در بالاترین قسمت روستای سولقان امامزاده سید محمد نوربخش(ع) قرار دارد که گنبد و مناره طلایی آن از جاده امامزاده داود(ع) خودنمایی می‌کند.

گنبد طلایی

همشهری آنلاین _ مریم باقرپور: نسب این امامزاده با ۱۷ واسطه به امام موسی کاظم(ع) می‌رسد. از عارفان و صالحان بوده که در قرن ۹ هجری قمری می‌زیسته و بعد از مبارزه‌های طولانی و زندانی شدن و تبعید، سرانجام در روستای سولقان، دار فانی را وداع می‌گوید. امامزاده با وجود قرار داشتن در روستا بین گردشگران شناخته شده است، به‌خصوص بعد از ساخت فیلم «مسافری از هند» که سیتا، دختر هندی به آنجا می‌رود و مسلمان می‌شود.

  •  ساده اما زیبا

با عبور از کوچه‌های تنگ و باریک روستای سولقان و در شمال آن به امامزاده سید محمد نوربخش(ع) می‌رسی، محلی که پذیرای زائران زیادی از تهران و روستاهای اطراف، به‌خصوص در تابستان است. امامزاده سید محمد نوربخش(ع) سال ۷۹۵ هجری قمری در قائن پا به عرصه حیات نهاد. در متون تاریخی آمده، «سید محمد در آغاز عهد شباب به ولایت قصران درآمد و در قریه سولقان رحل اقامت افکند و جمعی مرید وی شدند.» بنای اصلی بقعه امامزاده بین باغ‌هایی که معمولاً درختان گیلاس است، قرار گرفته و گنبد مخروطی‌شکل و طلایی آن از دوردست‌ها به چشم می‌خورد. البته ساختمانش ساده و آجری است و توسط بانویی به نام «بی‌بی کوکب اعظم کاکویی» و دیگر افراد خیر با نورهای سبزرنگ بازسازی و زیباسازی شده است.  
 

نگین درخشان روستای سولقان

  •  کتیبه قدیمی امامزاده

روی دیوار امامزاده، کتیبه‌ای به خط نستعلیق دیده می‌شود که روی آن در توصیف امامزاده سید محمد(ع) آمده است: «امامزاده(ع) در حوزه علمیه علامه کبیربن‌فهد حلی و دیگر شخصیت‌های بلند پایه عالم تشیع تلمذ نموده با گذشت اندک زمانی در تمامی علوم متداول آن روز متبحر و فرید زمان خویش گشت و چون سر پرسودا و دل سوزپرورش آرام نگرفت دست ارادت به عارف مکمل خواجه شهید سیداسحاق ختلانی داده.

در سیر سلوک نیز به مقصد اقصی رسید و وحید عصر خود به شمار رفت. ریاضت و مجاهدات جهاد با نفس او را از جهاد با کفر و ظلم باز نداشت. به همین جهت برای برقراری حکومتی شیعی با ارادتمندان و معتقدان علیه شاهرخ میرزا تیموری قیام نمود. از آن پس در تبعیدها و زندان‌ها و سیاهچال‌های تیموری به سر برد تا در سال ۸۵۰ با مرگ شاهرخ میرزا به سولقان رحل اقامت افکند و عاقبت در ۱۷ ربیع‌الاول سنه ۸۶۹ به قاف عزت به پرواز درآمد.»
 

  • مرمت امامزاده

بقعه سید محمد نوربخش(ع) آخرین بار سال ۱۳۸۲ هجری شمسی توسط اداره اوقاف و امور خیریه کن تعمیر شده است.  

نگین درخشان روستای سولقان


 

  • ارادتمندان  پرشمار امامزاده

بیشتر کسانی که به این روستا می‌آمدند، از وجود چنین امامزاده‌ای اطلاع نداشته‌اند و بعد از ساخته شدن فیلم مسافری از هند که سیتا دختر هندی به آنجا می‌رود و مسلمان می‌شود، نشانی این امامزاده را جویا شده‌ و آن را پیدا کرده‌اند. البته به گفته اهالی روستای سولقان علاوه بر گردشگران، مسلمانان پاکستانی هم به این امامزاده اعتقاد راسخی دارند و برای زیارت به این روستا می‌آیند.  

  •  فضای روح‌نواز

در امامزاده وجود درختان سرو و کاج و بید، که حیاط داخلی را زیر سایه خود گرفته‌اند، روح هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند. فضای داخلی امامزاده فوق‌العاده تماشایی و روح‌نواز است و نور سبزرنگی که بر ضریح و کاشیکاری‌های روی دیوار می‌افتد، آرامش عجیبی برای زائران به وجود می‌آورد. کنار قبر این امامزاده شریف، قبر دیگری نیز هست که می‌گویند قبر زنی است که گویا خادم این امامزاده(ع) بوده و وصیت کرده که در این مکان به خاک سپرده شود.

کد خبر 650663

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha