مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

پلاک دندان بین دندان‌ها و در امتداد خط لثه ایجاد می‌شود و عامل اصلی ایجاد حفره، التهاب لثه و دیگر مشکلات دندانی است. در این مطلب ۳ راهکار بسیار ساده آمده که برای تمیز کردن پلاک دندان موثر است.

دندان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، پلاک دندان بین دندان‌ها و در امتداد خط لثه ایجاد می‌شود و عامل اصلی ایجاد حفره، التهاب لثه و دیگر مشکلات دندانی است. در مجموع، دو سوم بزرگسالان حداقل روی یک دندان خود پلاک قابل مشاهده دارند و بیشتر ما حدود شش دندان داریم که روی آن‌ها پلاک وجود دارد. پلاک دندان هر روز روی دندان‌ها ایجاد می‌شود اما یک روال منظم و کامل دندان پزشکی می‌تواند به خلاص شدن از شر آن کمک کند.

روزنامه اکسپرس براساس گفته کارشناسان Colgate و Dental Care، نحوه تمیز کردن پلاک دندان را توضیح می‌دهد. پلاک دندانی، لایه‌ای از باکتری‌هاست که روی دندان‌ها جمع می‌شود و می‌تواند بسیار مضر باشد. ما هر روز کربوهیدرات می‌خوریم و این غذاها باکتری‌ها را تغذیه می‌کند و باعث تولید اسید می‌شود. اسیدهای تولید شده می‌تواند مینای دندان را ضعیف کند؛ ماده‌ای که دندان‌های شما را در برابر ترک‌خوردگی، دمای شدید و مواد شیمیایی محافظت می‌کند. این امر خطر ایجاد حفره‌های دردناک و عفونت‌هایی مانند آبسه را افزایش می‌دهد و همچنین موجب زرد شدن رنگ دندان‌ها می‌شود. پلاک دندان زمانی ایجاد می‌شود که بزاق، غذا و مایعات بین دندان‌ها و در امتداد لثه‌ها ترکیب شود. به همین دلیل است که پلاک دندان می‌تواند باعث بروز مراحل اولیه بیماری لثه، التهاب لثه و بوی بد دهان شود. پلاک‌های دندانی سفت و کوچک هستند و باعث تورم و خونریزی لثه می‌شوند.

مسواک بزن

شما باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. مسواک زدن را حداقل به مدت ۲ دقیقه انجام دهید تا از تجمع باکتری‌ها و پوسیدگی دندان جلوگیری شود. برای از بین بردن پلاک، فشار زیاد یا مسواک زدن قوی لازم نیست. استفاده از مسواک نرم و خمیردندان دارای  فلوراید برای مسواک زدن هر دندان به جمع شدن باقی مانده غذا کمک می‌کند. تمام سطوح دندانی، از جمله دندان‌های داخلی و دندان‌های آسیاب در انتهای دهان باید تمیز شود.

رژیم غذایی

باکتری‌ها، کربوهیدرات‌های موجود در شیرینی، نوشابه یا تنقلات را دوست دارند، بنابراین لازم است که بدانید چه چیزی و چه زمانی آن را بخورید. کاهش میزان این غذاها و نوشیدنی‌ها به همراه مسواک زدن برای کنترل پلاک‌های دندان بسیار مهم است. غذاها و نوشیدنی‌های شیرین یا دارای نشاسته، به ویژه میان وعده‌ها را کاهش دهید.

نخ دندان

تمیز کردن بین دندان‌ها و زیر خط لثه برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و پلاک‌ها بسیار مهم است و می‌تواند از التهاب لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری کند. چندین نوع محصول وجود دارد که در قسمت‌هایی از دندان که دسترسی به آن‌ سخت است استفاده می‌شود. نخ دندان سنتی را می‌توان در اطراف دندان‌های خود خم کرد تا هر طرف دندان را تمیز کند.

کد خبر 625613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha