گروه بین‌الملل: هفتمین اجلاس سران آسیا و اروپا موسوم به آسم، با حضور سران و مقامات بلندپایه 45کشور جهان روزهای جمعه و شنبه در پکن پایتخت چین برگزار شد.

در این اجلاس سران و مقامات بلندپایه‌ای از 27کشور عضو اتحادیه اروپا، 10کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) و کشورهای چین، ژاپن، هند، پاکستان، کره جنوبی، مغولستان و مقاماتی از کمیسیون اروپا و سازمان‌های مرتبط حضور داشتند. 

در نخستین روز از نشست مشترک، سران آسیا و اروپا به موضوع راه‌های همکاری برای مقابله با بحران اقتصادی جهان پرداختند که این نشست با انتشار یک سند مشترک در این باره به پایان رسید.

براساس این سند مشترک، رهبران حاضر در اجلاس از وضعیت اقتصادی جهان ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری آسیا و اروپا برای مقابله با بحران شدند.مقامات شرکت‌کننده در اجلاس آسم اعلام کردند: رهبران دو قاره اعتقاد دارند همکاری و اتخاذ تدابیر مالی و اقتصادی مؤثر به حل بحران کمک می‌کند.

آنها در سند اجلاس پکن خواستار مساعدت صندوق بین‌المللی پول به کشورهای آسیب دیده از این بحران شدند. در این سند همچنین بر نوآوری و قانونمند کردن سامانه‌های مالی و اجرای سیاست‌های کلان پولی و مالی برای حل بحران جهان تاکید شد.

در این سند آمده است: همه کشورهای جهان باید سیاست‌های مشخصی برای حل بحران ارائه کرده و شفافیت مالی و پولی را افزایش دهند و بر سامانه‌های مالی کاملا نظارت و مدیریت کنند.

در افتتاحیه هفتمین اجلاس سران آسیا و اروپا، خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به اینکه این سازمان 60درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهد، بر اقدامی مشترک برای مقابله با بحران مالی جهان تاکید کرد.

نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا نیز در این اجلاس گفت: همکاری آسیا و اروپا برای افزایش رشد اقتصادی و اعتماد‌سازی‌ جهانی یک گزینه نیست بلکه یک وظیفه است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم در این نشست خواستار تقویت نقش صندوق بین‌المللی پول شد.

روز دوم نشست سران آسیا و اروپا در پکن هم دیروز پشت درهای بسته برگزار شد و هیات‌های شرکت‌کننده در این نشست به موضوع تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی پرداختند.

توسعه پایدار، امنیت انرژی، مناقشه‌های منطقه‌ای، پیشگیری از بلایای طبیعی، همبستگی اجتماعی و گفت‌وگوی بین تمدن‌ها نیز در دستور کار این جلسه بود.

ون جیا بائو، نخست‌وزیر چین در سخنرانی‌اش در روز دوم اجلاس سران آسیا و اروپا، همکاری 2قاره برای ارتقای توسعه پایدار را خواستار شد.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای عضو آسم باید برای تضمین امنیت انرژی و بهبود ساختار انرژی و استفاده بهینه از منابع و توسعه فناوری‌های ذخیره انرژی و بخش‌های مالی انرژی و فناوری‌های ذی‌ربط با یکدیگر همکاری کنند.

باید در نظر داشت  اگرچه بحران مالی در سراسر جهان، مهم‌ترین دستور کار اجلاس سران آسیا و اروپا محسوب می‌شد اما این اجلاس فرصت خوبی برای چین فراهم آورد تا برای تثبیت جایگاه اقتصادی و عرضه قابلیت‌های خود در این قلمرو قدرت نمایی کند.

نشست پکن سران اروپا و آسیا، مهم‌ترین اجلاس در تاریخ مشترک اروپا و آسیا به شمار می‌رود. با توجه به اینکه کشورهای یادشده 60درصد جمعیت جهان و 60درصد ارزش تجارت جهانی را در اختیار دارند، این اجلاس و مشارکت آنها بسیار مهم و سرنوشت ساز  خواهد بود. 

اجلاس سران اروپا و آسیا نخستین بار در سال1996 در بانکوک تشکیل شد، دومین اجلاس در سال1998 در لندن، اجلاس سوم در سال2000 در سئول، چهارمین اجلاس در سال2002 در کپنهاگ، اجلاس پنجم در سال2004 در هانوی و ششمین اجلاس سران اروپا و آسیا در سال2006 در هلسینکی برگزار شده بود.

کد خبر 66605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز