دریاچه چیتگر یکی از پروژه‌های کلانشهری در شمال غرب تهران است که با هدف تلطیف هوا و جذب گردشگر اجرا شده است.

گربه ماهی سیاهگوش

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: اندیشه ساخت دریاچه در این ناحیه به نخستین برنامه‌های شهری توسعه تهران باز می‌گردد که سرانجام در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. اکوسیستم کوهپایه‌ای، مهم‌ترین ویژگی منظرساز بستر پروژه دریاچه شهدای خلیج‌فارس است. دانستن این موضوع که آب این دریاچه مصنوعی بزرگ از کجا و چگونه تأمین می‌شود، خالی از لطف نیست.

علیرضا زمانی درباره منبع تامین آب دریاچه می گوید: منبع تأمین آب دریاچه، رودخانه کن است و بزرگ‌ترین دریاچه انسان‌ساخت محسوب می‌شود.

این تهران‌شناس و پژوهشگر در ادامه می‌گوید: «دریاچه شهدای خلیج‌فارس یا چیتگر، گود خیلی بزرگی بود که بعدها در آن دریاچه ساخته شد. برخلاف آنچه همه تصور می‌کنند که این دریاچه مصنوعی و ساخته دست مهندسان است، قبلاً در این بخش، اراضی بسیار گودی وجود داشت که شاخه‌ای از رودخانه کن جدا شده و به رودخانه لتمال کن که در مرز منطقه ۵ و ۲۲ قرار داشت، ریخته می‌شد، اما این رود همیشه جریان نداشت و در بهار، که رودخانه پر آب بود، شاخه‌ای ایجاد می‌کرد و در زمین‌های کشاورزی روان بود. بعدها این آب‌های جاری سرازیر و در گودی جمع می‌شد. اغلب، انتهای این گودی آب وجود داشت و در آبیاری گندم‌زارها از آن استفاده می‌شد.»

منبع آب دریاچه شهدای خلیج فارس کجاست؟ | زیست ۱۸‌ گونه آبزی در دریاچه؛همسایگی گربه‌ماهی سیاه‌گوش با لاک‌پشت دریایی

رودخانه کن، تغذیه‌کننده آب دریاچه چیتگر

به گفته زمانی آب از رودخانه کن پس از طی مسیر ۷ کیلومتری کانال سرپوشیده و مراحل تصفیه، وارد مخزن دریاچه شهدای خلیج‌فارس می‌شود و به این‌ترتیب تراز آب دریاچه در سطح مطلوبی از سطح دریای آزاد قرار می‌گیرد. هرچند آب هدایت‌شده از رودخانه کن کیفیت خوبی دارد، اما قبل از انتقال به مخزن دریاچه، با هدف حفظ آبزیان و سازگاری با اکوسیستم دریاچه، در تصفیه‌خانه دریاچه شهدای خلیج‌فارس تصفیه و پس از انجام اقدامات فنی وارد دریاچه می‌شود و همین امر باعث شده آب دریاچه به لحاظ مشخصات زیست‌محیطی دارای کیفیت بسیار بالا و مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشد.

همه‌گونه‌های موجود دریاچه

«قوم‌الدین ‌بزرگیان» مسئول سایت ‌پرنده‌نگری دریاچه چیتگر می‌گوید: «در مطالعات قبلی توسط کارشناسان محیط‌زیست، حدود ۱۸‌گونه آبزی و ماهی، مثل قزل‌آلای رنگین‌کمان و کپور سرگنده جزوگونه‌های آبزیان این دریاچه شناسایی شده‌اند. در خصوص اضافه یا کم شدن تعداد آنها هنوز مطالعه‌ای انجام نشده است.

علاوه بر این، ۲ لاک‌پشت ازگونه‌های لاک‌پشت دریایی بارها در دریاچه دیده شده و پرنده‌های مهاجر هم از دیگر مهمانان دریاچه هستند. بیشترگونه‌های ماهیانی که شناسایی شده‌اند متعلق به خانواده کپورماهیان مانند کپور نقره‌ای، کپور سرگنده، علفخوار و کپور معمولی هستند. ‌گونه‌ای از سیاه‌ماهی که از ماهیان بومی رودخانه کن محسوب می‌شود هم از طریق آب ورودی به دریاچه منتقل شده و در این محیط‌زیست می‌کند. ‌گونه سیاه‌ماهی و قزل‌آلای رنگین‌کمان، بومی حوضه آبریز کن و منطقه چیتگر نیست؛ احتمالاً این‌گونه‌ها نیز همراه ماهیان پرورشی یا توسط مردم به دریاچه راه پیدا کرده‌اند.

می‌شود گفت انواع ماهی‌ها از جمله مرواریدماهی، قفقاز، سیاه‌ماهی، سیاه‌ماهی معمولی، کاراس وحشی، کپور معمولی، ماهی حوض، تیزکولی، کپور نقره‌ای، کپور سرگنده، علفخوار، آمورنما، اسکار، گربه‌ماهی رفتگر، گربه‌ماهی سیاه‌گوش، گامبوزیا، پیرانا، ماهی‌طوطی در دریاچه شهدای خلیج‌فارس شناسایی شده‌اند. بستر دریاچه به دلیل جلوگیری از نفوذ آب عایق است و به همین دلیل کیفیت زیستگاهی مناسب را برای جایگزینی بی‌مهرگان پرتولید در دریاچه‌های آب شیرین نظیر دوکفه‌ای، حلزون، میگو، انواع کرم‌های کم‌تار و پرتار و آمفی‌پودا را ندارد.  

کد خبر 656985

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    4 4
    کش به شهرستانها هم یه کم برسن .... همه بودجه مملکت شده برای تهران
    • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      1 0
      تهران پایتخت همین الانشم نثبت به اکثر کلانشهر ها محروم تهران
  • نرگس کاظمی IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 3
    سلام کاش استفاده برای عموم آزاد بود نه بلیط قایق موتوری ۱۱۰هزار تومن شاید یکی نداشته باشه چرا پدر باید شرمنده شه بعد از برج میلاد دریاچه خلیج فارس رو باید گذاشت.
  • ناشناس IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    چه جالب،شنیده بودم که آب دریای عمانو میخواستن بیارن تو کویر مرکزی دریاچه درست کنن ولی دشمن نذاشت،پس برای اینکه ایران با انتقال آب آباد میشه