گروه اجتماعی: رئیس سازمان وظیفه عمومی کشور با تکذیب هر گونه کاهش یا خرید سربازی گفت:

 رویکرد اصلی طرحی که در مجلس مطرح است، خوشایند‌سازی خدمت سربازی و توانمند‌سازی سربازان است.

سردار محمدجواد زاده‌کمند، در بازدید از نمایشگاه مطبوعات درباره استقبال سربازان فراری از طرح خوشایندسازی دوران خدمت اظهار کرد: سال گذشته با اجرای طرح خوشایندسازی خدمت سربازی، خود معرفی مشمولان غایب به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داشته است، به‌گونه‌ای که امسال رشد 50 درصدی را در این عرصه نسبت به سال گذشته پیش‌بینی می‌کنیم.

زاده‌کمند افزود: طرحی که قرار است در مجلس بررسی شود، تربیت محور کردن خدمت سربازی را هم مد نظر دارد. البته برخی ابهامات و تنگناهای قانونی نیز در این طرح مطرح شده است که پس از تصویب مجلس اعلام خواهد شد.

وی گفت: براساس مصوبه جدید، سربازان فراری اگر خود را معرفی کنند و داوطلبانه در محل خدمت حضور یابند، مورد پیگرد قضائی قرار نمی‌گیرند، لذا سربازانی که تا به امروز به فکر بازگشت نبوده‌اند، از فرصت پیش آمده استفاده کنند، چراکه این افراد پس از مراجعه نیز بقیه خدمتشان را براساس مدت خدمت جدید اعلام شده، می‌گذرانند.

زاده‌کمند تصریح کرد: در اصلاحات پیشنهادی مواردی مانند بیمه، افزایش حقوق، بیمه بیکاری به‌مدت یکسال پس از پایان خدمت سربازی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، ارتقای آموزش‌های معنوی و موارد دیگر گنجانده شده است.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره تخصصی‌سازی خدمت سربازی نیز خاطرنشان ساخت: درباره به‌کارگیری سربازان در حوزه‌های تخصصی، زمینه‌های بسیار خوبی فراهم شده و اخیرا نیز اقداماتی در سطح ستاد کل داشته‌ایم که براساس آن، نیروهای مسلح موظف شدند، مشاغل جدیدی را در حوزه به‌کارگیری مشمولان فارغ‌التحصیل تعریف کنند که کارهای خوبی نیز در دست اجرا داریم.

رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی درباره مشمولان نخبه نیز گفت: این افراد برای خروج از کشور برای  تحصیل و انجام کارهای مطالعاتی، هیچ محدودیتی ندارند.

همچنین افرادی که از سوی بنیاد ملی نخبگان به‌عنوان نخبه شناخته می‌شوند، پس از معرفی به ستاد کل نیروهای مسلح می‌توانند با اجرای یک پژوهش تحقیقاتی و مطالعاتی در سطح نیروهای مسلح و یا خارج آن‌که البته عنوانش به تایید شورایی در بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح رسیده باشد، خدمت خود را انجام دهند.

سردار ‌زاده‌کمند یادآور شد: هیچ محدودیتی درباره ادامه تحصیل این افراد همزمان با اجرای طرح چه در داخل و چه در خارج از کشور وجود ندارد و برای خروج نیز هیچ وثیقه‌ای لازم نیست. ضمن اینکه پس از اجرای پژوهش، این افراد کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند، نه معافیت از خدمت.

او با بیان اینکه درباره به حساب آوردن مدت فعالیت تخصصی افراد در دوران سربازی به‌عنوان سابقه کار تا به حال آیین‌نامه مدونی نداشته‌ایم، ابراز داشت: قطعا چنین کاری متصور است که البته به ستاد کل نیروهای مسلح مربوط می‌شود، اما می‌توان آن را پیگیری کرد و در دستور کار بخش‌های مربوطه قرار داد

کد خبر 69015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز