یک سیارک که قطر آن از بلندترین ساختمان جهان بیشتر است، در مسیر «مواجهه نزدیک» با کره زمین قرار دارد.

Asteroid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس، ناسا پیش‌بینی می‌کند که این سیارک به نام 7482 (1994 PC1) در ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) از کنار زمین عبور کند.

 این سیارک با قطری حدود یک کیلومتر پهنایی صدها متر بیشتر از ارتفاع برج خلیفه دوبی، بلندترین ساختمان جهان دارد.

«آزمایشگاه رانش جت» ناسا می‌گوید این جسم فضایی از فاصله دو میلیون کیلومتری زمین عبور می‌کند که در نگاه اول ممکن است چندان نزدیک به نظر نرسد، اما در واقع این نزدیک‌ترین فاصله عبور یک سیارک از کنار زمین از ۱۷ ژانویه ۱۹۳۳ تاکنون است. برای مقایسه در نظر داشته باشید که فاصله کره ماه تا زمین بیش از ۳۸۴۰۰۰ کیلومتر و فاصله کره مریخ تا زمین بیش از ۳۴۲ میلیون کبلومتر است.

کارشناسان می‌گویند عبور سیارکی با این اندازه از کنار زمین هر ۶۰۰۰۰۰ سال یکبار رخ می‌دهد.

ناسا این سیارک معین را از هنگام شناسایی آن در ماه اوت ۱۹۹۴ زیر نظر داشته است و آن را در رده «سیارک‌های آپولو» قرار داده است، یعنی گروهی از سیارک‌های نزدیک به زمین که مدارشان مدار کره زمین را قطع می‌کند این سیارک همچنین در رده «بالقوه خطرناک» قرار می‌گیرد، چرا که به گفته ناسا به طور بالقوه ممکن است از فاصله نزدیک خطرناکی از زمین بگذرد.

بیش از یک میلیون سیارک شناخته‌شده وجود دارد و عبور آنها از کنار زمین پدیده‌ رایجی است و در اغلب موارد نگرانی ایجاد نمی‌کنند.

اما حدود ۲۵۰۰۰ سیارک وجود دارند که قطرشان بیش از ۱۵۰ متر است و برخورد آنها با کره زمین می‌تواند ویرانگر باشد و همین برخورد ویرانگر است که مضمون فیلم سینمایی اخیر «بالا رو نگاه نکن» قرار گرفت.

مقایسه اندازه سیارک‌های منظومه شمسی 

ناسا برای آمادگی برای چنین برخوردهای مصیبت‌باری در ماه نوامبر کاوشگری را به فضا پرتاب کرد که در پاییز آینده به یک سیارک کوچک کوبیده خواهد شد تا معلوم شود آیا ممکن است سیارکی را که در راه برخورد با زمین است، از مسیرش منحرف کرد یا نه.

این کاوشگر به نام DART (آزمایش دوگانه تغییر مسیر سیارک) با سرعتی بیش از ۲۴۰۰۰ کیلومتر در ساعت با سیارکی به قطر ۱۶۰ متر به نام «دیمورفوس» برخورد خواهد کرد.

در همین زمینه:

کد خبر 649705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    1 12
    وقتی روز قیامت در کاره، چطور میشه که زمین نابود بشه؟!! اگر اینا مسلمون بودند و اعقاد داشتند به این موضوع، این همه هزینه و وقت و انرژی برای همچین تحقیقاتی نمی گذاشتند و بجاش زمین رو از این گازهای گلخانه ای نجات می دادند.
  • تراب IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    4 1
    مگر این سیاره ها یک نوع عدالت رو برقرار کنن وهمه رو باهم بوشن راحتمون کنن