مقامات اسرائیلی با حمله به فیلم‌های مشهور هری‌ پاتر نسبت به اعلام نظر هنرپیشه این فیلم درباره مسئله فلسطین واکنش تندی نشان دادند که با بیانیه هنرمندان هالیودیی پاسخ داده شد.

اما واتسون - هري پاتر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، اما واتسون توسط بیش از ۴۰ هنرمندان هالیوودی حمایت شد. مارک روفالو و سوزان ساراندون و دیگر ستاره‌های سینمای غرب، طوماری را در حمایت از مواضع ستاره هری پاتر در طرفداری از فلسطین امضا کردند.

اما واتسون، هنرپیشه و سفیر حسن نیت زنان سازمان ملل متحد، توسط یک مقام سابق اسرائیلی به دلیل یک پست اینستاگرامی درباره همبستگی فلسطینیان، یهودی ستیز خوانده شده بود.

بیش از ۴۰ نفر از سرشناسان صنعت فیلم در این طومار نوشتند: «ما به اما واتسون می‌پیوندیم تا از این اعلامیه ساده حمایت کنیم که «همبستگی یک فعل است»، از جمله همبستگی معنادار با فلسطینی‌هایی که برای حقوق بشر خود تحت قوانین بین‌المللی مبارزه می‌کنند. در این بیانیه آمده است: «ما عدم توازن قدرت اساسی بین اشغالگران (اسرائیل) و فلسطینیان به عنوان مردمی که تحت سیستم اشغالگر نظامی و آپارتاید زندگی می‌کنند را به رسمیت می‌شناسیم.» 

هفته گذشته، یک پست اینستاگرامی در حساب واتسون تصویری از یک راهپیمایی در طرفداری از فلسطین منتشر کرده بود که با واکنش تند و سریع مقامات اسرائیلی روبرو شد. دنی دانون، سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل، با اشاره به فیلم‌های هری پاتر در توییتر پستی با عنوان «۱۰ نکته از گریفیندور به عنوان یک یهودی ستیز » منتشر کرد و گیلاد اردان، سفیر فعلی این رژیم در سازمان ملل نیز نوشت: « شاید تخیلی در هری پاتر مؤثر باشد، اما در واقعیت کارساز نیست».

وی تاکید کرد که «اگر چنین باشد، جادوی مورد استفاده در دنیای جادوگران می‌تواند شرارت‌های حماس که به دنبال نابودی اسرائیل است و تشکیلات خودگردان فلسطین که از ترور حمایت می‌کند را از بین ببرد. در اینصورت است که من طرفدار آن خواهم بود!»

در برابر این واکنش اما بیانیه اهالی هالیوود به صراحت یهودی ستیزی، اسلام هراسی و هر گونه تعصب را محکوم کرد. سایر امضاکنندگان این پیام حامی فلسطین عبارتند از: جیمز شاموس فیلمنامه نویس برنده جایزه (ببر خیزان، اژدهای پنهان)، کارگردانان نامزد اسکار آصف کاپادیا (امی)، میرا نیر (سلام بمبئی) و اورن موورمن نویسنده/تهیه کننده (پیام رسان). کن لوچ برنده نخل طلا (من، دنیل بلیک)، بازیگران مایکل مالارکی (خاطرات خون آشام) و مت مک گوری (نارنجی سیاه جدید است، چگونه با قتل فرار کنیم) نیز این طومار را امضا کردند.

در این بیانیه تاکید شده که تلاش‌های مداوم اسرائیل برای آواره کردن اجباری خانواده‌های فلسطینی از منازلشان در محله‌های شیخ جراح، سیلوان و دیگر نقاط فلسطین اشغالی در بیت‌المقدس شرقی مورد تائید نیست. پیش از این نیز خواهرهای مشهور و فلسطینی الاصل حدید، جی‌جی و بلا، مورد حمله صهیونیست‌ها قرار گرفتند با این حال جنگ حماس و اسرائیل در غزه آگاهی جهانی نسبت به اقدامات خصمانه این رژیم را در پی داشته است.

کد خبر 649960
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha