سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل مشمولان ستادکل نیروهای مسلح، از کاهش مدت خدمت سربازی خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار موسی کمالی در نشست خبری با اشاره به کاهش مدت خدمت دوره ضرورت سربازی از 20 ماه به 18 ماه در مناطق عادی از 18 ماه به 17 ماه در مناطق محروم و از 17 ماه به 16 ماه در مناطق عملیاتی، گفت: با توجه به تعداد مشمولان وظیفه و استقبال جوانان برای انجام به موقع خدمت، دوره ضرورت برای چندمین بار مورد بازنگری قرار گرفت که مدت اجرای این مصوبه به مدت سه سال است.

وی افزود: این مصوبه از تاریخ 30 آبان ماه قابلیت اجرا دارد، بدین صورت که از این تاریخ مدت خدمت به میزان یک ماه کاهش می‌یابد و یک ماه بعد یعنی در تاریخ 30 آذر ماه مدت سربازی یک ماه دیگر کاهش خواهد یافت، لذا تا پایان آبان‌ماه مدت خدمت سربازی تغییری نمی‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: کسانی که به هر دلیلی از خدمت سربازی موقتا ترخیص شده‌اند، در صورت مراجعه، مابقی خدمت خود را بر اساس ضوابط جدید انجام خواهند داد.

سردار کمالی تصریح کرد: این مصوبه شامل کلیه کسانی می‌شود که هم اکنون در حال خدمت هستند یا در آینده وارد خدمت سربازی خواهند شد.

وی با اشاره به تغییر مقررات استفاده از معافیت جانبازی و خدمت در جبهه اعلام کرد: بر اساس تغییرات انجام شده، شرایط استفاده از معافیت دوره سربازی برای فرزندانی که والدین آن‌ها 40 ماه یا بیشتر در جبهه حضور داشتند، به 30 ماه کاهش یافت، به طوری که اگر والدین این مشمولان 30 ماه در جبهه حضور داشته باشند، از خدمت سربازی معاف می‌شوند و بر این اساس، دو تن از فرزندان افرادی که 60 ماه یا بیشتر در جبهه حضور داشتند، از خدمت سربازی معاف می‌شوند.

مدیرکل مشمولان ستادکل نیروهای مسلح افزود: میزان درصد جانبازی برای معافیت یک فرزند از 30 درصد به 25 کاهش یافته است و همچنین اگر جمع درصد جانبازی و میزان حضور در جبهه به 30 ماه برسد، یکی از فرزندان جانباز از دوره خدمت ضرورت معاف خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در این قانون میزان حضور در جبهه و جانبازی زن و مرد (والدین) با هم جمع می‌شود.

سردار کمالی گفت: افرادی که از خدمت دوره سربازی معاف می‌شوند، تا سه سال، بدون طی دوره آموزش نظامی، کارت معافیت سربازی را دریافت می‌کنند، البته از افراد تعهد گرفته می‌شود که چنانچه در طول این سه سال، نیروهای مسلح توانایی ارائه آموزش‌های نظامی به آن‌ها را داشته باشند، آن‌ها به دوره آموزشی فراخوانده خواهند شد و باید در این دوره شرکت کنند.

مدیرکل مشمولان ستادکل نیروهای مسلح، با اشاره به مصوبه دیگری درباره وضعیت سربازان فراری، افزود: بر اساس مقررات، افرادی که از خدمت سربازی فرار می‌کنند، در صورت مراجعه یا دستگیری و پس از معرفی به سازمان قضایی و محکومیت، باید دوره خدمت خود را ادامه دهند. اما برابر پیشنهاد ریاست قوه قضاییه و با موافقت مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، تعقیب قضایی کلیه سربازانی که تا پایان سال 86، مرتکب غیبت منتهی به فرار شده‌اند، متوقف و به آن‌ها اجازه داده می‌شود که برابر ضوابط جدید خدمت سربازی به خدمت خود ادامه دهند.

در ادامه این نشست خبری سردار کمالی، اطلاع‌رسانی درباره مسایل نظام وظیفه کشور را صرفا از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی مجاز اعلام کرد و گفت: متاسفانه گاهی مسایلی در این خصوص، در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود که اغلب در حد نظر و طرح‌های در دست بررسی است و با رسانه‌ای شدن آن، مشکلاتی برای ما و مردم ایجاد می‌کند.

وی در پایان با اشاره به اخبار منتشر شده درباره استفاده اعضای تیم ملی نوجوانان فوتبال کشور از طرح «سرباز قهرمان» اعلام کرد: خبر استفاده اعضای تیم ملی نوجوانان فوتبال کشور از طرح «سرباز قهرمان» صحت ندارد و مقررات مربوط به دوره سربازی ورزشکاران از سال 1385 متوقف شده است و اگر چنین طرحی وجود داشته باشد، باید این خبر پس از طی سیر قانونی اعلام می‌شد.

کد خبر 65787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز