دیوارهایی به جا مانده از مذهب، جنگ، خون و حتی آدامس به هویت شهرهای خود ملحق شده‌اند، دیوارهایی دیدنی که گردشگران را نیز به خود جلب می‌کنند؛ در این گزارش با مشهورترین این دیوارها آشنا شوید.

ديوار شهر

به گزارش همشهری آنلاین، دیوارهای شهری جزئی از تاریخ و فرهنگ شهروندان به شمار می‌آیند؛ گاه به عنوان یادبود و گاه سازه‌ای هنری هستند اما فارغ از هدفی که دنبال می‌کنند، دیوارها در هر کجا که باشند بر چشم انداز شهر تاثیر گذارند.

  • دیوار شهر برلین در طول جنگ و برای جدا کردن مرز دو آلمان شرقی و غربی ساخته شد؛ حدود ۵۰۰۰ نفر تلاش کردند تا از روی آن فرار کنند که حدود ۲۰۰ نفر هم در این راه کشته شدند. با شکسته شدن حصر در سال ۱۹۸۹، شهروندان این شهر دوپاره فرصت را مغتنم شمردند و شروع به تخریب فیزیکی بخش بتنی این دیوار کردند. امروزه بقایایی از آن در خیابان برنائر و در مقابل پارلمان فعلی برلین موجود است و هنرمندانی نیز روی آن نقاشی کرده‌اند.

تصاویری از ۵ دیوار مشهور در جهان  | از دیوار برلین تا  یک دیوار ۳۰ ساله از آدامس

  • دیوار غربی مسجد الاقصی در شهر بیت‌المقدس به دیوار ندبه مشهور است. این دیوار، مکانی مذهبی و معروف در اسلام و یهودیت است که گفته می‌شود روی بقایای معبد سلیمان ساخته شده و بخش‌هایی از آن متعلق به تاریخ قبل از میلاد مسیح (ع) است؛ در میان مسلمین این دیوار به بُراق مشهور است و گفته می‌شود پیامبر(ص) در شب معراج مرکب خود را به آن بسته بودند. یهودیان معتقدند که این دیوار نزدیک‌ترین مکان قابل دسترس به مقدس‌ترین مکان در یهودیت، یعنی صخره مقدس -در زیر مسجد قبه الصخره قرار دارد- است.

تصاویری از ۵ دیوار مشهور در جهان  | از دیوار برلین تا  یک دیوار ۳۰ ساله از آدامس

  • در شهر بلفاست، ایرلند شمالی، نیز دیواری وجود دارد که با هنر خیابانی آراسته شده اما تاریخی خونین دارد؛ دیوارهای صلح مجموعه‌ای از موانع جداکننده در ایرلند شمالی هستند که پس از وقوع خشونت‌های فرقه‌ای مداوم، در سال ۱۹۶۹ به عنوان تلاشی برای کاهش تنش بین محله‌های کاتولیک‌ و محله‌های پروتستان کشیده شدند. بخش عمده‌ای از بقایای این دیوارها امروزه در مناطق مرکز شهر بلفاست به جا مانده است.

تصاویری از ۵ دیوار مشهور در جهان  | از دیوار برلین تا  یک دیوار ۳۰ ساله از آدامس

  • بقایای دیوار قسطنطنیه نیز در شهر استانبول، ترکیه، حفظ شده است و مردم به طور روزمره از آن عبور می‌کنند. کنستانتین، پادشاه امپراتوری رم، شهر قسطنطنیه یا استانبول امروزی را به نام خود ساخت و به کانون قدرت سیاسی و تنوع فرهنگی تبدیل کرد. برای حفاظت از آن نیز دیواری مهندسی شده ساخت که از مشهورترین سازه‌های قرون وسطی به شمار می‌آید. امروزه بخش‌هایی از این دیوار علاوه بر جاذبه گردشگری، به عنوان جزئی از شهر هستند.

تصاویری از ۵ دیوار مشهور در جهان  | از دیوار برلین تا  یک دیوار ۳۰ ساله از آدامس

  • اگرچه دیوار یادبودی که آمریکا بعد از جنگ طولانی و خونبار ویتنام، ساخت به دلیل گرانیت سیاه و اسامی ۵۸۲۵۶ سرباز روی آن شهرت دارد اما دیوار دیگری در سیاتل هست که دیدنی‌تر است: یک دیوار سی ساله از آدامس که تا کنون سه بار تخلیه و پاکسازی شده اما همچنان پر از آدامس‌های جویده شده است! این دیوار آجری دیوار آدامس تئاتر بازار نام دارد و یکی از کثیف‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان است.

تصاویری از ۵ دیوار مشهور در جهان  | از دیوار برلین تا  یک دیوار ۳۰ ساله از آدامس

گذشته از دلیل ساخت این دیوارها، امروزه آنها به بخشی دیدنی از این شهرها تبدیل شده‌اند و حکایت قسمتی از تاریخ را نقل می‌کنند؛ شهروندان از زندگی در کنار آنها لذت می‌برند و گردشگران برای بازدید از آنها اشتیاق دارند. همین اهمیت باعث شد دیوارهای دیگری نیز در شهرها و به مناسبت‌های مختلفی همچون کرونا مورد توجه شهروندان قرار بگیرند: ابتکار جالب مردم لندن در یادبود کرونا | نقاشی هزاران قلب روی دیوار

کد خبر 650127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha