هفته‌نامه‌ی دوچرخه > یاسمن رضائیان: شازده‌کوچولو پرسید: «پانصد و یک میلیون چی؟» تاجرپیشه گفت: «پانصد و یک میلیون ستاره.» شازده‌کوچولو پرسید: «این‌همه ستاره به چه دردت می‌خورند؟» تاجرپیشه جواب داد: «که تصاحب‌شان کنم.» شازده‌کوچولو فکر کرد: چه منطقی! راستی‌راستی که این آدم‌بزرگ‌ها عجیبند.

نقاشی‌های آذرخش سمیعی

ما، شازده‌کوچولوی دنیای خودمان هستیم و آن‌هایی که به دنبال عددهای بزرگ می‌گردند همان تاجرپیشه‌ای هستند که شازده‌کوچولو از منطق زندگی‌اش سر درنمی‌آورد. حقیقت این است حالا ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه‌چیز را عددها مشخص می‌کنند. هرچند هنوز هم این عددها می‌توانند دست‌کم گرفته شوند. اما چه کسانی با عددها شوخی می‌کنند و گاهی آن‌ها را دست‌کم می‌گیرند؟ نوجوان‌ها و جوان‌هایی که تازه از نوجوانی گذشته‌اند؛ یعنی دهه‌ی هفتادی‌ها و دهه‌ی هشتادی‌ها.

موجوداتی خیالی که ممکن است واقعی شوند!

  • ویژگی جالبی که در آثار هنرمندان دهه‌ی هفتاد و هشتاد پیدا می‌شود

نمایشگاه «کروموزوم ۷» این روزها در گالری شهریاران برپاست. این اولین نمایش از مجموعه‌ی نمایش‌های «هفتادو» است؛ مجموعه‌ای که به نمایش آثار هنرمندان دهه‌ی هفتاد و هشتاد تعلق دارد.

داوود آجرلو، کیوریتور* پروژه‌ی «هفتادو»، درباره‌ی این مجموعه می‌گوید: «ویژگی جالبی که در آثار هنرمندان دهه‌ی هفتاد و هشتاد وجود دارد این است که در اغلب آن‌ها یک‌جور واکنش به علوم دیده می‌شود. تا قبل از دهه‌ی هفتاد، هنرمندان آن‌چنان در نقاشی‌هایشان درگیر علوم نبودند. البته به‌کارگیری علوم در آثار این نسل، روشی بازیگوشانه‌ است تا هنرمند مقاصد خودش را بیان و تثبیت کند. یعنی در عین این‌که کار برای او جدی است و زمانی طولانی برای خلق نقاشی‌هایش صرف می‌کند، نگاهی شوخ نیز به موضوع دارد و اعداد و علوم را به بازی می‌گیرد.

ما هم با کشف این موضوع مجموعه‌ی «هفتادو» را به راه انداختیم تا بتوانیم ویژگی‌هایی مشترک در آثار هنرمندان این نسل پیدا کنیم. «کروموزوم ۷» اولین نمایش از مجموعه‌ی «هفتادو» است و ما این پروژه را تا جایی که پتانسیل داشته باشد ادامه می‌دهیم. البته این‌که در ادامه چه اتفاقی می‌افتد، برای خود ما هم جذاب است.»

موجوداتی خیالی که ممکن است واقعی شوند!

  • موجودات این نقاشی‌ها تلفیقی از چند موجود واقعی هستند

آذرخش سمیعی صاحب آثار به‌نمایش‌درآمده در این گالری است. او از دوران کودکی به نقاشی علاقه داشته و علاقه‌اش را هم دنبال کرده. او حالا دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی نقاشی است و این گالری اولین گالری انفرادی است که برگزار کرده. آذرخش سمیعی همیشه به محیط اطرافش حساس بوده و هر اتفاقی می‌تواند روی نقاشی‌هایش اثر بگذارد. او درباره‌ی این‌که ایده‌ی مجموعه‌نقاشی‌های ‌«کروموزوم ۷» از کجا به ذهنش رسیده می‌گوید:

«همه‌چیز از یک مقاله‌ی علمی شروع شد. مقاله می‌گفت همه‌ی موجودات از زمان جنینی تا چندروزگی تقریباً ۷ کروموزوم برابر دارند. اما از چندروزگی به بعد، عوامل گوناگون مانند محیط و آب و هوا روی ژن و کروموزوم آن‌ها تأثیر می‌گذارد و مشخص می‌کند چه موجودی باشند.

من عکس‌های بسیاری را از دوران جنینی موجودات زنده‌ی گوناگون بررسی کردم و بعد با الهام از آن‌ها این آثار را خلق کردم. در واقع، موجودی که در هرکدام از این نقاشی‌ها دیده می‌شود تلفیقی از چند موجود زنده‌ی واقعی است، اگرچه در این شکل دیگر موجود واقعی به‌نظر نمی‌آیند.

من به این فکر کرده بودم اگر هرموجود، به هردلیلی، در آن شرایطی که باید قرار بگیرد نباشد و تعداد کروموزوم‌هایش به‌هم بریزد چه اتفاقی می‌افتد؟ شاید یک موجود زنده‌ی دیگر خلق شود. موجودی که ما تا به حال آن را ندیده‌ایم و شبیه به یکی از موجودات همین نقاشی‌هاست.»

موجوداتی خیالی که ممکن است واقعی شوند!

موجوداتی خیالی که ممکن است واقعی شوند!

موجوداتی خیالی که ممکن است واقعی شوند!

موجوداتی خیالی که ممکن است واقعی شوند!

موجوداتی خیالی که ممکن است واقعی شوند!

موجوداتی خیالی که ممکن است واقعی شوند!

موجودات نقاشی‌های آذرخش سمیعی حقیقتاً متفاوت و عجیب هستند و انگار از سرزمینی دیگر آمده‌اند و شاید برای همین است که دلمان می‌خواهد آن‌ها را تماشا کنیم. موجوداتی که مثل شازده‌کوچولو اعداد را جدی نگرفته‌اند و حالا متولد شده‌اند.

اگر شما هم دوست دارید این موجودات جادویی و دوست‌داشتنی را ببینید می‌توانید تا ۳۰ دی، از ساعت ۱۵ تا ۲۰ (با هماهنگی قبلی) به گالری شهریاران بروید. این گالری در خیابان قائم‌مقام فراهانی، پایین‌تر از بهشتی، کوچه‌ی دهم، پلاک ۲۴، طبقه‌ی ۴، واحد ۱۵ واقع شده و شماره‌ی تماس آن ۸۸۵۲۷۶۱۲ است.


* کیوریتور به معنی مراقبت‌کردن است و در پروژه‌های هنری به کسی کیوریتور گفته می‌شود که هنرمند را راهنمایی و حمایت می‌کند تا در مسیر خود به نتیجه برسد.

کد خبر 651038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha