عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه دولت باید در مقابل حذف ارز ترجیحی، یارانه حمایت از معیشت مردم را در نظر بگیرد، گفت: سعی ما بر این است که منابع تبصره ۱۴ را تقویت کنیم چرا که منابع در نظر گرفته شده به خصوص در بحث بهداشت کافی نبوده است.

مجلس

به گزارش همشهری‌آنلاین، میرتاج‌الدینی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه ارائه شده از سوی دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: چگونگی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار دولت است. حرف دولت این است که ارز ترجیحی به مرحله‌ای رسیده که حذف آن اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به معنای حذف یارانه‌ها نیست بلکه یارانه‌ها را آشکار می‌کند، گفت: تاکید مجلس این است که دولت برنامه روشنی را ارائه کند و دقیقا مشخص کند که چگونه می‌خواهد از معیشت مردم محافظت و قیمت‌ها را مدیریت کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکید مجلس بر این است که دولت حتما باید در مقابل حذف ارز ترجیحی، یارانه حمایت از معیشت مردم را در نظر بگیرد. این کار را نیز باید به صورت کارت یارانه‌ای انجام دهد نه به صورت یارانه نقدی. این بدین معنا است که مردم می‌توانند با استفاده از کارتی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، کالاهایی که توسط سازمان برنامه و بودجه مشخص می‌شود، به قیمت مصوب خریداری کنند.

وی تاکید کرد: دولت باید به گونه‌ای مدیریت کند که کالاها به صورت گسترده در سطح جامعه وجود داشته باشد. فروشگاه‌ها نیز با توجه به اینکه این کارت در اختیار مردم قرار دارد، باید تخفیفات لازم را ارائه کنند. این مسئله طرح مجلس است که پیگیری می‌شود و نظر دولت نیز به این طرح نزدیک است.

منابع تبصره ۱۴ برای حمایت از اقشار ضعیف کافی نیست

نماینده مردم تبریز در پاسخ به سوالی در مورد منابع در نظر گرفته شده در بودجه سال ۱۴۰۱ برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه گفت: دولت در لایحه ۱۷۲ هزار میلیارد تومان برای این مسئله در نظر گرفته است که از این رقم ۱۰۶ هزار میلیارد تومان برای دارو و گندم و ۶۶ هزار میلیارد تومان نیز برای نهاده‌های دامی است.

وی افزود: البته سعی ما بر این است که منابع تبصره ۱۴ را تقویت کنیم چرا که منابع در نظر گرفته شده برای حمایت از اقشار مختلف جامعه پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به خصوص در بحث بهداشت کافی نبوده است.

میرتاج الدینی در پاسخ به سوالی در مورد اصلاح نرخ گاز پتروشیمی‌ها در جلسه هیئت دولت و کسری احتمالی ناشی از آن در منابع تبصره ۱۴ گفت: به دلیل کاهش نرخ گاز از ۱۰۰ درصد نرخ خوراک به ۴۰ درصد، چند هزار میلیارد تومان کاهش منابع درآمدی را خواهیم داشت.

وی گفت: از مجموع هزینه‌های تبصره ۱۴ که برابر ۴۷۰ هزار میلیارد تومان است، ۱۳۴ هزار میلیارد تومان به عنوان هزینه‌های تولید و مالیات به خود دولت بازمی‌گردد. در نتیجه یک‌سوم این کسری به دولت مربوط می‌شود و دوسوم آن باید از سایر مصارف تبصره ۱۴ کم شود.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منتظر هستیم دولت برای تراز کردن بودجه اقدام کند، گفت: سازمان برنامه و بودجه باید به طور دقیق مشخص کند چه مقدار منابع کم‌خواهد شد و دولت قصد دارد کدام مصارف را کاهش دهد.

کد خبر 651621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 18
  • حسین. دستکمری AU ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    9 1
    باید. دولت. ارز. 4200 تومان فقط. گوشت ومرغ. وبرنج ودارو ومابقیه. اجناس. ضروری. وارد کند ودر اختیار. مغازها قرار گیرد وقیمت. روی. اتکت. قرار. بگیرد وارز. 4200 تومانی. در اختیار. صنایع تولیدی وکارگهای. تولیدی. قرار. بگیرد تا دست. واسطها. کوتاه. شود وهمچنین افراد. فامیل واشنیان. نظام. به. هچ وجه با هر عنوانی. پرداخت. ارز. ممنوع میباشد تا عدالت. بر. قرار. شود.
  • محمد IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    10 1
    زمانی آقای ریس جمهور وقت جناب احمدی نژاد میخواست جراحی اقتصادی کنه به همه یارانه بدهد و حتی ایرانیان خارج از کشور و نتیجه وضعیت فلاکت بار فعلی شد.فقط سفره مردم جراحی شد کوچک و کوچکترشد.و کم کم یارانه اکثر مردم قطع شد.لین کارها فقط برای بدبخت تر کردن مردمه و بس و هیچ سودی برای مردم نداره که هیچ ضررش بیشتر.
    • ملت IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      5 0
      صدرصدبه ضررملته
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    9 2
    سید مردم بیچاره نکنید با تحریم ها وحذف ارز ۴۲۰۰ قطعی به را می اندازید شما تورم ما ۵۰۰ درصد با ۱۰ در صد اضافه حقوق می خواهید درستش کنید ۱۰۰،درصد همه حقوق بالا ببرید هم کم است شما از کشورهای همجوار یاد بگیرید بابا پرسیدن عیب نیست نداشتن عیب سید شکم گرسنه ایمان ندارد با این کرانی کوشت وماهی ومرغ گرفتید از مردم بود دارید نان خالی از مردم نگیرید دارو که چراغ خاموش ارز ش گرفتید بر یک قرص سردرد بکیر چقد ر بس دیکر۱۰ درصدییا
    • سوده IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      3 1
      خدا بخیر کنه
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    6 1
    شما دستتان به راند خوران نمی رسد می خواهید ملت بیچاره کنید نظارت کنید برای ارز نه ملت فدای چن تا دلال ورانت خوار کنید شما از رشد جمعیت جوان وفرزندان آوری می کنید و دارید نان خالی از مردم می کیرید با چیه بر زن بکیر جی بخور من خودم یکسال لب به ماهی نزدم اکر ارز روی گوشت ومرغ وسایر اقلام بردارید خیانتی به ملت شده که هیچوقت جبران نشود یارنه هر جی هست ارزانی خودتان حقوق هم فعلا ح۰ یا ۷۰ ببرید بالا ببینیم جی می شود
  • صادق IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    5 0
    باز کوپن می‌خواهند بدهند . ولی فرزندان خودشان در بلاد کفر راحت زندگی می کنند
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    6 0
    یا اجرا نکنید یا درست اجرا کنید
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    7 0
    یا اجرا نکنید یا درست اجرا کنید مثل همیشه قانون جور دیگر به بدترین شکل ممکن اجرا میکنید
  • ب غ IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    4 0
    آقای مسؤل مردم بیکارنیستند .اعصاب ندارند درصفهای طولانی بااین بیماری کرونا به گدایی بایستندو حذف ارزترجیحی میکنید به زوربجاش کالا میدید؟انگارشما نفت میفروشید بجای پول کالا بهتون میدند؟ فقط یارانه نقدی باشد به خودمان ربط دارد چی بخریم چی نخریم یا بدیم به پول قبوض یا اجاره یاشهریه... به این میشه گفت مرغ منجمدشده بدم؟
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    2 0
    ازخودتان وتصمیم خودتان نسبت به مردم بفرمائید گذشتها را تمام شد
  • علی اکبر مداحی IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 1
    به نظر من کالای اساسی مانند برنج روغن گوشت و نان مرغ و تخم مرغ با ارز ۴۲۰۰۰ میتواند شفا بخش این تورم باشد
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    3 0
    تورم بالای ۴۰ درصد. مردم فقیر شده اند و بالاتر، نا امید به آینده. ما ملت که کاری از دستمان بر نمیاد. شما کارگزارانی. خشم و قهر خداوند بر کسانی که به حقوق ملت خیانت کنند.
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      2 0
      نگو برنمیاد آقا! برمیاد
  • ه IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    5 0
    پس چطور منابع برای افزایش۶۰درصدی درآمد پزشکان و کمک هزینه تحصیلی آقا زاده ها و حقوق نجومی مسولان کافیه؟؟؟
  • NL ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    قراره دفترچه بسیج و کوپن های دهه شصت بصورت کارت هوشمند به مردم داده بشه؟؟!!
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 0
    تو پول بده نابغه چکار داری مردم چکارش میکنن اگه مرغ گرون شه میگی این پول نصف پاییه یارانه رو هم کمه فقط نصف رانیه کل یارانت اره
  • اکبر IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    با این کارها اخرش مردم به خیابان ها کشیده میشن چون فقر واقعا بیداد میکنه