دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

از آهن‌ربایی شدن بدن تا تزریق چیپ؛ همه توهم‌های مخالفان واکسیناسیون در نقاط مختلف جهان شبیه هم هستند که پس از مدت کوتاهی در ایران هم گسترش پیدا کرده‌اند.

مغناطیسی شدن

همشهری- زهرا خلجی: تئوری‌های ضدواکسن مدتی است که در پلتفرم‌های مختلف اجتماعی در حال انتشار است. ویدئوها و مطالبی درباره وارد کردن میکروچیپ به بدن افراد تا تغییر DNA با تزریق واکسن کووید-۱۹ همه و همه توسط افراد ضدواکسن در سراسر جهان وایرال شده است. در ایران هم این روزها تب چسبیدن اجسام فلزی به بدن پس از تزریق واکسن کرونا داغ است. افسانه‌های عجیب و غریبی از سوی مخالفان واکسیناسیون در جهان ساخته شده است و هرکدام پس از مدتی به ایران می‌رسند و مردم را بی‌جهت نگران می‌کنند.
 

تزریق میکروچیپ و مغناطیسی شدن بدن

وجود میکروچیپ در واکسن، یکی از مطرح‌ترین شایعاتی است که به بیل‌گیتس، میلیاردر معروف نسبت داده می‌شود. نظریه‌پردازان ضدواکسن معتقدند که گیتس به وسیله تزریق یک ریز تراشه از طریق واکسن به بدن افراد قصد دارد آنها را تحت نظر قرار دهد.

گیتس مدت‌ها روی دسترسی عادلانه جهانی به واکسن و درمان بیماری‌های صعب‌العلاج سرمایه‌گذاری کرده است و همین دلیل ضدواکسن‌ها، انگشت اتهام غلط خود را به سمت او نشانه گرفته‌اند. ویدئوهایی که با ادعای آهن‌ربایی شدن بدن در پلتفرم‌های مختلف منتشر می‌شود به‌دنبال این اتهام کذب ساخته شده است. افراد معتقدند که خاصیت آهن‌ربایی شدن بعد از تزریق واکسن به‌دلیل وجود این ریزتراشه در بازوی آنهاست.

دکتر رچل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا ادعای جدید و عجیب و غریب ناشی از ویدئوهای قرار گرفته روی پلتفرم اجتماعی TikTok مبنی بر اینکه واکسن آسترازنکا باعث اتصال بلوتوث به گیرندگان واکسن می‌شود را رد کرد و گفت: این ویدئوها واقعا مسخره است. به ما تراشه تزریق نمی‌شود.

آنچه به ما تزریق می‌شود یک پیشرفت علمی باورنکردنی است که ما را از بیماری در امان نگه‌ می‌دارد. همچنین دکتر استیون نوولا، استاد دانشگاه ییل می‌گوید: یک توضیح ساده‌تر برای ادعای مغناطیسی شدن بدن این است که روغن و عرق موجود در پوست می‌تواند پوست را چسبناک کند. اما هیچ‌چیزی در واکسن وجود ندارد که بتواند آن را آهن‌ربایی کند. مطمئن باشید واکسن بی‌خطر است.

کارشناسان می‌گویند واکنش مغناطیسی به‌عنوان یک عارضه جانبی واکسن کاملا بی‌اساس است.
 

انتقال بیماری پس از واکسن زدن

انتقال ویروس کرونا به‌دلیل تزریق واکسن، ادعایی است که به وسیله کمپین‌های ضدواکسن به شهرت کافی رسیده است و توانسته تا حد زیادی نیز در دل افراد دلهره ایجاد کند. اما مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری بار دیگر اعلام کرده‌اند که انتقال ویروس زمانی اتفاق می‌افتد که واکسن حاوی ویروس زنده باشد، درصورتی که واکسن‌های تأیید شده کووید-۱۹ از ویروس زنده استفاده نمی‌کنند.

ایجاد بیماری کووید-۱۹ پس از زدن واکسن، دروغی است که در ‌ماه مه پس از آنکه لوک مونتانیه، ویروس‌شناس فرانسوی و برنده جایزه نوبل (یکی از شرکت‌کنندگان در اعتراضات ضدواکسیناسیون) روی نظر غلط خود اصرار داشت، مطرح شد. او طی یک مصاحبه جنجالی اعلام کرد که واکسیناسیون باعث ایجاد جهش در ویروس کرونا می‌شود.

باوجود سرکوب اطلاعات غلط توسط رسانه‌های اجتماعی، گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از دروغ‌ها تعدیل نمی‌شوند و به‌راحتی در پلتفرم‌های مختلف پخش می‌شوند. فیسبوک و اینستاگرام اعلام کرده‌اند از ابتدای همه‌گیری تاکنون ۱۶میلیون پست با محتوای اطلاعات غلط را به‌دنبال سیاست خود برای مقابله با کووید-۱۹ و حمایت از واکسیناسیون از پلتفرم‌های خود حذف کرده‌اند.

کد خبر 605802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha