روسیه فهرستی از درخواست‌ها برای تضمین‌های امنیتی را منتشر کرد که می‌گوید برای کاهش تنش‌ها در اروپا و فرونشاندن بحران بر سر اوکراین کشورهای غربی باید با آنها موافقت کنند.

DRILL

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این تقاضا از جمله شامل ممنوعیت ورود اوکراین به ناتو، محدود کردن ارسال نیروها و تجهیزات به جناح شرقی ناتو است که در عمل به معنای بازگشت نیروهای ناتو به محل‌های استقرارشان در سال ۱۹۹۷ پیش از گسترش آن به سوی شرق است.

این پیش‌نویس معاهده هشت ماده‌ای در حالی بوسیله وزارت خارجه روسیه منتشر می‌شود، که گزارش‌ها از تجمع نیروهای این کشور در نزدیکی مرزهای اوکراین خبر می‌دهند. مسکو می‌گوید نادیده گرفتن منافع آن ممکن است به یک «پاسخ موشکی» شبیه به بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ منجر شود.

ولادیمیر پوتین از غرب خواسته است که «تضمین‌های قانونی» برای حفظ امنیت روسیه را بدهد. اما بعید است پیشنهادهای روسیه در پایتخت‌های غربی مورد پذیرش قرار گیرد که آنها را تلاشی برای رسمیت بخشیدن به یک حوزه جدید نفوذ روسیه در اروپای شرقی می‌شمارند.

این درخواست‌ها که برای نخستین بار به این شکل کامل از جانب مسکو بیان می‌شود این هفته به صورت سندی امریکا تحویل داده شد. این سند همچنین شامل درخواست برای خارج کردن همه نیروها و تجهیزات ناتو از کشورهایی است که پس از ۱۹۹۷ وارد این پیمان شده‌اند که شامل اغلب کشورهای اروپای شرقی از جمله لهستان، جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی شامل لتونی، لیتوانی و استونی و کشورهای منطقه بالکان می‌شود.

روسیه همچنین از ناتو خواسته است که گسترش بیشتر خود از جمله پیوستن اوکراین به این پیمان را رد کند و بدون توافق قبلی با روسیه در اوکراین، اروپای شرقی و کشورهای منطقه قفقاز مانند گرجستان و در آسیای مرکزی تمرین‌های نظامی انجام ندهد.

یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه گفت آمریکا آماده بحث درباره پیشنهادهای امنیتی است اما افزود کرملین می‌داند که برخی از بخش‌های این پیشنهادها «غیرقابل‌پذیرش» هستند. 

از طرف دیگر به گزارش مسکو تایمز سرگئی ریبکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه به خبرنگاران در مسکو گفت روسیه آماده است از روز شنبه مذاکرات امنیتی با آمریکا را شروع کند. او همچنین گفت مسکو از پیام‌هایی که از غرب درباره پیشنهادهای روسیه درباره تضمین‌های امنیتی می‌رسد، «بسیار ناامید» شده است.

کد خبر 643910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha