سازمان عفو بین‌الملل محدودیت آزادی بیان و انتشار اطلاعات در دوران کرونا راعاملی مخرب در سلامت افراد اعلام کرد.

جهان پس از کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اینسایدر، سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید سانسور، محدودیت در آزادی بیان و انتشار اطلاعات غلط در دوران همه‌گیری تأثیر مخربی بر دسترسی به اطلاعات درست داشته است. این اتفاقات توانایی مردم در دسترسی به اطلاعات دقیق را کاهش داده و آنها را در مقابله با بحران سلامت، آنهم در شرایط کرونا، دچار مشکل کرده است.

شیوع کرونا با ایجاد وضعیتی خطرناک، دولت‌ها را به استفاده از قوانین جدیدی برای محدود کردن گزارش‌های مستقل سوق داد اما این اقدام، منتقدان و یا حتی کسانی را که سعی کردند واکنش دولت خود به بحران کووید را مورد بررسی قرار دهند نیز محدود کرد.

مدیر ارشد بخش سیاست پژوهشی عفو بین‌الملل گفته بیش از پنج میلیون نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کووید -۱۹ از دست داده‌اند و در این میان، کمبود اطلاعات یکی از عوامل موثر بوده است. چین، در ابتدای شیوع کرونا، کارکنان بهداشتی و همچنین روزنامه‌نگارانی که سعی کردند تا زنگ خطر این بیماری را هرچه زودتر به صدا درآورند محدود کرد و آنها را به دلیل گزارش شیوع بیماری‌ای که در آن زمان هنوز ناشناخته بود، هدف قرار داد.

در ابتدای سال ۲۰۲۰، بیش از۵هزار و پانصد پرونده جنایی با اتهام «جعل و انتشار عمدی اطلاعات غلط و مضر» علیه افرادی که این اطلاعات را منتشر کرده بودند، تشکیل شد. این گزارش مدعی شده، کشورهایی از جمله تانزانیا، روسیه و نیکاراگوئه نیز قوانینی محدود کننده وضع کردند تا انتشار برخی اخبار و گزارش‌ها محدود شود.

نقش رسانه‌های اجتماعی نیز در انتشار اطلاعات نادرست در مورد کووید-۱۹ قابل توجه است زیرا این پلتفرم‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که محتوای جلب‌توجه کننده را تقویت می‌کنند و برای جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط، دقت کافی ندارند.

بر اساس نظر این سازمان، این رویه باعث شده افراد نتوانند نظر کاملا آگاهانه‌ای داشته باشند و بر اساس بهترین حقایق علمی موجود در مورد سلامت و انتخاب‌های خود تصمیم بگیرند. سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: «دسترسی به منابع مختلف و همچنین توانایی به چالش کشیدن و بحث درباره اطلاعات موجود امری کلیدی در رسیدن به بهترین تصمیم است».

کد خبر 652078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha