در حین نقشه‌برداری امواج رادیویی در سراسر کیهان، ستاره‌شناسان با یک جرم آسمانی برخورد کردند که انفجارهای غول‌پیکری از انرژی آزاد می‌کرد و این برخلاف هر چیزی است که پیش‌تر دیده‌اند.

شی ناشناس

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، این شیء فضایی در حال چرخش که در مارس ۲۰۱۸ مشاهده شد، ۳ بار در ساعت تشعشع می‌کرد. در آن لحظات تبدیل به درخشان‌ترین منبع امواج رادیویی در آسمان ما شد که مانند یک فانوس دریایی آسمانی عمل می‌کرد.

ستاره‌شناسان فکر می‌کنند که این ممکن است بقایای یک ستاره فروپاشیده باشد یا یک ستاره نوترونی متراکم یا یک ستاره کوتوله سفید مرده با میدان مغناطیسی قوی؛ یا می‌تواند کاملا چیز دیگری باشد.

مطالعه‌ای در مورد این کشف روز چهارشنبه در مجله Nature منتشر شد.

ناتاشا هرلی واکر، نویسنده اصلی این مطالعه، یکی از اخترفیزیکدان مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی در دانشگاه کرتین، در بیانیه‌ای گفت: «این شیء طی چند ساعت در طول مشاهدات ما ظاهر و ناپدید می‌شد. این کاملا غیرمنتظره بود. برای یک ستاره‌شناس حتی به نوعی ترسناک هم بود، زیرا هیچ چیز شناخته‌شده‌ای در آسمان نیست که این کار را انجام دهد. این واقعا به ما نزدیک است؛ حدود ۴۰۰۰ سال نوری. باید گفت که در حیاط خلوت کهکشانی ما قرار دارد.»

تایرون اودوهرتی، دانشجوی دکترای دانشگاه کرتین در حین استفاده از تلسکوپ Widefield Array مورچیسون در غرب استرالیا، به این کشف غیرعادی دست یافت.

اودوهرتی در بیانیه‌ای گفت: «هیجان‌انگیز است که منبعی که سال گذشته شناسایی کردم، چنین شیء عجیب و غریب بوده است. میدان دید گسترده و حساسیت فوق‌العاده MWA برای بررسی کل آسمان و تشخیص موارد غیرمنتظره عالی است.»

اشیاء فضایی شعله‌ور که به نظر می‌رسد روشن و خاموش می‌شوند به‌عنوان گذرا شناخته می‌شوند.

جما اندرسون، اخترفیزیکدان دانشگاه کرتین، یکی از نویسندگان این مطالعه هم در این خصوص گفت: «هنگام مطالعه گذرا، شما مرگ یک ستاره عظیم یا فعالیت بقایایی که از خود به‌جا می‌گذارد را تماشا می‌کنید. گذراهای آهسته، مانند ابرنواخترها، ممکن است طی چند روز ظاهر و پس از چند ماه یا ثانیه ناپدید شوند.»

با این حال، این جسم جدید و فوق‌العاده درخشان، هر ۱۸ دقیقه فقط برای یک دقیقه روشن می‌شود. محققان گفته‌ند که مشاهدات آنها ممکن است با تعریف یک مگنتار دوره بسیار طولانی مطابقت داشته باشد. آهن‌رباها معمولا در ثانیه شعله‌ور می‌شوند، اما این شیء رفتارش بیشتر طول می‌کشد.

هرلی واکر در ادامه گفت: «این یک نوع ستاره نوترونی به آرامی در حال چرخش است که از نظر تئوری، پیش‌بینی‌ شده که وجود داشته باشد. اما هیچکس واقعا انتظار نداشت، مستقیما چنین چیزی را تشخیص دهد، زیرا ما انتظار نداشتیم که آنها تا این حد درخشان باشند. به نوعی این انرژی مغناطیسی را به امواج رادیویی بسیار مؤثرتر از هر چیزی که قبلا دیده بودیم تبدیل می‌کند.»

محققان به نظارت بر این شیء ادامه می‌دهند تا ببینند آیا دوباره روشن می‌شود یا خیر و در این بین، آنها به دنبال شواهدی از سایر اشیاء مشابه هستند.

هرلی واکر گفت: «تشخیص‌های بیشتر به ستاره‌شناسان می‌گوید که آیا این یک رویداد نادر است یا چیز جدیدی که قبلا هرگز متوجه آن نشده بودیم.»

نظرات

• نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 18
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    46 78
    این رویداد نادر باشه نباشه به ما چه اصلا. حالا منفجر هم بشه نشه به ما چه ضرری می رسونه. خواهشا به جای این کارهای بیهوده و خرج کردن های زیاد، زمین رو نجات بدید. خدا ما رو روی این کره آفریده و باید از این کره محافظت کنیم. این خرج ها رو برای نجات محیط زیست زمین کنید.
    • AU ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      مثلا برای آبادی لبنان
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      84 22
      سعی کن قرصاتو به موقع بخوری حتما خوب میشی
    • Mr.spencer IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      25 17
      خب عزیز یکم تفکر بدنیست محافظت اززمین ک همینجورکشکی نی اونا ازمن وتو خیلی بهترحالیشونه با مطالعه وتحقیق روی کیهان وکهکشان ما هست ک میتونن زیست زمین رو بقول جنابعالی حفظ کنند التماس تفکرررر
    • ... IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      6 3
      همون خدایی که ما رو گذاشته روی زمین گفته که تا میتونید علم بیاموزید
  • اصفهانی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    23 9
    فاسدان ادا ری بستر ساز فسادهای اداری و غیر اداری هستندولاغیر.
  • TR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    28 19
    ... یک روز از خواب برمیخیزیم و میبینیم که خورشید از قطب شمال طلوع میکند و از قطب جنوب غروب!!... با پروژه هارپ ( hrrp)منتظر بلاهای پیشبینی نشدهٔ آينده باشید!!...
  • TR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    21 20
    منظورم "HAARP" بود!
    • شمالی IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      13 5
      ببخشید استاد پروژه هارپ مربوط به فرستادن امواج با فرکانس بالا به لایه یونوسفر زمین هست و شما قطعا مرزهای دانش و فیزیک رو دگرگون کردی اگه اینشتین زنده بود قطعا شاگردی شما رو میکرد استاد
  • مخی جون IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    26 44
    مرگ بر امریکا
    • امید IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      1 2
      یونسفر؟!!!😂
  • BLACK PINK IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    35 50
    چه جالب 😐😑 اما بهتره عوض اینکه این وب خرجی هارو واسه این چیز عجیب که معلوم نیست چیه بکنید ، به داد زمین برسید که داره نابود میشه🌍
  • محمد IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    63 10
    از مطالب اخترشناسی که قرار میدید توی سایت واقعا تشکر میکنم ما ایرانی ها فقط به دنیای دوروبر خودمون سرگرم هستیم و اصلا توجهی به فرا زمین نداریم برای همون هست که پیشرفتی نداریم
  • Arpen IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    21 14
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    5 12
    جوک خوبی بود
    • علیرضا IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      3 3
      شایدم سیاره ی پلوتون باشه که گاز های اون در حال حرکت در فضا هستن و از فشار زیاد اتیش میگیرن
  • US ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    14 21
    به نظر همان هاله نور احمدی‌نژاد باید باشه.😐
  • m.reza IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    14 37
    جالب توجه اینکه این شی هر چه باشد ۴۰۰۰ سال نوری باما فاصله دارد پس چطور ما امواج آن را هر چند ساعت یکبار دریافت میکنیم یا در یک ساعت سه بار امواج ساطع شده را... حال اینکه حتی هر یک تششع چهار هزار سال با سرعت نور میبایست حرکت کند تا به ما برسد !!! این قابل درک نیست لااقل برای من ...
    • اهورا IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
  • براتی IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    11 8
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      7 0
      استاد ستاره با سیاره برخورد نمیکنه در واقع نیروی گرانش ستاره سیاره رو به سمت خودش میکشه که در اینصورت سیاره تبدیل به خاکستر میشه. احتیاط شرط عقله!!! اگه این اتفاق بیفته انسان چه غلطی می‌تونه بکنه؟😂
    • ساقی دو ساله از تهران IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      1 1
      داش انسان میتونه قرص زد حساست بخوره شاید یکی به خاکستر حساسیت داشته باشه 🤓😂
  • علی IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    15 0
    سلام و سپاس. واقعا چیزهای بیشماری برای دونستن بشر وجود داره. ما هنوز بدن خودمونو 100% نشناختیم پس هنوز جای کشف زیاد هست.
  • فاطمه IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    8 3
    اللهم عجل لولیک الفرج الهی آمین
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    9 4
    متاسفم برای ایران وایرانی،کجای این عالم حستی قرار داریم ،چقدر پس رفت علمی و فرهنگی چقدر خدایا
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    20 3
    خودتون کامنتها رو بخونید.زیر یک مطلب علمی چیا نشتن . ماشالله همه یا پروفسر شدن یا کلاس شوخی میرن.بخدا این ضع موجود واسه این سطح شعور از سرمونم زیادیه.
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    6 2
    شایدطارق باشد
  • فرزاد IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    7 2
    با سلام خدمت مدیریت سایت تشکر میکنم برای اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دادید،اگر از شخصی بپرسی احل کجایی و آدرس خونتون کجاست؟ حتما پاسخی میده یا در قسمت شناخته شده ای به نام ایران هستش یا هر کشور دیگه و قطعا آدرس خودش رو هم بلده مگر اینکه از سلامت عقلی برخوردار نباشه و هیچ آدرسی از خودش ندونه برای ما انسانها نیاز هستش که بدونیم در کجای کیهان هستیم و همسایگانمون رو بشناسیم،بدونیم چه جریان‌هایی در اطراف ما هست و غیره و غیره،علوم کیهانی به ما کمک میکنه برای خود شناسی،خدا شناسی،و حتی برای شناختن و درک بهتر از تمام رشته های علوم و درک بهتر از تمام دست آوردهای علمی به ما کمک میکنه و به نظر من علوم کیهانی بسیار پایه ای و از علوم مادر هستن
  • محمد IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    4 5
    تورا خدا نون گرونه حیف صرف این حرفها بشه
  • Mehrdad IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    2 3
    اونا دارن میان......‌‌‌‌‌‌‌‌.....
  • فاطمه IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    3 3
    خیلی جالب و زیبا بود واین واقعا خیلی برام شگفت آور بود
  • سید JP ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    2 2
    اکثر کامنت ها ربطی به موضوع مقاله نداره.مثل اینکه بعضی‌ها قسم خوردن هر جای ممکن کامنت بذارن. اگر کسی بخواد با دیدن کامنت‌ها اطلاعات بیشتری که توسط افراد متخصص نوشته شده را کسب کنه ناامید میشه.
  • Gupiter IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    2 1
    سفینه بیگانه یا یوفو؟
  • احمد DE ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 2
    همچی گفتی در اسمان ما اینگار داخل منظومه ی شمسی قرار گرفته ،پدر بیامرز فاصله ی چهارهزار سال نوری اگه بخوایم حساب کنیم چهارهزارو ضربدر ده تریلیون بکن ببین چند کیلومتر میشه ،ضمنا تو این فاصله هزاران شئی نورانی قرار کرفته که اصلا ربطی به اسمان ما نداره ،،
  • اکبر IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 1
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 2
    هدعقل شماحا که دوثت دارید کامتط طخثوسی بظارید رو املاء طون کار کنید کسی نفهمه ثیکل حم ندارید🤣😂😁
  • ایرج میرزا علیه سلام IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    1 1
    اون هاله نور احمدی نژاده!هر دقیقه از خودش حالتی در وکنه!تا وقتی هم رو زمین بود تشخیص کارهاش چندان راحت نبود!