سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

گروه اجتماعی: 37 نفر از نمایندگان مجلس طرحی برای اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی ارائه کرده‌اند.

در این طرح آمده است قسمت آخر بند الف ماده (4) قانون پیشین بعد از عبارت «درصورتی‌که مشمولین مازاد بر نیاز باشند» به «ستاد کل می‌تواند با کسب اجازه از فرماندهی کل قوا آن را به کمتر از 2سال تقلیل دهد.» تغییر می‌یابد.

همچنین ماده 33 قانون پیشین به شرح زیر اصلاح می‌شود: صدور معافیت تحصیلی دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی، موکول به گواهی اشتغال به تحصیل آنان از طریق مقامات صالحه بوده و مدت آن تا پایان تحصیلات در هر مقطع است.

تبصره 1- حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش‌آموزان تا سن 20سال تمام و در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی دو و نیم سال، کارشناسی‌ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال، کارشناسی پیوسته 5 سال و کارشناسی ارشد 6‌سال، دکترای پزشکی پیوسته 7‌سال و دکترای تخصصی 5 سال خواهد بود.

تبصره 2- در مواقع ضروری با تشخیص و اعلام کمیسیون خاص دانشگاه‌های مربوط حداکثر شش‌ماه به‌مدت فوق اضافه خواهد شد.

خواسته نمایندگان پیشنهاد‌دهنده این طرح این است که در قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولین دیپلم و بالاتر که حداکثر یک سال پس از فراغت از تحصیل از طریق آزمون سراسری در یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داخل کشور پذیرفته شده‌اند تا زمانی‌که به تحصیل اشتغال دارند، می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند. مشروط به اینکه دارای غیبت غیرموجه نباشند. این معافیت برای هر مقطع فقط یک بار داده می‌شود.

دو تبصره نیز از سوی نمایندگان برای این ماده در نظر گرفته شده‌است:  اولین تبصره: معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی در طول مدت تحصیل فقط یک بار قابل تمدید است.
تبصره دوم: ترخیص کارکنان وظیفه حین خدمت جهت ادامه تحصیل، جز در شرایطی که به تصویب فرمانده معظم کل قوا می‌رسد ممنوع خواهد شد.

این اصلاحیه در بخش سوم، معافیت‌های کفالت را اینگونه شرح داده‌است: مشمولین زیر حسب مورد از انجام خدمت دوره ضرورت معاف هستند:

1 - یگانه مراقب یا نگهدارنده پدر نیازمند مراقبت که قادر به اداره امور خود نباشد.

2 - یگانه مراقب یا نگهدارنده مادر فاقد شوهر.

3 - تنها برادر سرپرست خواهر فاقد پدر، همسر و فرزند ذکور غیرمحجور.

4 - تنها برادر سرپرست برادر کبیر نیازمند مراقب و فاقد پدر و همسر و فرزند ذکور غیرمحجور و فاقد شغل.

5 - یگانه سرپرست برادر کمتر از 18 سال تمام.

6 - یگانه نوه ذکور مراقب یا نگهدارنده جد فاقد فرزند یا جده فاقد شوهر و فرزند.

7 - مشمولی که همسرش فوت نموده و از او دارای فرزند صغیر بوده مادامی که ازدواج مجدد نکرده یا دارای همسری که بعد از ازدواج معلول و نیازمند مراقبت باشد.

تبصره 1- منظور از یگانه مراقب تنهافرزند یا برادر یا نوه بیش‌از18‌سال تمام است که مراقبت هر یک از بستگان مذکور در این ماده را به‌علت نقص عضو، بیماری، کبر سن، صغیر بودن، یا اناث بودن به‌عهده دارد، نیازمندی اشخاص مذکور به مراقبت با توجه به نقص عضو، بیماری، کبر سن آنان به تشخیص شورای پزشکی خواهد بود.

تبصره 2- دولت موظف است خانواده‌هایی راکه با اعزام مشمول به خدمت سربازی از نظر تامین معیشت زندگی با مشکل مواجه می‌شوند و قادر به اداره امور خود نباشند، تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار داده و به آنان مستمری پرداخت نماید، نیروهای مسلح نیز مکلفند تسهیلات لازم را جهت به‌کارگیری آنها فراهم کنند.

تبصره 3- مشمولین موضوع این ماده تا 30‌ماه متوالی می‌توانند از معافیت کفالت استفاده نمایند و در پایان مدت فوق، سال دوم و درصورت دارا بودن شرایط کفالت از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

تبصره 4- وجود برادری که از معافیت تحصیلی برخوردار است مانع از معافیت کفالت موقت مشمولی که سرپرستی خانواده را برعهده دارد، نخواهد بود؛ این معافیت فقط در طول مدت معافیت تحصیلی برادر مشمول معتبر بوده و پس از آن با رعایت سایر مقررات این قانون به خدمت دوره ضرورت اعزام خواهد شد.

تبصره 5- درصورتی‌که برادر یا برادران یا پدر مشمول به‌دلیل بیماری یا معلولیت زمینگیر بوده و بنا به تشخیص شورای پزشکی فاقد صلاحیت یا ناتوان برای سرپرستی باشند و مشمول نیز عملاً مراقبت، یا سرپرستی را بر عهده داشته باشد، می‌تواند از معافیت کفالت برخوردار شود

کد خبر 68732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز