مقامات اطلاعاتی آمریکا هشدار داده‌اند که روسیه ۷۰ درصد نیروهای لازم برای تهاجم به اوکراین را آماده کرده است و می‌تواند در طول ۲ روز شهر کی‌یف پایتخت اوکراین را تصرف کند.

troops

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس مقامات اطلاعاتی آمریکایی هشدار می‌دهند که مسکو سه چهارم نیروی نظامی لازم برای تهاجم تمام‌عیار به اوکراین در ماه فوریه (اسفند) را در مرزهای این کشور گرد آورده است.

تخمین زده می‌شود که حدود ۱۳۵۰۰۰ سرباز روسی در ماه‌های اخیر در پشت مرزها تجمع یافته باشند، اما با وجود درخواست‌های مکرر غرب برای عقب‌نشینی این نیروها، کرملین می‌گوید نیروهایش را هر جایی در قلمروی این کشور که بخواهد مستقر خواهد کرد.

این ارزیابی اطلاعاتی می‌گوید دولت کی‌یف ممکن است در طول ۲ روز پس از تهاجم سقوط کند و بحران انسانی ناشی از آن می‌تواند به آواره شدن ۵ میلیون نفر و کشته و زخمی شدن بیش از ۵۰۰۰۰ نفر بینجامد.

بر اساس این گزارش که روز شنبه در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد، ۱۴ گردان تاکتیکی از بخش‌های دیگر روسیه در حال اعزام به مرزهای اوکراین هستند. مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند کرملین بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ گردان تاکتیکی برای تهاجم تمام‌عیار به اوکراین لازم دارد، اما تاکید می‌کنند که پوتین ممکن است در نهایت فرمان تهاجم محدودتری را صادر کند.

این مقامات اطلاعاتی می‌گویند نیروهای روسی ممکن است با حرکت به سوی جنوب از محل‌های استقرارشان در جنوب بلاروس به طور مستقیم به شهر کی‌یف پایتخت اوکراین حمله کنند. همچنین ممکن است ان نیروها در طول مرزهای روسیه با اوکراین وارد بخش‌های شرقی و جنوبی این کشور شوند تا بخش‌های بزرگی از ارتش اوکراین را نابود کنند. از طرف دیگر ممکن حمله نظامی تمام‌عیاری رخ ندهد، و منازعه در حد خرابکاری، حملات سایبری و سایر فعالیت‌های ناپایدارکننده در درون اوکراین به هدف به زیر کشیدن دولت فعلی کی‌یف باقی بماند.

آندری زاگورودنیوک، وزیر دفاع سابق اوکراین هم روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با گاردین موقعیت را «بسیار وخیم» توصیف کرد و گفت «روسیه اکنون می‌تواند هر شهر در اوکراین را تصرف کند. اما شمار نیروها هنوز به حد ۲۰۰۰۰۰ سرباز لازم برای تهاجم تمام‌عیار نرسیده است.»

زاگورودنیوک گفت اعتقاد ندارد که حمله روسیه اجتناب‌ناپذیر است و هنوز مقاصد و راهبرد روسیه از تجمع نیروهایش کاملا روشن نیست.

او گفت: «پایان بازی سیاسی در این مورد مشخص نیست. اگر پوتین کی‌یف را تصرف کند، جنگ تمام‌عیاری رخ خواهد. نیروهای ارتش اوکراین به مبارزه خواهند پرداخت. مقاومت شدیدی بروز خواهد کرد. چرا پوتین چنین کاری را انجام دهد؟»

به گفته زاگوردنیوک، هیچکس در اروپا در حال حاضر خواستار بروز چنین جنگ بین‌المللی نیست.

روسیه از پنج‌شنبه این هفته تمرین‌های نظامی عمده‌ای را به همراه نیروهای نظامی بلاروس که مرز جنوبی آن چندانی با شهر کی‌یف ندارد، آغاز خواهد کرد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان ناتو می‌گوید روسیه ۳۰۰۰۰ نیروی تهاجمی، واحدهای ویژه «اسپتسناز»، جنگنده‌های سوخو-۳۵ و سیستم‌های دفاع ضدهوایی S-400 در این منطقه به کار گرفته است.

کد خبر 655424

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha