آزمایشگاه رانش جت ناسا (JPL) به تازگی نرم‌افزاری را که برای ارزیابی سیارک‌های «بالقوه خطرناک» استفاده می‌کند، ارتقا داده است تا تاثیر نور خورشید بر مدارها را در کنار سایر تغییرات در نظر بگیرد.

سیارک بالقوه خطرناک

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت اسپیس، در حالی که علیرغم دهه‌ها جستجوی دقیق، هیچ خطر صخره‌ای فضایی فوری برای زمین وجود ندارد، ستاره‌شناسان به رصد آسمان در این خصوص ادامه می‌دهند. الگوریتم جدید نظارت بر ضربه که Sentry-II نام دارد، نرم‌افزارهای مورد استفاده را به مدت ۲۰ سال ارتقا می‌دهد.

مانند Sentry سلف خود، Sentry-II به‌طور دوره‌ای جدولی از سیارک‌های «بالقوه خطرناک» با مدارهای شناخته‌شده را که توسط مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین که توسط JPL ایجاد  می‌شود، اسکن می‌کند.

Sentry-II محاسباتی را حداقل در دهه آینده انجام خواهد داد و اجرام با مدارهای محاسبه‌شده را گزارش می‌دهد که بیشترین خطر را برای زمین دارند. (سیستم دیگری به نام Scout آن سیارک‌هایی را که فقط مدارهای جزئی شناخته شده دارند، ارزیابی می‌کند.)

اما Sentry-II همچنین شامل یک ارتقای کلیدی است که ارزیابی‌های آن را دقیق‌تر می‌کند؛ با در نظر گرفتن اثر یارکوفسکی.

بیشتر بخوانید:

اثر یارکوفسکی زمانی اتفاق می‌افتد که نور خورشید توسط سطح سیارک جذب شده و دوباره به صورت گرما منتشر می‌شود. این انتشار گرما تاثیر ظریف، اما قدرتمندی بر مسیر یک سیارک در فضا دارد و ممکن است بر احتمال برخورد سنگ فضایی به زمین تأثیر بگذارد.

اخترشناسان دهه‌ها درباره اثر یارکوفسکی می‌دانستند، با این حال، اخیرا نرم‌افزار رایانه‌ای به اندازه‌ای قدرتمند شده است که بتواند آن اثر را بر روی مجموعه داده‌های بزرگ تحلیل کند. ناسا  گفت که Sentry-II به JPL اجازه می‌دهد تا اثرات بالقوه را با شانسی به اندازه چند شانس در ۱۰ میلیون ارزیابی کند.

کد خبر 652182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha