در حالی که مراجعه به دندانپزشک برای داشتن حفره  یا پوسیدگی و درمان جدی موثر است، با انجام چند کار می­توانید از پوسیدگی دندان­های خود جلوگیری کنید و از دردهای مربوط به دندان خلاص شوید.

image-20220125132704-1.jpeg

زمانی که برای مدت طولانی دچار پوسیدگی یه حفره­ای عمیق روی دندان خود شده ­اید و قدمی برای ترمیم دندان خود برنمی­دارید باید انتظار مشکلات آتی را هم داشته باشید و در نهایت به رسیدن درد به عصب دندان و مشکلات ریشه بیاندیشید. ما برای شما چند راهکار کاربردی داریم تا نیاز به پزشک متخصص ریشه نداشته باشید. این داروها می­توانند به تسکین و حمایت از سلامت دهان شما کمک کنند.

  1. یک سطح pH سالم با زایلیتول ایجاد کنید

زایلیتول یک شیرین کننده طبیعی است که می­تواند به جلوگیری از گسترش باکتری ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. به این دلایل، اغلب به عنوان یک ماده در خمیر دندان استفاده می­شود. زایلیتول از الیاف گیاهی مشتق شده است و می­تواند قند را تجزیه کند تا سطح pH دهان شما را خنثی نگه دارد. همچنین به جلوگیری از انتشار اسیدی که باعث پوسیدگی دندان می­شود کمک می­کند و از فعالیت باکتری های موجود در دهان جلوگیری می­کند، همچنین این ماده چسبیدن باکتری­ها به دندان­ها، لثه ها و سایر نواحی داخل دهان را دشوارتر می­کند.

  1. تغییر رژیم غذایی برای کاهش باکتری ها

علاوه بر درمان‌ها، تغییرات کلی رژیم غذایی نیز می‌تواند به کند کردن پیشرفت پوسیدگی دندان کمک کند. اگر به طور منظم تنقلات شیرین و نوشیدنی های شیرین شده مانند آب میوه یا نوشابه مصرف می­کنید، با تغذیه باکتری­های مضر به گسترش پوسیدگی دندان­های خود کمک می­کنید. مصرف تنقلات و نوشیدنی های شیرین خود را کاهش دهید و هنگام مصرف چیزهایی مانند نوشابه و آب میوه از نی استفاده کنید تا قندهای چسبنده دندان وارد دهان شوند و به دندان برخورد نکنند. بلافاصله پس از آن مسواک بزنید و نخ دندان کمانی یا دسته دار بکشید، شاید پس از آن یک دهانشویه آنتی باکتریال خوب انجام شود. نخ دندان را همیشه پس از مصرف غذا استفاده کنید. این هم مانند مسواک ضروری است و به سلامت دندان­های شما کمک می­کند. از باقی ماندن باقی مانده قند در دهان و تغذیه باکتری ها جلوگیری کنید تا به آنها اجازه تکثیر و گسترش ندهید.

  1. روغن پونه کوهی برای جلوگیری از پوسیدگی

چگونه می توانیم از دندان های خود در برابر پوسیدگی محافظت کنیم؟

برخی از افراد با استفاده از روغن پونه کوهی به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به نتایج خوبی دست یافته­اند. مطالعه ای در سال ۲۰۰۸ نشان داد که یکی از ترکیبات طبیعی موجود در پونه کوهی دارای خواص ضد میکروبی قوی است. می­توانید روزانه با روغن پونه کوهی مسواک بزنید تا رشد از ایجاد پوسیدگی بیشتر دندان جلوگیری کنید.

  1. روغن میخک برای تسکین و پیشگیری از درد

میخک یک درمان طبیعی ثابت برای درمان دندان درد است. یک یا دو قطره از روغن را مستقیماً بر روی لکه پوسیده دندان بمالید و اجازه دهید آن را خیس کند. روغن میخک اغلب قبل از پیشرفت­های مدرن روش­های دندانپزشکی برای درمان درد پوسیدگی و حفره­های موجود در دندان استفاده می­شده است. برای بازیابی مینای دندان این روغن یک اثر بی­حس کننده برای مبارزه با درد ایجاد می­کند و می­تواند به دندان شما در حفظ سلامت  خود کمک کند. می­توانید آن را هر دو تا سه ساعت در صورت نیاز بمالید یا چند قطره به یک قاشق چای خوری روغن نارگیل اضافه کنید و آن را در اطراف دهان خود بچرخانید و سپس خارج کنید. این ترکیب را برای پیشگیری از مشکلات دندان هم می­توانید استفاده کنید و هفته­ای چند بار این کار را تکرار کنید

  1. پوست چریش برای مبارزه با عفونت

می­توانید با مسواک زدن با چوب چریش یا جویدن برگ ها یا دانه ها، باکتری­های ایجاد کننده حفره در دندان را از بین ببرید. روغن قوی موجود در این گیاه به عنوان دارویی برای عفونت های دهان، پوسیدگی دندان و جلوگیری از خونریزی و درد لثه سابقه طولانی دارد. در کشور هند از شاخه های چریش به عنوان چوب جویدن برای کاهش باکتری های دهان و تمیز کردن و سفید کردن طبیعی دندان ها و حتی مبارزه با بوی بد دهان استفاده می­شود. برای مطالعه بیشتر خواص کامل گیاه چریش این مقاله را مطالعه کنید.

  1. چای سبز به عنوان یک درمان طبیعی فلوراید

چگونه می توانیم از دندان های خود در برابر پوسیدگی محافظت کنیم؟

نوشیدن روزانه چای سبز (غیر شیرین یا حداقل بدون قند) می­تواند به از بین بردن تجمع باکتری های مضر در دهان کمک کند. چای سبز حاوی مقدار مناسبی از فلوئور طبیعی است که به عنوان یک پیشگیری کننده از پوسیدگی عمل می­کند. حتی می‌توانید از چای سبز برای غرغره کردن یا چرخاندن آن به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که دهان شویه واقعی خود را با چای سبز جایگزین نکنید و فقط از آن به عنوان دهان شویه مکمل علاوه بر دهان شویه اولیه استفاده کنید. استفاده مداوم از دهان شویه اصلی خود را با هیچ مکملی قطع نکنید. مواد موجود در دهان شویه برای درمان و بازسازی مینای دندان ضروری است.

  1. با ریشه شیرین بیان دندان ها را سالم نگه دارید

جویدن ریشه شیرین بیان می­تواند به کند شدن پوسیدگی دندان کمک کند. ریشه شیرین بیان یک ضد میکروب طبیعی است که باکتری هایی را که باعث ایجاد و رشد حفره ها می­شوند، مهار می­کند. به خاطر داشته باشید که ریشه شیرین بیان با آب نبات شیرین بیان یکسان نیست! بلکه این ریشه واقعی خود گیاه است که از آن آب نبات طعم دار تهیه می­شود. شما اغلب می­توانید ریشه شیرین بیان چینی را در عطاری­های محلی خود به همراه سایر مواد برای تقویت دندان و مبارزه با پوسیدگی و بیماری لثه پیدا کنید.

  1. هیچ چیز بهتر از عادات بهداشتی خوب دندان نیست

همه موارد فوق راه‌حل‌هایی هستند که می‌توانند به درمان مشکلی که قبلاً ایجاد شده کمک کند، اما بهترین دفاع از دندان روش­های پزشکی است. عادات بهداشتی مناسب دندان، از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه و معاینات منظم دندانپزشکی، بهترین راه برای جلوگیری از شروع مشکلات هستند.

اطمینان حاصل کنید که حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، با دقت نخ دندان بکشید و به طور منظم از یک دهان شویه مارک خوب با قیمت مناسب استفاده کنید. در حالت ایده آل، شما باید هر روز قبل از خواب و بعد از بیدار شدن در صبح و همچنین بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. حداقل دو بار در روز از دهانشویه برای کمک به کند کردن پیشرفت پوسیدگی دندان استفاده کنید.

پوسیدگی دندان به راحتی یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در سراسر دنیاست. با توجه به سلامت دندان سعی کنید تا جلوی پوسیدگی آن را بگیرید.

نویسنده: سارا اقبالی

کد خبر 652610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابی IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    بعدازهربارغذاخوردن دهان را 2باربا آب بشویید.بهترین راه ضدپوسیدگی همین است