هفته‌نامه‌ی دوچرخه: یک روبات هوشمند توانست عمل جراحی «لاپاراسکوپی» را بدون دخالت انسان، انجام دهد و در اتاق جراحی، دو سر انتهای روده‌ی خوک را به یک‌دیگر متصل کند.

روبات جراح!

این روبات، استار (STAR) نام دارد و به دست محققان دانشگاه «جانز هاپکینز» آمریکا ساخته شده است. به گزارش خبرنگار دوچرخه و به نقل از یورونیوز، اکسل کریگر، استاد مهندسی مکانیک در دانشکده مهندسی وایتینگ جانز هاپکینز، در این باره می‌گوید: «یافته‌های ما بیانگر این است که می‌توانیم یکی از پیچیده‌ترین و ظریف‌ترین کارهای جراحی را به‌طور خودکار انجام دهیم ... روبات، این جراحی را بر روی چهار حیوان انجام داد و نتایج به طرز قابل‌توجهی بهتر از عمل‌هایی است که به همان روش توسط انسان‌ها انجام می‌شدند.»

اتصال دو انتهای روده، یکی از پرچالش‌ترین مراحل در جراحی دستگاه گوارش است که تا کنون به دست یک جراح ماهر نیاز داشته است. در این عمل، حتی کوچکترین لرزش دست و یا زدن یک بخیه نابجا می‌تواند منجر به باقی ماندن سوراخ روی روده و بروز نشتی شود که عوارض فاجعه‌باری را برای بیمار خواهد داشت.

به گفته آقای کریگر، جراحی بافت نرم مخصوصاً برای روبات‌ها به دلیل غیرقابل‌پیش‌بینی بودن اتفاقات و موانع غیرمنتظره در اتاق عمل سخت است. روبات جدید اما دارای یک سیستم کنترلی هوشمند بود که توانست هم‌چون یک دکتر جراح برنامه‌ی عمل را طراحی و تنظیم کند.

محققان می‌گویند جراحی‌هایی که نیاز به دقت بالایی دارند و بارها برای بیماران مختلف تکرار می‌شوند می‌توانند با تمرکز بیش‌تری و مستقل از میزان مهارت جراح‌ها توسط روبات‌ها انجام شوند.

کد خبر 653295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha