اتفاقات رخ داده در قزاقستان تا حدودی می‌تواند پیش‌نمایشی از آنچه ممکن است در اوکراین رخ دهد باشد؛ جایی که اینترنت یکی از اولین اهداف ارتش روسیه در یک درگیری احتمالی خواهد بود.

اینترنت

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، مقامات اوکراینی و غربی هشدار داده‌اند که حملات سایبری می‌تواند بخشی از هرگونه نفوذ روسیه باشد.

دولت اوکراین گفت که وب‌سایت‌های دو بانک، وزارت دفاع و نیروهای مسلح این کشور  برای مدت کوتاهی به دلیل یک سری حملات که در آن حجم عظیمی از ترافیک شبکه را تحت تأثیر قرار داد، از حالت آنلاین خارج شد. مقامات اوکراینی گفتند که این رخداد، بزرگ‌ترین حملات در تاریخ این کشور بود و ردپایی از سرویس های اطلاعاتی خارجی در آن وجود داشت.

روز پنجشنبه، قطع خدمات اینترنت در برخی از شبکه‌های تلفن همراه در شرق اوکراین در نزدیکی مرز روسیه ثبت شد. مقامات غربی روز جمعه گفتند که آنها معتقدند روسیه مسئول حملات سایبری این هفته به بانک‌های اوکراین بوده است.

میخائیل کلیمارف، کارشناس مخابرات روسیه و مدیر اجرایی انجمن حفاظت از اینترنت، یک گروه جامعه مدنی مخالف محدودسازی اینترنت، گفت: «در صورت وقوع یک درگیری نظامی واقعی، این زیرساخت اینترنتی است که در وهله اول از بین خواهد رفت.»

او گفت: «در قزاقستان، اینترنت به دستور مقامات قطع شد. در اوکراین، ما می‌ترسیم که اینترنت با گلوله‌باران غیرفعال شود.»

کنترل اینترنت به طور فزاینده‌ای بخشی از هر درگیری مدرن است. بر اساس آخرین گزارش سالانه Access Now، یک گروه غیرانتفاعی بین‌المللی که بر این رویدادها نظارت می‌کند، در سال ۲۰۲۰، حداقل ۱۵۵ قطع اینترنت در ۲۹ کشور رخ داده است.

به گزارش Access Now، به عنوان مثال، در یمن، نیروهای تحت رهبری عربستان زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنتی این کشور را در جنگ هدف قرار دادند.

بیشتر بخوانید:

ماکس تولیف، مالک NetAssist، یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی کوچک در اوکراین گفت که شرکت او مقدمات را فراهم کرده است. او گفت که برای ادامه خدمات در طول یک درگیری، NetAssist پیوندهایی با سایر اپراتورهای شبکه اینترنتی ایجاد کرده و تلاش دارد که اتصالات را در اطراف مکان‌های مشترکی که می‌توانند اهداف نظامی جذابی باشند، هدایت کند. همچنین یک مرکز شبکه پشتیبان راه‌اندازی و تلفن‌های ماهواره ای خریداری کرده است تا در صورت قطع شدن شبکه، کارمندان بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

کد خبر 658503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha