جمعه ۱۹ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب لایحه مالیاتی بورس خبر داد.

به گزارش همشهری، پس از آنکه مسائل مالیاتی مانع از استفاده از ابزار مالی جدید و اجرای طرح‌های جدید شدند، مسئولان بورس تهران تصمیم گرفتند تا با تدوین لایحه‌ای مشکلات مالیاتی بورس را برای همیشه حل کنند.

ابتدای سال‌جاری پس از آنکه طرح استفاده از ابزار مالی جدید مانندصکوک به تصویب سازمان بورس رسید، مشخص شد سازمان امور مالیاتی به تنهایی در باره معافیت مالیاتی این ابزار تصمیم‌گیرنده نیست و رای نهایی در مورد مالیات ابزار مالی بورس و موارد دیگری از این دست باید از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صادر شود.

این درحالی است که درصورت حذف نشدن مالیات اوراقی مانند صکوک این ابزار توجیه اقتصادی خود را از دست خواهند داد و به اعتقاد کارشناسان، فروش آنها در بورس با شکست مواجه خواهد شد.

به این ترتیب، مسئولان سازمان بورس دست به کار شدند و لایحه‌ای را تدوین کردند که درصورت تصویب در مجلس مشکلات مالیاتی بورس حل خواهد شد.

در همین رابطه علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری از تصویب این لایحه در شورای بورس خبر داد و گفت: لایحه مالیاتی بورس چهارشنبه شب در شورای بورس به تصویب رسید و برای تصویب در هیات دولت تقدیم وزیر امور اقتصادی و دارایی شد.

به گفته وی، این لایحه دو فوریتی پس از تصویب در هیات دولت باید برای تصویب نهایی عازم مجلس شود.

او ادامه داد: وزیر امور اقتصادی و دارایی هفته آینده این لایحه را برای تصویب در مرحله دوم به هیات دولت خواهد برد.

اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی

 صالح آبادی همچنین از اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد و گفت: آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در حال اصلاح است و برنامه ما این است که حداکثر تا پایان امسال این آیین‌نامه اجرایی شود.

او به اصلاح مواردی از قبیل محدودیت در میزان خرید سهام شرکت‌ها توسط سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و افزود: برنامه ما این است که سقف خرید سهام شرکت‌های ایرانی توسط خارجی‌ها را از 10 درصد به 20 درصد افزایش دهیم ضمن اینکه زمان نگاهداری سرمایه در ایران توسط سرمایه‌گذار خارجی باید به کمتر از 3 سال برسد.

آیین‌نامه کنونی سرمایه‌گذاری خارجی در سال 1384 به تصویب رسیده اما براساس این لایحه سرمایه‌گذاران خارجی باید از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی مجوز‌های لازم را دریافت کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بااشاره به اینکه پس از اصلاح این آیین‌نامه روش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران آسان‌تر خواهد شد، گفت: نکته سوم در مورد اصلاح این آیین‌نامه این است که پیش شرط دریافت مجوز از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی حذف شود.

و یادآور شد: بر این اساس هر سرمایه‌گذاری که علاقه‌مند باشد تحت پوشش سازمان سرمایه‌گذاری خارجی قرار بگیرد، می‌تواند از این سازمان مجوز دریافت کند.

در غیراین‌صورت براساس آیین‌نامه جدید، نیازی به دریافت مجوز نخواهد داشت. 

صالح آبادی خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگری که در آیین‌نامه قبلی دیده نشده بود بحث صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که ما تصمیم داریم نحوه سرمایه‌گذاری صندوق‌های ســرمایـه‌گــذاری خارجی در بورس را نیز مشخص کنیم

کد خبر 65387

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز