ستاره‌شناسان موفق شدند یک ستاره غول‌پیکر سرخ را دقیقا همانطور که ستاره‌های در حال انفجار نامیده می‌شوند، رصد کنند.

ستاره غول‌پیکر

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت اسپیس، با استفاده از یک تلسکوپ در هاوایی، تیمی از دانشمندان رصدهای یک ستاره غول‌پیکر سرخ را در تابستان ۲۰۲۰ جمع‌آوری کردند. در سپتامبر، همان ستاره در یک ابرنو اختر به نام ۲۰۲۰TLF SN مرد. انفجاری که اعضای تیم آن را یکی از جذاب‌ترین ابر نو اخترهای نوع خود نامیدند.

وین جیکوبسن – گالن، پژوهشگر فارغ التحصیل بنیاد ملی علوم نجوم در دانشگاه برکلی در کالیفرنیا و نویسنده اصلی یک مطالعه جدید که نتایج را گزارش می‌کند در بیانیه‌ای از رصدخانه Keck، جایی که تیم، مشاهدات را جمع‌آوری کرده است، گفت: «این پیشرفتی در درک ما از کارهایی است که ستارگان پرجرم لحظاتی پیش از مرگ انجام می‌دهند. برای نخستین بار، ما انفجار یک ستاره غول‌پیکر سرخ را تماشا کردیم!»

بر اساس این بیانیه، ستاره‌ای که منفجر شد یک ابرستاره سرخ بوده است که جرم آن حدود ۱۰ برابر خورشید بود و در فاصله ۱۲۰ میلیون سال نوری از زمین در کهکشان NGC ۵۷۳۱ قرار داشت.

در تحقیقات جدید، اخترشناسان مشاهدات منطقه‌ای از جمله ابر نواختر را از مجموعه‌ای از تلسکوپ‌ها جمع آوری کردند. این کار از ژانویه ۲۰۲۰ شروع شد و تقریبا یک سال کامل پس از انفجار ادامه یافت.

همراه با برخی مشاهدات آرشیوی، تمام این اطلاعات به دانشمندان این حس را داد که این منطقه چگونه است، ستاره در روزهای پایانی خود چگونه رفتار می‌کرد و خود ابر نو اختر چگونه آشکار شد.

چیزی که بسیار مورد توجه ستاره‌شناسان قرار گرفت، مشاهدات ستاره جمع‌آوری شده در چهار ماه گذشته قبل از ابر نو اختر بود که نور اضافی را در منطقه نشان داد. مشاهدات تا به امروز هیچ اشاره‌ای به این که ستاره غول‌پیکر سرخ پیش از انفجار به گونه‌ای متفاوت عمل می‌کنند، ارائه نکرده است. فعالیت SN ۲۰۲۰tlf نشان می‌دهد که برخی از این ستاره‌ها ممکن است پرچم‌های قرمز به نمایش بگذارند.

رافائلا مارگوتی، نویسنده ارشد این مطالعه و اخترشناس در دانشگاه برکلی در کالیفرنیا، در همین بیانیه گفت: «مثل تماشای یک بمب ساعتی است. ما هرگز چنین فعالیت خشونت‌آمیزی را در یک ستاره غول‌پیکر سرخ در حال مرگ تایید نکرده‌ایم؛ جایی که می‌بینیم چنین موج نورانی ایجاد می‌کند، سپس فرو می‌ریزد و می‌سوزد.»

اخترشناسان امیدوارند تا پیش از فوران، ستاره‌های غول‌پیکر سرخ بیشتری را برای درک بهتر روزهای پایانی که منجر به یک رویداد ابر نو اختری می‌شود، شناسایی کنند.

کد خبر 648422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha