جمعه ۱۹ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: با بی‌نتیجه ماندن اقدام هماهنگ 7 اقتصاد بزرگ جهان در کاهش نرخ‌های بهره به‌منظور جلوگیری از تشدید بحران مالی، تمامی بازارهای مالی و بورس‌های آمریکا، اروپا و آسیا سقوط کردند

و صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرد: اقتصاد جهان در آستانه ورود به بدترین دوران رکود اقتصادی 8دهه اخیر قرار گرفته است.

در حالی که بانک‌های مرکزی آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس، کانادا، چین، سوئیس و سوئد اواخر هفته پیش به‌منظور مقابله با بحران مالی شدید جهانی، در اقدامی هماهنگ اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی کردند تا نقدینگی را به سمت بازارهای مالی هدایت کنند، سرمایه‌گذاران واکنش مثبتی به این اقدام بی‌سابقه نشان ندادند و دیروز به جمعه سیاه بازارهای مالی جهان تبدیل شد و تمامی بورس‌های معتبر دنیا سقوط کردند.

در انگلستان شاخص بورس لندن 5درصد کاهش یافت و به کمترین سطح 5سال اخیر سقوط کرد.

بورس فرانکفورت آلمان با 8درصد و بورس فرانسه نیز با 6درصد افول شاخص مواجه شدند و در اتریش اوضاع حادتر شد و سقوط 10درصدی بورس وین منجر به تعطیلی موقت آن شد و از سوی دیگر، تعطیلی بازارهای مالی روسیه پس از زیان وحشتناک هفته گذشته، همچنان ادامه دارد.

بحران در بازارهای مالی آمریکا نیز با وجود آغاز اجرای طرح ضربتی دولت بوش در تزریق 700میلیارددلار به بازارهای مالی و بانک‌ها همچنان رو به وخامت است و بورس‌های مهم این کشور دیروز باز هم با سقوط بی‌سابقه‌ شاخص‌ها مواجه بودند. شاخص بورس داوجونز دیروز به پایین‌ترین رقم 5سال اخیر سقوط کرد. شاخص این بورس در یک هفته اخیر 21درصد سقوط کرده است.

در ژاپن نیز دیروز شاخص بورس توکیو (نیکی) با 10درصد کاهش به کمترین رقم از سال 2003تاکنون نزول پیدا کرد. سقوط 10درصدی، بالاترین سقوط شاخص بورس توکیو از 1987تاکنون بوده و به معنای آن است که این بورس در یک هفته اخیر یک‌چهارم ارزش خود را از دست داده است.
بازارهای مالی استرالیا که تا چند روز پیش خود را از بحران جهانی دور نگه‌ داشته بودند، روز جمعه با سقوط 8درصد بورس سیدنی مواجه شدند تا این روز را جمعه سیاه بنامند. مهم‌ترین شاخص‌های بازارهای مالی هنگ‌کنگ، سنگاپور، فیلیپین و هند نیز دیروز به‌طور متوسط حدود 8درصد کاهش یافتند و بورس کره جنوبی و شانگهای چین نیز از این روند، بی‌نصیب نماندند. در اندونزی نیز پس از آنکه روز چهارشنبه بورس جاکارتا یکباره 10درصد سقوط کرد، دولت موقتاً مبادلات در این بورس را تعطیل اعلام کرد

نشست اضطراری گروه 7
با تداوم بحران مالی جهان و بی‌نتیجه بودن برنامه‌های ضربتی برای مهار این بحران، دیشب وزرای دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزی 7کشور صنعتی جهان در واشنگتن نشستی اضطراری برای بررسی این بحران برگزار کردند اما تحلیلگران نسبت به موفق بودن این نشست‌ها کاملاً ابراز ناامیدی کردند. به گفته هنری پالسون وزیر خزانه‌داری آمریکا و میزبان این نشست، در ‌نشست واشنگتن قرار است درباره اقداماتی که هریک از کشورها باید برای مقابله با این بحران انجام دهند و راه‌های تقویت تلاش‌های جمعی گفت‌وگو شود.

رشد اقتصادی آمریکا،  صفر درصد
در بحبوحه بحران مالی آمریکا، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید «چشم‌انداز اقتصاد جهانی» تمامی پیش‌بینی‌های قبلی خود درباره رشد اقتصاد جهان و آمریکا را کاهش داد و اعلام کرد: رشد اقتصادی آمریکا به‌علت تداوم اوضاع وخیم بازارهای مالی این کشور در سال آینده میلادی به حدود صفر درصد سقوط خواهد کرد.
 صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که بدترین رکود اقتصادی جهان بعد از رکود دهه 1930 در پیش است. براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی جهان که سال گذشته به رقم قابل توجه 5درصد رسیده بود، در پایان سال‌جاری میلادی به 9/ 3درصد کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، سقوط وحشتناکی در انتظار نرخ رشد اقتصادی آمریکاست به‌طوری که در پایان سال 2008 به 5 /1درصد و در پایان سال آینده میلادی به 1/ 0درصد کاهش خواهد یافت. براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی کشورهای فرانسه، انگلیس، کانادا، ژاپن و بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز در سال‌جاری میلادی نسبت به سال قبل، کاهش پیدا خواهد کرد

کد خبر 65383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز