جشنواره ماه نسبت به سال قبل بیشتر شده است و به گفته او این جشنواره می‌تواند سکوی پرتابی برای هنرمندانی باشد که نه راه به جشنواره تئاتر فجر دارند و نه راه به تئاتر دانشجویی و نه دیگر جشنواره‌های  تئاتری کشور.به‌نظر او، جوانانی که از شهرستان‌ها برای اجرای کارشان به تهران آمده‌اند، می‌توانند خودشان را در عرصه تئاتر کشور محک بزنند.

او در ادامه می‌گوید: «افراد کم تجربه در کنار افراد با تجربه قرار می‌گیرند و تعاملی بین این افراد شکل می‌گیرد.» تعداد کارهای شرکت‌کننده در جشنواره 34 نمایش صحنه شامل 20 نمایش از تهران و 14 نمایش از شهرستان‌ها بوده که در بخش تئاتر خیابانی هم 17 نمایش پذیرفته شد که 9 نمایش از تهران و 8 نمایش از شهرستان‌ها به ماراتن اجرا در جشنواره رسیدند.

اجرای عمومی، راهی برای حرفه‌ای شدن

تعدد جشنواره‌ها درصورتی می‌تواند مفید واقع شود که کارهای اجرا شده بتواند در اجرای عمومی و در روی صحنه همراه با مخاطب خود را محک بزند. این موضوع هم بر داوران و هم بر مسئولان جشنواره پوشیده نیست، به همین دلیل است که پیشنهاد اجرای کارهای شرکت‌کننده در جشنواره از سوی داورها مطرح شده است.

علیاری می‌افزاید: «از این پیشنهادها استقبال شده است و اگر امکانات فراهم بشود و کارها به روی صحنه برود، قطعا اتفاق خوبی در تئاتر کشور خواهد بود.»علیاری که در دانشگاه طراحی صحنه تدریس می‌کند، درباره معیارهای داوری کارها به‌خصوص در بخش طراحی صحنه می‌گوید:«فکر، اندیشه، تکنیک و کاربرد طراحی صحنه در نمایش‌ها و کاربردی بودن آن در نمایش از ملاک‌های مهم ما بوده است.»

پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ماه در تالارهای سنگلج، ماه و مهر و اندیشه حوزه هنری و در بخش خیابانی در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود. این جشنواره به کوشش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در 2 بخش صحنه‌ای و خیابانی تا 30 مهرماه در تهران برگزار می‌شود و با اعلام برگزیدگان خود در همین روز به کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 66107

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز