فرماندارتهران با اشاره به دلایل رد مصوبه مهم شورای اسلامی شهر تهران درباره انتقال نمایشگاه بین المللی تهران به شهر آفتاب، گفت: فرمانداری در نهایت موافق این انتقال است؛ اما با توجه به اینکه مصوبه شورای شهر با قوانین فرادستی مجلس شورای اسلامی مغایر بود، مصوبه در هیات تطبیق رد شد.

نمایشگاه بین المللی تهران

عیسی فرهادی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با تاکید بر این که با انتقال نمایشگاه بین المللی تهران به محلی که شهرداری تهران در دوره‌های گذشته برای آن هزینه های زیادی کرده است، موافق هستیم، افزود: این انتقال نیازمند اقداماتی است و باید مرحله به مرحله صورت بگیرد. شورای اسلامی شهر تهران در این مصوبه، ساز و کارهایی را دیده بود که با قانون فرادستی مجلس شورای اسلامی منافات داشت. برهمین اساس، تصمیم بر این شد که این موضوع، بعد از اصلاحات مورد نیازو پس از اخذ نظرات دستگاه‌های مربوطه به جریان بیفتد.

او ادامه داد: از سوی دیگر، شهرداری تهران ابتدا باید تکمیل نمایشگاه شهر آفتاب را در دستور کار قرار دهد و نواقصی را که در گذشته و در دوره ای که چند بار نمایشگاه مختلف در شهر آفتاب برگزار شد، برطرف کند تا زمینه انتقال تدریجی نمایشگاه فراهم شود و این کار صورت بگیرد.

فرماندار تهران با تاکید بر اینکه انتقال نمایشگاه بین المللی تهران به شهر آفتاب باید انجام شود، گفت: فرمانداری  موافق این موضوع است و در این زمینه کمک های لازم را خواهیم کرد که در نهایت این جا به جایی به سود مردم صورت بگیرد.

فرهادی اضافه کرد: البته در صورت اجرای این مصوبه و انتقال نمایشگاه، باز هم بخشی از  نمایشگاه‌هایی که جنبه بین المللی داشته و شرکت های خارجی در آن شرکت دارند، در محل فعلی نمایشگاه بین المللی تهران در خیابان سئول برگزار خواهد شد تا طی چند سال آینده فازهای باقیمانده نمایشگاه شهر آفتاب هم تکمیل شود.

تهران درآستانه تصمیم بزرگ | مشکل ۲۰ ساله پایتخت حل می‌شود؟

طرح دوشغله‌ها چرا اعلام وصول نشد؟ | مخالفت فرمانداری با انتقال نمایشگاه تهران

پاسخ چمران به ابهام درباره زمین نمایشگاه بین‌المللی تهران بعد از انتقال به شهر آفتاب

فرماندار تهران بار دیگر به مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر ضرورت انتقال نمایشگاه تهران به شهر آفتاب اشاره کرد و  گفت:این ضرورت به دلایل محکمی قطعا وجود دارد. از یک سو به خاطر بحث‌های ترافیکی که در سطح شهر وجود دارد، همچنین به سبب آلودگی هوای شهر و مشکلاتی که خصوصا حین برگزاری رویداد مهمی چون برگزاری نمایشگاه کتاب برای مردم اطراف نمایشگاه ایجاد می شود، باید نمایشگاه بین المللی تهران به شهر آفتاب انجام شود و این‌ها دلایل محکمی برای این انتقال است و اعضای شورای شهرهم با توجه به این مشکلات، به مصوبه رای دادند.

او ادامه داد: با توجه به امکاناتی که در شهر آفتاب وجود دارد نظیر نزدیک بودن به فرودگاه بین المللی امام(ره)، دسترسی  آسان فرودگاه مهرآباد به نمایشگاه شهر آفتاب از طریق حمل و نقل عمومی و همچنین امکاناتی که در حرم امام (ره) وجود دارد، در مجموع به این انتقال در آینده نزدیک کمک می‌کند؛ اما به صورت مرحله ای.

فرهادی با اشاره به این که برای جابه‌جایی نمایشگاه تهران به شهر آفتاب ابتدا لازم است که  نظرات دستگاه‌های مربوطه مثل وزارت صمت، پلیس راهور و دیگر دستگاه‌هایی که قانون مشخص کرده اخذ شود، اضافه کرد:وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه، دستگاه محوری است.

فرماندار تهران در پاسخ به پرسش همشهری آنلاین مبنی بر این که عرصه آزاد شده از نقل مکان نمایشگاه به شهر آفتاب چه کاربری پیدا خواهد کرد و آیا می توان امیدوار بود که این پهنه یکپارچه، برای شهر و شهروندان به فضای عمومی مثل بوستان تبدیل شود، گفت:مالکیت این عرصه، مالکیت نهادی است. لذا برای این که زمین مورد نظر بعد از نقل مکان دراختیار شهروندان قرار بگیرد، ابتدا باید از سوی شهرداری خریداری شود، یا به نحوی در بخشی ازآن، کاربری‌ لازمی را تعریف کند که ارزش افزوده برای مالک آن ایجاد شود و یا زمین معوض به مالک آن بدهد تا زمینه تبدیل پهنه مورد نظر به عرصه عمومی فراهم شود. بنابراین تا اقدامات ذکر شده صورت نگیرد، این امکان وجود ندارد.

کد خبر 650259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha