گوگل، شرکت اپل را متهم کرده است که از زورگویی به‌عنوان بخشی از یک استراتژی عمدی برای تبدیل کاربران اندروید به شهروندان درجه دوم با استفاده از سرویس آی‌مسیج خود بهره می‌برد. حالا و پس از اظهارنظرهای انتقادی، «هیروشی لاکهایمر»، مدیر اندروید، با فکر جدید و شفاف‌سازی در مورد سیستم پیامکی RCS و آی‌مسیج بازگشته است.

اندروید علیه iOS

به گزارش روزنامه همشهری و به نقل از وب‌سایت ورج، مدیر پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌های شرکت با بیان اینکه گوگل از اپل نمی‌خواهد آی‌مسیج را در اندروید در دسترس قرار دهد، گفت که به‌عنوان بخشی از فشار عمومی دست‌کم استانداردهای سیستم پیامکی RCS را بپذیرد.

زمانی که چندین سال پیش شایعاتی مبنی بر خرید واتساپ توسط گوگل منتشر شده بود، این چیزی بود که اپل به آن توجه کرد، اما مدیران این شرکت از آن زمان این ایده را رد کردند، چراکه نمی‌خواستند به انحصار iOS آسیب برساندند.

اپل مانع پیشرفت صنعت پیامک

اکنون لاکهایمر در توییت جدیدی اظهارات قبلی خود را شفاف‌تر کرده و نوشته است: «نمی‌خواهیم اپل iMessage را در اندروید در دسترس قرار دهد. درخواست ما از اپل این است که درست مثل استانداردهای قدیمی SMS و MMS از استاندارد پیام‌رسانی مدرن (RCS) در آی‌مسیج پشتیبانی کند.» پیام‌رسانی RCS به دسته‌ای از استانداردهای ارتباطی گفته می‌شود که با هدف ارتباط آسان‌تر میان دستگاه‌های موبایل تنظیم شده است. لاکهایمر ادعا کرده است که اپل با عدم‌پشتیبانی از RCS جلوی پیشرفت صنعت را گرفته و اجازه نمی‌دهد این تجربه کاربری نه‌تنها در اندروید بلکه حتی در اکوسیستم خودش به‌صورت کامل و دربرگیرنده باشد.

شهروند درجه دو!

سرویس پیام‌رسان اپل شامل تعدادی ویژگی انحصاری iOS مانند Memoji است و به‌طور معروف متن‌های کاربران اندروید را به جای آبی اصلی iOS، سبز می‌کند. این موضوع، آی‌مسیج را به نمادی از وضعیت و کلاس اجتماعی در بین نوجوانان آمریکایی تبدیل کرده و فشار جوانان برای خرید آیفون را به‌وجود آورده است و گاهی اوقات منجر به طرد کاربران اندروید می‌شود.

ظاهر شدن در یک چت گروهی به‌عنوان یک حباب سبز برای برخی به یک امتیاز تقلبی تبدیل شده است گزارش اخیر در «وال‌استریت ژورنال» این موضوع را برجسته کرد و باعث واکنش تیم اندروید و هیروشی لاکهایمر، رئیس اندروید گوگل شد.

حساب رسمی اندروید توییتی را با این مضمون منتشر شد: «آی‌مسیج نباید از قلدری سود ببرد. پیامک باید ما را دور هم جمع کند و این یک راه‌حل دارد. بیایید این را به‌عنوان یک صنعت حل کنیم.» اما لاکهایمر دقیق‌تر در این‌باره سخن گفت: «قفل کردن آی‌مسیج اپل یک استراتژی مستند است. استفاده از فشار همسالان و قلدری به‌عنوان راهی برای فروش محصولات، برای شرکتی که انسانیت و عدالت را به‌عنوان بخش اصلی بازاریابی خود دارد، غیرصادقانه است. استانداردهایی امروز برای رفع این مشکل وجود دارد.»

اگرچه استراتژی آی‌مسیج اپل مدت‌ها آشکار بوده است، اما ای‌میل‌های داخلی ارسال شده توسط مدیران شرکت که در دادگاه اخیر «اپیک گیمز» (Epic Games) منتشر شده‌اند، اهمیت آگاهانه این استراتژی را تأیید می‌کنند. اپل درنظر داشت آی‌مسیج را در اندروید در دسترس قرار دهد تا کاربران بیشتری را جذب کند، اما به این نتیجه رسید که انجام این کار بیشتر از اینکه به آنها کمک کند، برای‌شان آسیب‌رسان خواهد بود (به قول فیل شیلر، مدیر اجرایی اپل).

همانطور که کریگ فدریگی، یکی دیگر از مدیران اجرایی هم می‌گوید: «آی‌مسیج در اندروید به سادگی می‌تواند مانعی را که برای خانواده‌های آیفون‌دار که به بچه‌هایشان تلفن‌های اندرویدی می‌دهند، از بین ببرد.»

سود گوگل

البته مداخله گوگل در اینجا صرفا نوع دوستانه نیست؛ این شرکت از اینکه اپل آی‌مسیج را در اندروید در دسترس قرار دهد؛ سود فراوانی خواهد برد.

گوگل همچنین اخیرا تلاش کرده که سازنده آیفون از نسل بعدی استاندارد پیام کوتاه RCS پشتیبانی کند، که قرار است جایگزین پیامک‌های سنتی شود که پیش‌تر از اپراتورهای بزرگ ایالات متحده پشتیبانی دریافت کرده است. گوگل همچنین موقعیت مناسبی برای انتقاد از استراتژی‌های پیام‌رسانی شرکت‌های دیگر ندارد.

همانطور که ران آمادئو، سردبیر Ars Technica در توییتر خاطرنشان کرد، غول جست‌وجوگر در مورد پیام‌رسانی به طرز بدنامی ناکارآمد است و از زمان عرضه آی‌مسیج در سال ۲۰۱۱ میلادی، ۱۳برنامه پیام‌رسان جداگانه را راه‌اندازی کرده است که بیشتر آنها هم شکست خورده‌ و راه به جایی نبرده‌اند.

کد خبر 649550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha