ترکیه از پیشرفت ۷۰ درصدی دیوار مرزی‌اش با ایران خبر داد تا از هر زمان دیگری به کنترل مرزهای شرقی‌اش نزدیک‌تر شود. اما دیوارهای مرزی بین کدام کشورها ساخته شده‌اند؟

ديوار مرزي

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: ساخت حائل یا دیوار در امتداد مرز بین المللی دو کشور عمدتا به دلیل کنترل بهتر مرزها در برابر مهاجرت غیرقانونی، قاچاق انسان و قاچاق کالا و مواد مخدر است. 

نمونه شناخته شده از چنین حائلی، دیوار بزرگ و باستانی چین است؛ مجموعه‌ای از دیوارها که چین را از امپراطوری‌های شمالی جدا می‌کرد.

ساخت موانع مرزی در اوایل دهه ۲۰۰۰ در حالی افزایش یافت که نیمی از تمام حائل‌های مرزی ساخته شده در زمان جنگ جهانی دوم (سال ۱۹۴۵) ساخته شد. 

به گزارش نیویورک تامیز، الیزابت والت، محقق دانشگاه کبک مونترال گفت: دولت‌های سراسر جهان  ۷۷ دیوار احداث کرده یا برنامه ساخت آن را طراحی کرده‌اند، که هفت دیوار از این میان در حال تکمیل است.

نقشه دیوارهای مرزی کشورهای جهان
  • اروپا

اروپا از سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰۰۰ کیلومتر دیوار احداث کرده است. بیشتر دیوارهای مرزی در قاره اروپا نرده‌هایی با پایه‌های سنگی هستند.

کشورهایی مانند اتریش، بلغارستان، یونان، مجارستان و اسلوونی از سال ۲۰۱۵ دیوارهایی را احداث کردند تا جریان مهاجران، عمدتا از خاورمیانه، مسیر بالکان را کنترل کنند.

در مورد اوکراین و کشورهای حوزه بالتیک که مرز مشترکی با روسیه دارند اما، این دیوارها در پاسخ به تهدیدهای احتمالی همسایه بزرگتر و علامتی برای مشخص کردن قلمرو خود است.

مشابه بیابان‌های بین آمریکا و مکزیک که محل ساخت دیوار مرزی آمریکا است، دریاها نیز نقشی بازدارنده دارند.

اروپا مانند قلعه ای با دریاها احاطه شده و از این جهت است که دولت‌های اروپایی با همکاری کشورهایی چون لیبی، مراکش و ترکیه مهاجرت‌های غیرقانونی از مسیر دریا را کنترل و محدود کرده‌اند.

دیوار مرزی اسپانیا
  • آمریکا

به گزارش واشنگتن پست، دیوار مرزی مکزیک نماد سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا است. او ساخت این دیوار را از جمله شعارهای خود در انتخابات سال ۲۰۱۶ قرار داده بود.

او این دیوار بتنی را بزرگ و زیبا توصیف کرد و مدیریت پروژه آن را به داماد خود یعنی کوشنر سپرد.

دیوار حائل مکزیک
  • دیوارهای تاریخی

دیوار چین و دیوار ماژینو (دیوار بین فرانسه و آلمان در جریان جنگ جهانی دوم) که هر یک با صرف هزینه‌هایی گزاف احداث شدند نیز در نهایت نتوانستند متجاوزان را متوقف کنند.

یکی دیگر از نمونه‌های ناموفق از دیوار سازی مرزی، دیوار برلین است؛ از سال ۱۹۵۲ به بعد، آلمان شرقی شروع به ساختن یک مرز مستحکم برای جداسازی مرزهایش از آلمان غربی کرد.

 از سال ۱۹۶۱ این دیوار، شهر برلین را به مدت ۲۸ سال به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرد. بیشتر دیوار در سال ۱۹۸۹ و بعد از آن تخریب شد.

دیوار برلین اصلی‌ترین نماد جنگ سرد بود که به پرده آهنین نیز شهرت یافت و دستمایه‌ای دیدنی برای فیلم‌سازان و عکاسان فراهم کرد. 

این دست تدابیر راهی موثر و بازدارنده در کنترل مرزها نیست زیرا به گفته والت تا زمانیکه مشکلات مربوط به مهاجرت غیر قانونی و قاچاق به صورت ریشه ای بررسی و رفع نشوند، چنین اقداماتی همچون دعوت به شکل گیری جرایم سازمان یافته خواهد بود. 

فروریختن دیوار برلین
  • دیوار ترکیه

ترکیه در مرز خود با سوریه دیوار حائل دارد. همچنین ترکیه از پیشرفت ۷۰ درصدی دیوار مرزی‌اش با ایران خبر داد تا از هر زمان دیگری به کنترل مرزهای شرقی‌اش نزدیک‌تر شود. 

مقامات این کشور هدف احداث دیوار در مرز شرقی خود با ایران را کنترل مهاجرت افغان‌ها و فعالیت‌های تروریستی برخی گروهک‌ها عنوان کردند.

این طرح از طرف مقامات ایرانی نیز به جهت جلوگیری از قاچاق کالا با استقبال مواجه شده است.

کد خبر 519662
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha