یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

گروه سلامت: در حالی ‌که رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های سراسر کشور خبر داده، حرف و حدیث‌ها درباره واکسن آنفلوانزا هم مطابق هر سال آغاز شده است؛

واکسنی که به گفته متخصصان، تزریق آن تنها برای گروه‌های خاصی ضرورت دارد، اما برخی از پزشکان تزریق آن را برای اکثر بیمارانشان توصیه می‌کنند.

به همین دلیل بود که سال گذشته مسئولان وزارت بهداشت چند بار مجبور به تکرار این هشدار شدند: واکسنی که در میان مردم به واکسن سرماخوردگی مشهور است و در حقیقت واکسن آنفلوانزاست، باید با نظر پزشکان تجویز شود و نباید همه افراد برای پیشگیری از سرماخوردگی از این واکسن استفاده کنند.

دکتر داوود یادگاری نیز روز گذشته با بیان اینکه بهترین روش جلوگیری از گسترش آنفلوانزا پیشگیری از ابتلا به آن است، گفت: افراد بالای 65 سال، کودکان بالای 6 ماه و زیر 5 سال (با نظر متخصصان اطفال)، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت، کلیوی و اشخاصی که به سایر بیماری‌های مزمن دچار هستند، مادران باردار، کودکان مبتلا به آسم، پرسنل مراکز درمانی و شاغلان خانه‌های سالمندان و عده‌ای که مراقبت از سالمندان را عهده دار هستند به‌عنوان افراد در معرض خطر شمرده می‌شوند که واکسیناسیون آنان ضروری است.

وی اضافه کرد: این افراد باید هر سال پیش از شروع سرما - اواخر شهریور و اوایل مهرماه - در برابر ویروس آنفلوانزا واکسینه شوند.

دکتر یادگاری تصریح کرد: ویروس آنفلوانزا به‌دلیل مسری بودن به سرعت منتشر می‌شود و با وجود آنکه خودبه‌خود بهبود می‌یابد به‌دلیل گستردگی انتشار ویروس، لطمه‌های زیادی به فرد و جامعه می‌زند که شایع‌ترین آن پدیده غیبت از محل کار و مدرسه در بزرگسالان و کودکان است.

به گفته متخصصان، ویروس این بیماری ابتدا سیستم دستگاه تنفسی را مبتلا کرده و پس از آن می‌تواند وارد تمام بدن شده و با علائمی از قبیل تب بالای ناگهانی، سر درد، درد عمومی بدن و عضلات، گلو درد، سرفه‌های خشک، گرفتگی بینی، آب ریزش بینی و در برخی کودکان با عوارض گوارش همچون تهوع، اسهال و استفراغ ظهور می‌یابد.

بیماری آنفلوانزا در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، می‌تواند با شدت و مشکلات بیشتری همراه باشد که عوارض عفونت ریوی ناشی از تهاجم ویروس یا عفونت ثانویه ریوی، سینوزیت، عفونت گوش و... در گروهی که بیماری زمینه‌ای قلبی و ریوی دارند، باعث تشدید آن بیماری می‌شود.

سال گذشته، پس از آنکه با هماهنگی وزارت بهداشت، برخی شرکت‌ها مقدار قابل توجهی از این واکسن را وارد کشور کردند، واکنش مخالفان گسترش تجویز واکسن در رسانه‌ها و به‌دنبال آن، مخالفت وزارت بهداشت با توزیع آن در همه داروخانه‌ها، باعث شد در انتهای زمستان، مقدار قابل توجهی از این واکسن روی دست واردکنندگان بماند، درحالی که تزریق واکسن آنفلوانزا در اوایل فصل پاییز می‌تواند اثربخشی لازم را داشته باشد و اصولا برای سال بعد باید از نوع جدید آن استفاده کرد.

به‌نظر می‌رسد برای اینکه مشکل سال‌های قبل تکرار نشود، ظاهرا اطلاع‌رسانی درباره واکسن آنفلوانزا امسال به‌موقع آغاز شده است.

اقدامات پیشگیرانه علیه آنفلوانزای پرندگان شروع می‌شود

در همین حال، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت نیز روز گذشته با بیان اینکه از اول امسال هیچ موردی از آنفلوانزای پرندگان در ایران دیده نشده تاکید کرد که از اواسط پاییز با شروع فصل مهاجرت پرندگان خطر این بیماری بروز می‌کند که اقدامات پیشگیرانه از همان زمان آغاز می‌شود.

محمد مهدی گویا به فارس گفت: در ایران هیچ وقت موردی از ابتلای انسانی به بیماری آنفلوانزای پرندگان نداشته‌ایم و در بین پرندگان نیز از ابتدای امسال تاکنون هیچ مورد از آلودگی و بیماری پرندگان در هیچ جای کشور نداشته‌ایم.

وی افزود: باید کمی هوا سردتر شود تا مهاجرت پرندگان از سیبری آغاز شود و از اواسط پاییز با شروع مهاجرت پرندگان خطر بروز این بیماری شروع می‌شود.

گویا با بیان اینکه عمده اقدامات پیشگیرانه در مقابله با بیماری آنفلوانزای پرندگان از سوی سازمان دامپزشکی کشور انجام می‌شود، اظهار داشت: ماموران دامپزشکی کنترل‌های لازم را روی پرندگان انجام می‌دهند و پرسنل مرغداری‌ها و افرادی که با پرندگان سر‌و‌کار دارند نیز هم آموزش می‌بینند و هم درصورت لزوم واکسن آنفلوانزای انسانی به این افراد تزریق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عمده کارهای وزارت بهداشت برای پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزای پرندگان، آموزش کادرهای بهداشتی و درمانی در سراسر کشور در تمام رده‌ها و نیز اجرای برنامه واکسیناسیون افرادی است که در معرض تماس با پرندگان هستند که هر سال انجام می‌شود.

روز گذشته، کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت  اعلام کرد که ذخیره‌سازی‌ داروی درمان بیماری آنفلوانزای پرندگان در کشور به اندازه کافی انجام شده است و حتی اگر مواردی از این بیماری در کشور دیده شد، از نظر امکانات درمانی و دارویی در کشور هیچ نگرانی نداریم.

کد خبر 64984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز