مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تا زمانی که اولین نقشه ژن انسان از DNA استخراج شد، صدها دانشمند برای 13 سال و با هزینه‌ای بالغ بر 3میلیارد دلار شبانه روز بر روی این پروژه کار کردند

 اما اکنون شرکتی هزینه بدست آوردن نقشه ژنتیک‌تان را 5هزار دلار تخمین می‌زند.

شرکت آمریکایی Complete Genomics در کالیفرنا با بیان این مطلب می‌گوید که سرویس عمومی خود را تا آخر ماه اکتبر ارائه خواهد کرد. این شرکت بیان می‌کند که فن‌آوری و ابزار جدید این قابلیت را به دانشمندان این مرکز می‌دهد که خدمات DNA و ژنتیک خود را با هزینه‌ای کمتر در اختیار مردم قرار دهد.

کلیفورد ری، مدیر عامل این شرکت می‌گوید:«فن‌آوری شناسایی ژنوم ما می‌تواند یکی از انقلاب‌های جدید در زمینه پزشکی در زمینه‌های خصوصی باشد.»

با این حال تعداد محدودی شرکت هستند که خدمات ژنتیک را ارائه می‌دهند ولی Complete Genomics اولین شرکتی است که 25هزار ژن را در تست خود مشخص کند و قیمت خدمات خود را تا این حد کاهش دهد.

این شرکت همچنین می‌گوید می‌تواند 10هزار نقشه ژنوم را تا سال 2009 کامل کند و تا سال 2010 این تعداد را به 20هزار افزایش دهد و این امر نتیجه دو سال تلاش این شرکت برای تکمیل این طرح است.

شناخت ژن‌های بیماری زا در بدن به متمرکز کردن درمان روی آن ژن و بیماری‌هایی که ایجاد می‌کند کمک می‌کند و می‌تواند دانشمندان را به پیشرفت‌هایی در زمینه ژنتیک برساند.

پیشرفت‌‌های بررسی DNA و بدست آوردن نقشه‌های ژنتیکی بدن در سال‌های اخیر سرعت زیادی پیدا کرده‌است و این امر را مدیون فن‌آوری‌های جدید و کامپیوتر‌های پیشرفته و پر سرعت هستیم. در حال حاضر بدست آوردن نقشه ژنوم کامل 100هزار دلار هزینه دارد ولی متخصصان می‌گویند که هزینه‌های این تست‌ها هر ساله 90درصد کاهش خواهد داشت.

این پیشرفت‌ و فراگیری تست‌های DNA دانشمندان را به درک صحیحی از را بطه بیماری‌ها و ژن‌ها می‌رشاند و می‌تواند راز‌های درمان بیماری‌هایی مانند فیبروز کیستی، بیماری هانتینگتون و بعضی از سرطان‌ها را برای دانشمندان آشکار سازد.

کد خبر 65282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز