پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۲

همشهری آنلاین: دانشمندان به پیشرفت عمده‌ای در درک ژنتیک چندین بیماری رایج دست یافته‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی در یک تحقیق پژوهشگران تراست ولکام در انگلیس DNA به دست آمده از خون 17000 نفر را برای یافتن تفاوت‌های ژنتیکی آنها بررسی کردند.

نتیجه آن بود که تغییرات ژنتیکی جدیدی کشف شد که با بیماری‌های مانند افسردگی، بیماری التهابی روده، بیماری عروق کورونر قلب، فشار خون بالا، آرتریت روماتوئید و نوع یک و دوی دیابت ارتباط دارند.

دانشمندان می‌گویند یافته‌‌های این تحقیق که در نشریه ‌Nature  منتشر شده است، فصل جدیدی را در دانش پزشکی خواهد گشود.

آنها امیدوارند این اکتشافات راه را برای پژوهش برای درمان‌ها و آزمون‌های ژنتیکی جدید بگشاید.

طرح 9 میلیون پوندی تراست ولکام شامل 50 گروه پیشگام پژوهشی می‌شد که DNA به دست آمده از هفت گروه بیماران - هر کدام 2000 نفر - و 3000 داوطلب سالم را تجزیه و تحلیل کردند.

آنها از "تراشه‌های ژن" برای اسکن‌کردن صدها هزار شاخص DNA استفاده کردند تا تفاوت‌های شایع ژنتیکی را در سراسر ژنوم بیابند.

بسیاری از ژن‌های شناسایی شده بوسیله این گروه 200 نفره دانشمندان قبلا مربوط به بیماری‌ها دانسته نمی‌شدند.

در آینده ممکن است تا افراد را از لحاظ ترکیب‌هایی از ژن‌ها مورد بررسی قرار داد تا میزان خطر ابتلای آنها به بیماری‌های مختلف را در طول عمر تعیین کرد.

این شناسایی به این افراد امکان می‌دهد با تغییراتی در سبک زندگی خود از بروز آن بیماری‌ها پیشگیری کنند یا برای تشخیص زودرس آنها تحت نظارت و بیماریابی قرار گیرند.