همشهری آنلاین: عضو هیات ‌مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، عملکرد سازمان در نیمه نخست سال و برنامه‌های آتی آن را تشریح کرد.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، احمد احمدپور درباره تاثیرگیری اندک بورس تهران از بحران‌های مالی جهان، توسعه نهادهای مالی، افزایش شفافیت اطلاعات و ....توضیحاتی ارائه داد.

وی با بیان اینکه بحران‌های مالی جهان کمترین تاثیر را در بورس تهران داشته است، افزود: ویژگی‌های منحصر به فرد بازار سرمایه ایران باعث شده است تا از بحران‌های اخیر بازارهای مالی جهان نسبت به سایر کشورهای آسیب کمتری ببیند.

احمدپور با اشاره به اینکه عوامل متعددی در بحران‌های مالی آمریکا نقش داشته‌اند، اظهار داشت: بحران در بخش مسکن، بازار پول و هزینه‌های سرسام آور جنگ درخاورمیانه به خصوص در عراق و افغانستان برای آمریکا، منجر به بروز بحران مالی در این کشور شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه ساختار بازار سرمایه ایران نسبت به سایر کشورها متفاوت بوده و هنوز سرمایه‌گذاران خارجی به صورت گسترده وارد بورس تهران نشده‌اند و بر خلاف سار کشورها در پرتفوی شرکت‌های ایرانی، اوراق بهادار خراجی دیده نمی‌شود لذا این بورس تاثیرات کمی در این بحران‌ها داشته است.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه فقط شرکت‌هایی که قیمت محصولات آنها در بازارهای بین‌المللی تعیین می‌شود، تاثیر مستقیمی را در این بحران‌ها داشته‌اند، افزود: شرکت‌هایی که تولیدکننده محصولات فلزی، مواد شیمیایی و پتروشیمی هستند، عملکرد بورس تهران را تحت‌الشعاع قرار داده است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، بسیاری از انبارهای چین مملو از مواد اولیه معدنی است که این امر باعث کاهش قیمت برخی از مواد معدنی و فلزی در بازارهای جهانی شده است.

وی نوسانات قیمت نفت را از دیگر اثرات بحران‌های مالی جهان بر بازار سرمایه ایران اعلام کرد و گفت: صنایعی مانند پتروشیمی که وابسته به نفت هستند، تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفته‌اند.

توسعه نهادهای مالی، اولویت هیات‌مدیره سازمان بورس

احمدپور نخستین وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار را صیانت از حقوق سهامداران دانست و افزود: همانگونه که در بازار پول، حفظ سپرده‌های مردم برعهده بانک مرکزی بوده، حفظ منافع سهامداران در بازار سرمایه نیز برعهده این سازمان است.

وی اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار برای اجرای وظایف قانونی خود اقدامات مهمی را در طول دو سال اخیر انجام داده است.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار به راه‌اندازی نهادهای مالی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این سازمان تاکنون ۱۴ مجوز برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و دو مجوز برای شرکت‌های تامین سرمایه صادر کرده و بررسی اساسنامه، امیدنامه و صندوق‌های زمین و ساختمان نیز در هیات‌مدیره سازمان بورس در حال بررسی نهایی است.

احمدپور راه‌اندازی نهادهای مالی جدید را از اولویت‌های هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد و افزود: هدف اصلی هیات‌مدیره این است که در دوره ماموریت ۵ ساله خود، نهادهای مالی مورد نظر در بند ۲۱ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه سال 84 را در بازار سرمایه راه‌اندازی و فعال کند.

وی ادامه داد: درحال حاضر مراحل مطالعاتی موسسات رتبه‌بندی، مشاوران سرمایه‌گذاری، شرکت‌های پردازش اطلاعات آغاز شده است تا این نهادهای مالی جدید در آینده فعالیت خود را در بازارسرمایه شروع کنند.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بخش ابرازهای مالی، صکوک مجوز خود را از شورای عالی بورس و اوراق بهادار دریافت کرده است و درصورتی که بحث مالیاتی آن حل شود به عنوان یک ابراز مالی جدید در بورس مورد دادوستد قرار خواهد گرفت.

خوشبختانه لایحه پیشنهادی دو فوریتی توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار گذشته و برای تصویب نهایی تقدیم هیات‌دولت شده است.

قراردادهای معاملات آتی (فیوچر) نیز به عنوان یک ابراز جدید مالی در اوایل سال جاری فعالیت خود را در بورس کالای ایران آغاز کرده است تا تنوع محصولات مالی در بازار سرمایه افزایش یابد.

احمدپور تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در آینده ابرازهای مالی جدیدی که با ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران سازگاری داشته باشد در اولویت کار خود قرار داده است.

افزایش شفافیت اطلاعات با تکمیل کدال

وی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار گام‌های مهمی را در خصوص شفافیت اطلاعات برداشته است، افزود: فاز نخست شبکه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) در راستای ارسال اطلاعات دقیق، به موقع، شفاف و کم‌هزینه به بازار سال گذشته با حضور وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی افتتاح شد که عملیات اجرایی فاز دوم این طرح نیز آغاز شده است.

احمدپور خاطر نشان کرد: بدون شک با تکمیل شبکه اطلاع‌رسانی ناشران، اطلاعات شرکت‌ها در کمترین زمان در اختیار فعالان بازار قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز بیش از ۱۰۰ شرکت بورسی اطلاعات خود را از طریق کدال به بازار منعکس می‌کنند که امیدواریم در آینده نزدیک تمامی شرکت‌های بورسی اطلاعات خود را از طریق این شبکه منتشر کنند.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: باید شرایطی فراهم شود تا اطلاعات به صورت یکسان در اختیار تمامی ذی‌نفعان بازار قرار گیرد تا حقوق کسی در بازار تضییع نشود.

افزایش ایستگاه معاملاتی به بیش از ۲۰۰۰  ایستگاه

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه پروژه عظیم نرم‌افراز جدید معاملات بورس هم اکنون مرحله پایانی خود را پشت سر می‌گذارد، اظهار داشت: با
راه‌اندازی این سیستم، مشکل ایستگاه‌های معاملاتی برای کارگزاران حل خواهد شد به طوری‌که تعداد ایستگاه‌های معاملاتی از ۴۵۰ مورد به بیش از ۲۰۰۰ ایستگاه افزایش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: سیستم بعد از معاملات (Post-Trade) نیز در دستور کار آتی هیات‌مدیره سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار قرار دارد تا نرم‌افراز آن خریداری شود.

یکی از آرزوهای بازار سرمایه تحقق یافت

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار راه‌اندازی شرکت فرابورس (OTC) را یکی از آرزوهای دیرینه فعالان بازار سرمایه ایران اعلام کرد و گفت: شرایط برای تاسیس این شرکت در کشور فراهم شده است که امیدواریم OTC به زودی فعالیت خود را در بازار آغاز کند. با راه‌اندازی فرابورس، مشکل شرکت‌های سهامی که شرایط لازم را برای ورود به بازار اول و دوم را ندارند، رفع خواهد شد.[مفاهیم: بازارها]

وی در مورد ویژگی‌های فرابورس اظهار داشت: علاوه بر اینکه نظارت سازمان بورس بر روی شرکت‌های حاضر در OTC افزایش می‌یابد این کار تمرین خوبی برای شرکت‌های فرابورس خواهد بود تا بتوانند معیارهای ورود به بورس را اخذ کنند.

راه‌اندازی فصلنامه بورس اوراق بهادار

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار از راه‌اندازی فصلنامه بورس اوراق بهادار خبر داد و گفت: انتظار می‌رود این فصلنامه با توجه به ترکیب هیات‌تحریریه و کیفیت مقالات، رتبه علمی و پژوهشی را دریافت کند.

وی خاطر نشان کرد: در این فصلنامه، آخرین دستاوردهای علمی و تجربی دانشگاهیان، پژوهشگران و فعالان بازار سرمایه ارائه می‌شود که امیدواریم مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گیرد. شماره نخست فصلنامه بورس اوراق بهادار اوایل هفته آینده منتشر خواهد شد. 

کد خبر 65763

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز