مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

همشهری ‌آنلاین: جیمز دی واتسون، یکی از دو کاشف ساختار حلزون مضاعف DNA، پنجاه سال پس از این کشف ساختار DNA خودش را دید.

به گزارش خبرگزاری رویترز واتسون 79 ساله که برای کارش در اوائل دهه 1950 در شناسایی ساختار رمز ژنتیکی در سال 1962 به همراه فرانسیس کریک برنده جایزه نوبل شد، گفت: "خیلی هیجان‌زده هستم."

فرانسیس کریک در سال 2004 درگذشت.

واتسون DNA ‌اش را به کالج پزشکی بیلور در هوستون اهدا کرد تا در اقدامی مشترک با شرکت 454 Life Sciences - که وابسته به شرکت داروسازی روش است -  توالی DNA او مشخص شود.

این طرح دو ماه طول کشید و یک میلیون دلار هزینه داشت.

طرح ژنوم انسانی - نقشه همه DNA - در سال 2003 با هزینه 400 میلیون دلار، شامل یک طرح  300 میلیون دلاری با بودجه دولتی و یک طرح 100 میلیون دلاری با بودجه خصوصی به پایان رسید.

ژنوم واتسون دارای چندین کروموزم با واریاسیون‌های ژنتیکی است، از جمله یکی که معلوم شده است افراد  را به سرطان مستعد می‌کند.

واتسون که از  دوران بیست‌سالگی‌اش با سرطان پوست در پیکار بوده است، گفت که اجازه می‌دهد که این داده‌ها برای بررسی بیشتر روی اینترنت فرستاده شود تا ثابت شود که نباید از انتشار چنین اطلاعاتی هراس داشت.

او گفت که هراس‌ها در مورد تبعیض بر اساس ژنتیک را درک می‌کند اما افزود که چنین هراس‌هایی اغراق‌شده هستند.

او گفت:‌ "احتمالا ما با این کار بر میزان تبعیض‌های ناعادلانه نخواهیم افزود، بلکه ممکن است برخی از انها را توضیح دهیم."

البته واتسون  از افشای این مسئله به خودش و دیگران در مورد اینکه آیا ترکیب ژنتیکی‌اش او را مستعد بیماری آلزایمر - بیماری علاج‌ناپذیری که علت اصلی زوال عقل در سنین بالاست - خودداری کرده است.

واتسون گفت: "از آنجایی که در حال حاضر کار چندانی برای درمان آلزایمر نمی‌توانیم انجام دهیم، نمی‌خواستم بدانم آیا در معرض خطر قرار دارم یا نه. یکی از مادربزرگ‌های من در 84 سالگی به علت آلزایمر مرد، بنابراین حدس می زدم که یک به چهار احتمال ابتلا به آن را دارم."

کد خبر 23439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز