مقام‌های کاخ سفید، احتمال درگیری نظامی قریب‌الوقوع میان روسیه و ایالات متحده، در آستانه تماس امروز (سه‌شنبه) جو بایدن و ولادیمیر پوتین را کوچک شمردند، اما تاکید کردند اگر روسیه به ضدیت با اوکراین ادامه دهد، با عواقبی مواجه خواهد شد.

پوتین و بایدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،پایگاه میلیتری تایمز گزارش داد که قرار است جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تماسی ویدیویی درباره تحرکات نظامی اخیر روسیه در نزدیکی مرز اوکراین و دیگر مسائل به بحث و رایزنی بپردازند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا دوشنبه گفت که مقام‌های دفاعی ایالات متحده به هیچ نتیجه قطعی نرسیده‌اند که پوتین برنامه‌ای برای اعزام نظامیان روس به داخل اوکراین داشته باشد، اما "می‌دانیم که او چنین ظرفیتی برای ورود به چنین وضعیتی، در صورتی که تصمیم به چنین کاری بگیرد، ایجاد کرده است."

این مقام افزود: بایدن به پوتین خواهد گفت که اگر روسیه تصمیم‌ بگیرد برنامه‌هایش را پیش ببرد، هزینه‌های بسیار واقعی پرداخت خواهد کرد، اما همچنین یک راه موثر از طریق دیپلماسی وجود دارد.   

رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت "کار روسیه را برای اقدام علیه اوکراین، بسیار بسیار سخت" خواهد کرد. مقام‌های دولت آمریکا دوشنبه به این نکته اشاره‌ای نکردند که آیا بایدن درباره واکنش‌های نظامی احتمالی، در صورتی که نیروهای روسیه از این مرز عبور کنند، صحبت می‌کند یا خیر.  

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: ایالات متحده به دنبال این نیست که در شرایطی قرار گیرد که در آن تمرکز اقدامات متقابل ما، استفاده مستقیم از نیروی نظامی آمریکا باشد. با این حال، بایدن در روزهای اخیر درباره چنین اقداماتی در کنار تحریم‌های اقتصادی و مجازات‌های دیگر، با رهبران دیگر کشورهای عضو ناتو صحبت کرده است.  

آخرین گفت‌وگوی مستقیم رهبران روسیه و آمریکا به ژوئیه بازمی‌گردد. از آن زمان، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا نه تنها تحرکات نظامی روس‌ها در نزدیکی مرز اوکراین را رصد کرده‌اند، بلکه از افزایش حملات سایبری و کارزارهای رسانه اجتماعی علیه اهدافی در اوکراین خبر داده‌اند.

رئیس سیا: به این نتیجه نرسیده‌ایم که روسیه می‌خواهد به اوکراین حمله کند
رئیس سیا به آمریکایی‌ها هشدار داد که در مورد طرح‌های پوتین برای اوکراین، با افزایش تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف، هوشیار باشند. ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا در نشست شورای مدیریت وال استریت ژورنال گفت سازمان‌های اطلاعاتی به این نتیجه نرسیده‌اند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین حمله می‌کند ، اما او نیروهای نظامی روسیه را در مرز به گونه‌ای جمع کرده که قادر خواهد بود به شیوه‌ای بسیار گسترده اقدام کند و ممکن است در همین زمستان فرصت این کار را پیدا کند.

او با اشاره به سخنان پوتین مبنی بر اینکه مسکو باید نفوذ قابل توجهی بر اوکراین همسایه خود داشته باشد، گفت: من هرگز ریسک پذیری پوتین در مورد اوکراین را دست کم نمی‌گیرم. بسیار مهم است که به آن، با ترکیبی قوی از بازدارندگی و همچنین امکان دیپلماسی پاسخ دهیم

برنز در پاسخ به سوالی درباره چین گفت که رئیس‌جمهور شی جینپینگ احتمالاً علاقه‌مند است امکان برقراری یک "روابط قابل پیش بینی" با آمریکا را آزمایش کند، حتی اگر این رابطه "بسیار رقابتی" باقی بماند.

برنز همچنین گفت که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا سیا، مطمئن نیست که شی یک جدول زمانی برای برقراری کنترل سرزمین اصلی بر تایوان دارد یا خیر، اما تمرین‌های نظامی اخیر عزم او را برای انجام این کار نشان داد.

وی تصریح کرد که نوع "نظارت فنی فراگیر" که در کشورهای مستبد دیده می شود به این معنی است که سیا باید "شیوه عملیاتی خود را متحول کند." او افزود که آژانس برای انطباق رویکرد خود برای مقابله با این چالش‌ها در حوزه های مختلف از استخدام تا ارتباطات تلاش خواهد کرد.

واشنگتن: بایدن درباره عواقب اقتصادی حمله به اوکراین، به پوتین هشدار می دهد
در همین باره مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند، رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد در تماس تصویری با همتای روسی، به او درباره عواقب اقتصادی هرگونه تهاجم نظامی جدید علیه اوکراین هشدار دهد. به گزارش فارس، در ادامه تنش‌زایی‌های واشنگتن با مسکو درباره کی‌یف و طرح ادعاهایی مبنی بر آماده‌شدن روسیه برای حمله نظامی به اوکراین، مقام‌های آمریکایی از آماده‌سازی اقدامات اقتصادی علیه روسیه خبر می‌دهند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا شامگاه دوشنبه گفت «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد در تماس تصویری با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود درباره عواقب شدید اقتصادی هرگونه تهاجم روسیه به اوکراین هشدار دهد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این مقام در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفت که آمریکا با متحدان اروپایی خود روی واکنش قوی در صورت وقوع هرگونه تهاجم روسیه به اوکراین همکاری می‌کند و با کمک هم، عواقب شدید اقتصادی را بر مسکو تحمیل خواهند کرد.

بایدن و پوتین قرار است روز سه‌شنبه، و در حالی که واشنگتن تلاش می‌کند روسیه به طراحی اقدام نظامی علیه اوکراین به بهانه جمع‌آوری ده‌ها هزار نیرو در مرز این کشور متهم نماید، با یکدیگر تماس ویدیویی خواهند داشت.

بایدن پیش از این تماس روز دوشنبه با سران کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا تماس گرفته و در مورد نگرانی مشترک آنها در مورد افزایش توان نظامی روسیه در مرزهای اوکراین صحبت کرد. آنها همچنین از روسیه خواستند که تنش‌ها را کاهش دهد.

به نوشته رویترز، مقام آمریکایی مذکور توضیح داد: «ما معتقدیم راهی وجود دارد که به ما اجازه می‌دهد پیام روشنی را به روسیه ارسال کنیم که هزینه‌های پایدار و معنی‌داری در صورت وقوع تهاجم وجود خواهد داشت».

به گفته این مقام، روسیه اگر بخواهد یک راه دیپلماتیک فرعی برای خروج از توافقنامه مینسک دارد اما واشنگتن، مسکو را تشویق می‌کند که از طریق روش‌های دیپلماتیک به گفت‌وگو بازگردد.

بر اساس این گزارش، یک منبع آگاه دیگر به رویترز گفت که هدف قرار دادن حلقه داخلی پوتین با تحریم‌ها مورد بحث قرار گرفته اما هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است. این شخص اضافه کرد که انتظار نمی‌رود بایدن به جزئیات اقدامات احتمالی با پوتین وارد شود، اما در عوض در مورد هزینه‌های اقتصادی هشدار می‌دهد.

به نوشته رویترز، یکی دیگر از افراد آشنا به این وضعیت خبر داد که تحریم‌ها علیه بزرگترین بانک‌های روسیه نیز توسط آمریکا و متحدان اروپایی آن در نظر گرفته شده است. این منبع گفت که این گزینه توانایی روسیه برای تبدیل روبل به دلار و سایر ارزها را هدف می‌گیرد.

پیش از این نیز شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گزارش داده بود که کاخ سفید همچنین قصد دارد از گزینه احتمالی قطع دسترسی روسیه به سیستم جهانی ارتباطات بین بانکی موسوم به سوئیفت استفاده کند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا هستند که چند روزی است با اظهار نظرهای غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند. اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند.

روزنامه «واشنگتن‌پست» روز شنبه به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور مدعی شد روسیه در حال آماده‌سازی زمینه برای یک حمله نظامی گسترده علیه اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲ با مشارکت ۱۷۵ هزار نیرو است.

با این حال «جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو نیز ضمن متهم کردن روسیه به انجام اقداماتی برای بی‌ثباتی اوکراین در داخل این کشور، اما ابراز امیدواری کرد که همکاری دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا به جلوگیری از وقوع فاجعه در اوکراین کمک کند.

کد خبر 641662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha