همشهری آنلاین: فرماده نیروی انتظامی با اعلام اینکه این نیرو سال گذشته ده میلیارد تومان هزینه دیه داده است، از کاهش تیراندازی سهوی ماموران نیروی انتظامی در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه برنامه نشست با مردم (197) گفت: نیروی انتظامی در رابطه با تیراندازی‌های غیرعمد کارکنانش باید پاسخگو باشد، اما بعضی از این تیراندازی‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: پلیس در دو سال اخیر با راه‌اندازی کارگاه‌های سیار تیراندازی در کلانتریها در جهت بهبود کیفیت تیراندازی کارکنانش تلاش کرده است؛ به طوری که در حال حاضر نمره پایین‌تر از 70 از 100 در تیراندازی مردود است. این در حالیست که در دو سال گذشته نمره قبولی تیراندازی در نیروی انتظامی 36 از 100 بوده است.

فرمانده ناجا با اشاره به این که میزان تیراندازی سهوی در سال جاری نسبت به گذشته کاهش یافته است، افزود: در گذشته کمتر هفته‌ای بود که شاهد بروز این گونه حوادث از سوی کارکنان نیروی انتظامی به خصوص در میادین عملیاتی نباشیم.

وی صفر کردن آمار تیراندازی‌های سهوی و غیرعمدی را بسیار سخت عنوان کرد و ادامه داد: بخش عمده‌ای از این موضوع به بحث حرفه‌گرایی باز می‌گرددف به طوری که بکارگیری سرباز مشکلات زیادی را برای نیروی انتظامی در پی دارد چون در مدت سربازی نمی‌توان فرد را تیرانداز حرفه‌ای کرد.

فرمانده ناجا با اشاره به این که در سال گذشته هزینه دیه‌ای که نیروی انتظامی در رابطه با این گونه حوادث پرداخت کرد 10 میلیارد تومان بوده است، افزود: خوشبختانه در حال حاضر این هزینه به ارقام بسیار ناچیزی رسیده که این هزینه نیز از طریق بیمه مسئولیت و حوادث در نیروی انتظامی پرداخت خواهد شد تا جسارت پرسنل نیروی انتظامی در زمینه تیراندازی از بین نرود چون اگر این موضوع پیش آید ممکن است عوارض بیشتری را در پی داشته باشد.

سردار احمدی‌مقدم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که پاسخ پلیس درباره گفته‌های وزیر صنایع در رابطه با این که پلیس در زمینه ایمنی خودرو مسئولیتی ندارد، چیست؟ گفت: پلیس یک مامور معذور نیست و تلاش می‌کند که منافع اجتماعی را درنظر گرفته و از طریق مراجع قانونی مسایل را پیگیری کند.

وی افزود: اگر بگوییم مسئول ایمنی خودروها پلیس نیست و مراجع دیگری مسؤلیت دارند، کمکی به ایمنی خودروها نخواهیم کرد. خودرو باید ایمن شود اگر وزارت صنایع مسؤل است ما خوشحال می‌شویم چون می‌خواهیم هیچ خودرویی آتش نگیرد و تلفات زیادی در تصادف رانندگی از خودروها بر جای نماند.

وی با اشاره به دو حادثه اخیر واژگونی اتوبوس‌های مسافرتی گفت: در حالی سقف این اتوبوس‌ها در این حوادث به طور کامل پرس شد و مسافران آن کشته شدند که خودروهای آسیب‌دیده نه سرعت بالایی داشتند، نه دچار واژگونی عجیبی شده بودند و نه دره عمیقی پیش روی آنها بود! و تنها زمانی که اتوبوس مسافرتی واژگون شد مسافران در زیر سقف پرس شده مانده و کشته شدند.

فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد: در رابطه با ایمنی خودروها مسئول هر که هست باید مشکل اینچنینی را برطرف کند.

وی در خصوص توسعه پلیس در برنامه پنجم توسعه گفت: پلیس، در برنامه پنجم توسعه یک پلیس نرم‌افزاری خواهد بود.

وی با اشاره به پیشنهاد پلیس در مورد نیروهای کادر و سرباز، نیز گفت: در حال حاضر 55 درصد از کارکنان نیروی انتظامی را کادر و 45 درصد دیگر را سرباز تشکیل می‌دهد که در نظر داریم این آمار تا 10 درصد بهبود ببخشیم، تا با بهبود این شاخص میزان کارکنان نیروی انتظامی را 65 درصد نیروی کادر و 35 درصد دیگر را سرباز تشکیل دهد.

وی درباره کاهش مدت زمان سربازی نیز با اشاره به این که در حال بررسی در ستاد کل نیروهای مسلح است، ادامه داد: زمانی که تناسب و تعادل در ظرفیت بکارگیری سربازان با تعداد مشمولان برقرار نشود، باید راهکاری را برای برقراری این تعادل در نظر گرفت که کاهش و یا خدمت سربازی نه تنبیه و نه تشویق است، بلکه برای متعادل‌سازی مشمولان و میزان ظرفیت سربازی در کشور در نظر گرفته شده است. هر چند تلاش می‌شود خدمت سربازی در مناطق محروم دارای امتیازاتی از جمله کاهش مدت زمان خدمت باشد.

سردار احمدی‌مقدم در ادامه عمده مشکلات مردم از نظر امنیتی را مواد مخدر عنوان کرد و افزود: با اجرای طرح امنیت اجتماعی و انجام نظرسنجی‌های پلیس مشخص شد که مساله مواد مخدر از عمده‌ترین مشکلات مردم است، این در حالیست که بحث اراذل و اوباش نیز در اولویت مشکلات مردم تهران قرار داشت که این اولویتها در فواصل مختلف با انجام طرحهای امنیت اجتماعی در حال تغییر است.

وی طرح امنیت اجتماعی را یک طرح ملی با مصادیق محلی عنوان کرد و با اشاره به این که بعضی از مصادیق این طرح مانند بحث امنیت اخلاقی در 90 درصد شهرستانهای کشور مصداق ندارد، گفت: فرماندهان استانها متناسب با جرم و گستره جرم در حوزه جغرافیایی این طرح را در مناطق مختلف اجرا می‌کنند.

فرمانده نیروی انتظامی در رابطه با میزان تماسهای مردمی با مرکز نظارت همگانی «197» نیز گفت: در 6 ماهه اول امسال 563 هزار تماس با مرکز نظارت همگانی «197» گرفته شده که از این تعداد 230 هزار تماس در رابطه با راهنمایی گرفتن از پلیس، 48 درصد از تماسها انتقاد از پلیس ، 16 درصد در رابطه با پیشنهادات مردمی است.

وی افزود: همچنین میزان شکایات مردمی از پلیس 7 درصد بوده که این آمار در سال گذشته 17 درصد بوده است، همچنین میزان آمار تقدیر و تشکرهای مردمی نیز امسال 28 درصد بوده است که این آمار در سال گذشته 14 درصد بوده است.

فرمانده ناجا گفت: در پی تماس‌های مردمی در این مدت 3 هزار و 40 مامور تنبیه انضباطی و 736 مامور نیز به دادسرا معرفی شدند. وی میزان رضایتمندی مردم از پلیس را رو بهبود دانست.

کد خبر 65286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز