چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
۱ نفر

آستان امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده اسحق (ع) در روستای تاریخی «آراد» قرارگرفته‌اند. بقاع این امامزادگان از بافت مسکونی روستا کمی فاصله دارد، اما همین‌ که کوچه پسکوچه‌های روستا و چند قطعه زمین خالی پر از خار و خاشاک را پشت سر بگذارید گنبد فیروزه‌ای امامزاده به زیبایی چشمنوازی می‌کند.

رابعه تیموری

همشهری آنلاین،رابعه تیموری: بسیاری از بناهای مسکونی روستای آراد به سبک شهر یزد ساخته شده است. ساختمان آستان امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده اسحق (ع) هم از زیبایی‌های معماری شهر یزد بی‌نصیب نمانده و سرمایش و گرمایش فضای بقعه‌ها با بادگیرهای آجری بلند بالایی تامین می‌شود.

خواندنی های بیشتر را اینجا بخوانید

درختان کاج و سرو اطراف بقعه‌ها عمری دراز و چندین‌ساله دارند و تعدادی از آنها هم در هرم آفتاب هوای کویری آراد پژمرده و کم‌رمق شده‌اند. صحن امامزاده آرامستان درگذشتگان روستاست و از زمان پاگرفتن آراد اموات اهالی در چهار سوی بقعه‌ها دفن می‌شوند. در میان سنگ قبرها کمتر می‌توان سنگی را پیدا کرد که نام خانوادگی روی آن پسوند «یزدی» نداشته باشد و گویا ساکنان روستا وصلت و پیوندهای خویشاوندی زیادی داشته‌اند.

این امامزادگان در روستای بادگیرها آرمیده‌اند

رنگ فیروزه‌ای و آبی لاجوردی، رنگ غالب درودیوار و نوشته‌های آستان امامزاده ابراهیم و اسحاق (ع) است و سادگی درهای قدیمی و دیوارهای کاهگلی و آجرنمای بقعه‌ها دلنشین و آرامش‌بخش هستند. داخل بقعه‌ها به سادگی آراسته شده‌اند و از عمر فرش و قالی‌ها، پشتی‌ها و وسایلی که برای زینت بقعه‌ها استفاده شده لااقل چندین دهه می‌گذرد.

به گفته اهالی و بر اساس کتاب‌های تاریخی، نسب امامزاده ابراهیم و اسحق (ع) به امام موسی ابن جعفر (ع) می‌رسد و ابراهیم (ع) برادر بزرگتر اسحق (ع) است. اگر خواستید با زیارت این امامزادگان بااصل و نسب دلی سبک کنید، باید به شهرستان ری در جنوب تهران سری بزنید. روستای آراد در بخش فشافویه ری قرار گرفته است.

کد خبر 707827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha