پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
۰ نفر

پخش اطلاعات نادرست و دروغ‌پراکنی از طریق شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی دنیا را گرفتار خود کرده است و به‌نظر می‌رسد که سخت بشود، مانع از چنین چیزی شد.

یوتیوب

«یوتیوب»، مجرای اصلی اطلاعات نادرست آنلاین و به‌طور کلی اطلاعات نادرست در سراسر جهان است و طبق گفته یک ائتلاف جهانی متشکل از سازمان‌های راستی‌آزمایی، به اندازه کافی برای مقابله با انتشار دروغ‌ها در پلتفرم خود عمل نمی‌کند.

به گزارش روزنامه همشهری و به نقل از گاردین، نامه‌ای که توسط بیش از ۸۰ گروه، ازجمله فول‌فکت در بریتانیا و فکت‌چکر واشنگتن‌پست امضا شده است، می‌گوید این پلتفرم ویدئویی میزبان محتواهایی از گروه‌هایی ازجمله گروه «پزشکان برای حقیقت» است که در حال انتشار اطلاعات نادرست درباره بیماری کووید است و همچنین ویدئوهایی که از روایت «تقلب» در جریان انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا حمایت می‌کنند.

در این نامه که یوتیوب را مجرای اصلی دروغگویی توصیف می‌کند، خطاب به «سوزان ووجیتسکی» رئیس اجرایی این سایت، آمده است: «یوتیوب به پلتفرم خود اجازه می‌دهد تا توسط بازیگران بی‌پروا برای دستکاری و استثمار دیگران و سازماندهی و جمع‌آوری کمک مالی، مورد استفاده قرار گیرد. اقدامات فعلی در راستای مقابله با آن کافی نیست.»

۴ درخواست کلیدی
در این نامه از یوتیوب که متعلق به گوگل است، خواسته شده، ۴ تغییر در عملیات خود ایجاد کند:

  • تعهد به تامین مالی تحقیقات مستقل در مورد کمپین‌های اطلاعات نادرست در این پلتفرم.
  •  ارائه پیوندهایی در داخل لینک‌ها، برای تکذیب ویدئوهایی که اقدام به انتشار اطلاعات نادرست کرده‌اند.
  •  متوقف کردن الگوریتم‌های خود از ترویج مکرر مجرمان.
  • انجام کارهای بیشتر برای مقابله با دروغگویی در ویدئوهای غیرانگلیسی زبان.

در ادامه آمده است: «امیدواریم اجرای این ایده‌ها را برای منافع عمومی در نظر بگیرید و یوتیوب را به پلتفرمی تبدیل کنید که واقعا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست و استفاده از این قبیل اطلاعات علیه کاربران و جامعه انجام می‌دهد.»

دروغ‌پراکنی؛ اطلاعات نادرست
دروغ‌پراکنی، توزیع عمدی اطلاعات غلط به‌حساب می‌آید که قصد ایجاد آسیب را دارد؛ درحالی‌که اطلاع‌رسانی نادرست به زمانی گفته می‌شود که اطلاعات غلط به اشتراک گذاشته می‌شود، اما هیچ آسیب‌رساندنی مدنظر نیست. نامه محققان واقعیت که ادعاهای دولت‌های محلی، پست‌های آنلاین و سازمان‌های رسانه‌ای را به چالش می‌کشد، بیان می‌کند که شکست یوتیوب در مقابله با دروغ‌پراکنی و اطلاعات نادرست به‌ویژه در جنوب جهانی مشخص شده است؛ اصطلاحی که به کشورهای آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا اشاره دارد. فرانسیس هاگن، افشاگر فیسبوک، بارها به نگران‌های مربوط به کنترل‌های امنیت در بازارهای غیرانگلیسی‌زبان به‌عنوان یک عامل کلیدی در تصمیمش برای اعلام عمومی مشکلات در این شرکت رسانه‌های اجتماعی اشاره کرده است.

امضاکنندگان نامه
امضاکنندگان که شامل گروه‌های حقیقت‌سنجی در هند، نیجریه، فیلیپین و کلمبیا می‌شوند، به نمونه‌هایی از محتوای نادرست درباره دوران حکومت فردیناند مارکوس، رئیس‌جمهوری پیشین فیلیپین - که پسرش نامزد انتخابات است - و تشدید سخنان نفرت‌انگیز علیه گروه‌های آسیب‌پذیر در برزیل اشاره کرده‌اند. امضاکنندگان از بیش از ۴۰ کشور با طیف وسیعی از زمینه‌های مالی هستند. آنها عبارتند از فول‌فکت، یک مؤسسه خیریه در بریتانیا، واشنگتن‌پست فکتچکر(حقیقت‌یاب) که توسط این روزنامه اداره می‌شود، مالدیتااسپانیا، یک بنیاد بررسی حقایق تأمین مالی و ایندیاتودی واحدی که توسط شبکه تلویزیونی خصوصی اداره می‌شود.

تلاش‌ها و برنامه‌های یوتیوب
دستورالعمل‌های اجتماعی یوتیوب بیان می‌کند که انتشار «انواع خاصی از محتوای گمراه‌کننده یا فریبنده با خطر جدی آسیب‌های فاحش» در این پلتفرم ممنوع است. اینها شامل ترویج راه‌حل‌ها یا درمان‌های مضر و همچنین تداخل در انتخابات می‌شود. یوتیوب همچنین به ۱۰ کشور برتر برای ویدئوهای حذف‌شده اشاره می‌کند که تحت سلطه کشورهای غیرانگلیسی‌زبان مانند ویتنام، هند و برزیل هستند. یوتیوب برای سرکوب اطلاعات نادرست مربوط به بیماری کووید اقدام‌هایی را انجام داده است و در اکتبر سال۲۰۲۰ اطلاعات نادرست در مورد واکسیناسیون این بیماری همه‌گیر را ممنوع اعلام کرد. این اقدام بلافاصله پس از این بود که فیسبوک اقدام مشابهی را در پلتفرم خود صورت داد. یک‌سال بعد، یوتیوب اعلام کرد که ویدئوهایی را که اطلاعات نادرست درباره تمام واکسن‌ها منتشر می‌کنند، نیز حذف خواهد کرد. در پاسخ به این نامه، النا هرناندس، سخنگوی یوتیوب گفته است که این شرکت سرمایه‌گذاری زیادی در سیاست‌هایی مانند کاهش انتشار اطلاعات نادرست «مرزی» کرده است؛ اصطلاحی برای محتوایی که نزدیک به نقض دستورالعمل‌های پلتفرم است، اما آن را نقض نمی‌کند.

پاسخ‌های شعارگونه
هرناندس در این خصوص گفت: «در طول سال‌ها، ما سرمایه‌گذاری بسیاری در سیاست‌ها و محصولات‌مان در همه کشورهایی که فعالیت می‌کنیم، داشته‌ایم تا مردم را به محتوای معتبر متصل کنیم، انتشار اطلاعات نادرست مرزی را کاهش دهیم و ویدئوهای نقض‌کننده سیاست‌هایمان را حذف کنیم. ما شاهد پیشرفت‌های مهمی در این خصوص بوده‌ایم، زیرا مصرف اطلاعات غلط مرزی توصیه‌شده را به میزان قابل‌توجهی در حدود کمتر از یک‌درصد از کل بازدیدها در یوتیوب نگه ‌داشته‌ایم و تنها حدود ۰.۲۱ درصد از کل بازدیدها از محتوای نقض‌کننده سیاست‌هاست که بعدا آنها را حذف می‌کنیم. ما همیشه به‌دنبال راه‌های معنادار برای بهبود هستیم و به تقویت کار خود با جامعه حقیقت‌سنج ادامه خواهیم داد.»

کد خبر 649754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha