نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مردم بدانند که حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه به معنای حذف یارانه ها نیست، بلکه یارانه ها آشکار خواهد شد و کارت اعتباری به مردم داده می شود و هر ماه مبلغی در این کارت ها شارژ می شود که صرفا برای خرید کالا است.

میرتاج الدینی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی درباره موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ در لایحه بودجه سال آتی، بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه نیست، بلکه به منزله اصلاح روند معیوب و غلط گذشته است. برای نمونه در بحث دارو اگر این روند برای سال آینده ادامه یابد حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان باید پرداخت شود که حداقل فضای رانت ۱۰ هزار میلیاردی ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس گفته کارشناسان در سال های گذشته نیز حدود ۷ هزار میلیارد تومان رانت در بحث ارز ترجیحی که به دارو تخصیص می یافت وجود داشت و حدود ۵ هزار میلیارد تومان قاچاق معکوس صورت می گرفت، یعنی دارویی که با ارز دولتی وارد می شود به صورت آزاد قاچاق می شود. 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز ارز ترجیحی در حلقه های مختلف می چرخد تا به دست مردم که مصرف کننده نهایی هستند، برسد و جذابیتی برای سوداگری و رانت و فساد در حلقه های مختلف ایجاد می شود. به عنوان نمونه در بحث ارز ترجیحی دارو حداقل ۲۰۰ شرکت به تعزیرات معرفی شده اند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با بیان اینکه هدف ما حذف بستر رانت و فساد است، عنوان کرد: حلقه نهایی که مردم هستند باید به صورت مستقیم این یارانه را دریافت کنند. یارانه دارو به یک شکل و یارانه لبنیات، گوشت، مرغ و نان نیز به شکل دیگر. در موضوع گندم دولت اعلام کرده که قیمت نان افزایش نخواهد یافت بلکه صرفا روند اصلاح می شود و مردم همان قیمت قبلی را می پردازند و مابه التفاوت قیمت را دولت به نانواها پرداخت می کند.

میرتاج الدینی افزود: در بحث دارو نیز ارز به سازمان های بیمه گر داده می شود، اما یکی از شرط های ما این است تا افرادی که بیمه نیستند از طریق بیمه سلامت همگی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه به معنای حذف یارانه ها نیست، بلکه یارانه ها  آشکار خواهد شد و کارت اعتباری به مردم داده می شود و هر ماه مبلغی در این کارت ها شارژ می شود که صرفا برای خرید کالا است. حدود ۲۰ الی ۲۵ قلم کالا تعریف می شود و فقط از فروشگاه ها می توان خرید کرد. البته هنوز توافقی صورت نگرفته و در حال بحث و بررسی هستیم. زمانی که بازار بعد از عرضه مدیریت شود و کالا به وفور در بازار موجود باشد، جلوی گران فروشی گرفته می شود.

کد خبر 650392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    17 1
    در هیچ کاری موفق نیستید چون تخصصی ندارید
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      10 1
      پول بدن مردم خودشون خرج کنن نه این که کارت شاید کسی بخواد با این پول قست جهاز یا سیسمونی بده یا پول اب و برق و گاز بده مگه گرفتاری یکی دوتاست تو این مملکت
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    7 3
    سلام مردم به یارانه و کارت نیازی ندارند به فکر حقوق بازنشستگان فرهنگی باشید این بودجه را صرف این قشر از جامعه بکنیدبا این تورم و گرونی چطور زندگی کنند پس کی همسان سازی حقوق انجا می شود
  • علی IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    6 2
    کارت اعتباری واسه چیه پول نقد بدید بزنیمش به بدختی می‌خوام ندید کارت اعتباری پول نقد فقط .
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      0 2
      هرکه‌به‌فکرخویشه‌کوسه‌به‌فکرریشه‌بازنشسگان‌فقط‌ملت‌راتشکیل‌میدن
  • US ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    2 0
    پس اونهایی که بیکارن و حقوق و درامد ندارن چی از کجا بیارن بخورن باز بازنشسته ها ...حقوق دارن
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    5 3
    این هم مث یارانه احمدی نژادی می شود
  • محمد IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    3 1
    ذکر میشود که مبلغی جهت خرید کالا برای مردم شارژ می‌شود اما آیا آن مبلغ با شرایط تورمی و وضعیت گرانی در آن زمان متناسب است یا خیر؟ میفرمایید سوداگران و افرادی هستند که از این ارز در دولت قبلی سوءاستفاده کرده‌اند که این امر علتش فاسد بودن آن دولت بوده است آیا مطمئن هستید در همین امر هم در بدنه دولت رانت و فساد بوجود نمی‌آید ؟ ذکر کردید که مردم فقط بتوانند از فروشگاهها خرید کنند آیا بر قیمتی که فروشگاهها بر روی اجناس خود میگذارند نظارت درستی هست که مثل بعضی از فروشگاهها مثل افق کوروش و حتی رفاه و ... که با تغییر قیمتها به صورت دستی بالاتر از قیمت مکتوب میدهند بعد مقدار ناچیزی به نام تخفیف سپس متوجه میشویم آن جنس را بالاتر از قیمت مصرف کننده به ما انداختند باید راهکاری ارائه گردد که امکان خرید از هر فروشگاه و مغازه و حتی دوره گرد فراهم شود که بتوان با قیمت مناسب کالاههای خود را بدست آورد امیدوارم تا طرح پخته نشده با این مردم بازی نکنید
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    2 1
    مجلس این طرح را تصیب نکند چون ایران ومردم وانقلاب همه صدمه می بینند
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    3 0
    نکنه فقط بازنشسته هاآدم هستن همه به اندازه خودبدبختی دارن بازخوبه بازنشسته هایه حقوقی دارن کی به دادکارگرهای آزادوبیکارباشه که حتی به نون شب محتاجن
  • معین IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    2 1
    این شیوه هم که رانت فراوان دارد بهترین روش یارانه نقدی به میزان تورم حتی میشود یک دو ماه آزمایشی ببینندباآزادسازی چقدر تورم وتفاوت قیمتی درکف بازارایجاد میشود ومبلغ یارانه ماه اول ودوم رو اللحساب بدهندمثائل اقتصادی درکشورماقابل پیش بینی نیست اگر واقعاًهدف حذف رانت هست بااین کارکه بهترین روش است میتوان طرح رااجراکردوفقط میماند نظارت نهادهای نظارتی بابت عدم احتکار عده عظیمی از توزیع کنندگان عمد وخردوکنترل عرضه وتقاضا دربازار مطمئن باشید اگر هماهنگی سیستماتیک در نهادهای دولتی باشد ونظارتی باشد وحداقل شش ماه بازاررو کنترل کنند هیچ اتفاقی نمی افتد درغیر اینصورت طرحتان باشکست برخورد میکند ودیگر راهی برای جبران نخواهد ماند انشاالله این جراحی بزرگ اقتصادی باموفقیت انجام شود وخیرآن به همه مردم عزیز ایران برسد اللخصوص قشرمتوسط ومستضعف جامعه که چندین سال است که تقریباهردوقشر دریک گروه قرارگرفتن برسدیاحق
  • جهان IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    3 1
    اگر یارانه را درست و به همه بدهند. نه به یکی یارانه بده به ۱۰ نفر ندهند پدر بوق و سرنا بدمند ما یارانه میدهیم به چند نفر خدا داند.
  • جانباز جنگ IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    1 1
    بخدا باز در شبکه توزیه به مشکل میخورید وبا خمیردندان و مایع دستشویی و ماکارانی سرو تشو جمع میکنید بیکی یارانه میدین به ۱۰ نفر نمیدین . کلا همه برای مردم مشکل درست میکنید که برن تو صف ها به ایستند که از کار و زندگی بیفتند و هم دوربین ها دنیا ما را ببینند.
  • خسروی IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    1 0
    مشخصا کالاها چیه ؟ بگذارید ببینیم چه می توان خرید / مبلغ یارانه الان 45 است و در حال حاضر جز نان خالی در ماه برای یک خانواده 4 نفره چیزی نمی شود خرید . خب قرار است با حذف دلار 4.2 قیمتها واقعی بشه . پس نان هم مثلا قیمتش واقعی میشه نمیدانم چقدر ولی اگر شایعات را بپذیریم بین 2 تا 6 برابر قیمت الان / یارانه هم 2 تا 6 برابر میشه ؟ نمی دانم شما حساب کنید اگر چیزی دیگری می شود خرید به من هم اعلام کنید آماده خریدش بشیم
  • رحمان ستوده IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 0
    بنام خدا، اگر واقعا نظر بر دلسوزی است، بجای بن خربد، بن کالا ارائه بدید چون پول کشوز ما دائما دررحال بی ارزش شدن است همانطوریکه یارانه ۸ سال پیش ارزش واقعی خودش را نداره
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 0
    به خدا شرم آور است . در کشوری با این همه درآمد و منابع طبیعی کوپن و کارت نان و... توزیع خواهد شد . شما جلوی دزدی نور چشمی ها را بگیر نیاز به کارت نان و کوپون نیست .
  • اسدی IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 0
    شاید هم قصد دارید تعداد لقمه های ما رو بشمارید. کارت یعنی همین. کی چی ، چقدر . شماها هیچوقت شفاف نمیگویید. که بعدا بتوانید نخیر آقا منظورم این بود نه آن، حرف من تحریف شده.
  • ناشناس IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 0
    با این یارانه های نا چیز جبران این همه گرانی نمیشود